Färdiglagad mat och hemlagat

Ok. Tror inte min mandolin skär så tunt. Morot är nog också för hårt för att skära i en sån. Och vinegrette tycker jag inte om.

Varken morot, rodbettor, eller potatis ar for hart att skara i mandolin. Ta nagon annan dressing och lagg det i da om du inte gillar vinaigrette.

Om du lagger det du rivit/skurit pa mandolin i citron eller lime blir det samma effect som om du lagger det i en vinaigrette.
 
Tycker du att rå morot är för hård så blir den god om man kokar den också. Passar till allt som man har kokt potatis till. Köttbullar med brunsås t.ex är jättegott med kokt morot också.
 
Jag brukar steka grovrivna morötter. Svag värme och lite rapsolja tills de är halvmjuka. Timjan eller oregano om man vill ev. en gnutta japansk soja. Kan ätas om tillbehör till annat eller med stekt ägg som en enklare rätt i sig.

Tror att man också kan mjuka morötterna lite genom att bara mikra kort?
 
Jag brukar steka grovrivna morötter. Svag värme och lite rapsolja tills de är halvmjuka. Timjan eller oregano om man vill ev. en gnutta japansk soja. Kan ätas om tillbehör till annat eller med stekt ägg som en enklare rätt i sig.

Tror att man också kan mjuka morötterna lite genom att bara mikra kort?
Steka eller ugnsbaka är grymt gott. För mig är det en hel maträtt med lite fetaost och timjan/oregano och olivolja till.
 
Senast ändrad:
Jag brukar steka grovrivna morötter. Svag värme och lite rapsolja tills de är halvmjuka. Timjan eller oregano om man vill ev. en gnutta japansk soja. Kan ätas om tillbehör till annat eller med stekt ägg som en enklare rätt i sig.

Tror att man också kan mjuka morötterna lite genom att bara mikra kort?
Spännande!
Det här jag aldrig hört om innan, ska definitivt testas. Jag är inte så förtjust i färska morötter, men tillagade kan vara fantastiskt gott. 🙂
 
Spännande!
Det här jag aldrig hört om innan, ska definitivt testas. Jag är inte så förtjust i färska morötter, men tillagade kan vara fantastiskt gott. 🙂
Tyckte också det lät spännande @MiaMia . Jag älskar morötter i alla former och knaprar gärna på hästens medan jag mockar. Samtidigt som jag behöver hitta sätt att få i mig mer grönsaker och detta lät kul. Även @sjoberga med fetaost!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: annaovega
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
955
Senast: Celinehenn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 072
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp