Färg på fölet?

tina_sj

Trådstartare
Mitt sto fölade inatt, ett litet stoföl blev det :)
Men jag vet inte vad det kommer att bli för färg på henne.
Hon är iaf black av något slag, men då till frågan; vad för black?
Hennes pappa är Emil frá Vestri-Leirargördum (silversvart) och hennes mamma, Villimey, är rödblack. Morfar är isabell, mormor & mormors mor är rödblacka.

Villimey har tidigare gett en musblackskäck med Hýreygur från Smärslid och en brun med Randver frá Nyjabae.

Här är lite bilder på fölet.

DSC00018.jpg


öga

ålen

ansikte

ansikte igen

öronen
 
Sv: Färg på fölet?

Grattis!
Jag är inte säker på färgen, brunblack kanske? Fast vad jag vet har hon inga A anlag i stamtavlan, Litur var ju silversvart och Freyfaxi har gett svart med svarta ston.
 
Sv: Färg på fölet?

Är inte alternativa blackfärger musblack eller rödblack? Eftersom det inte finns något brunt i stammen, eller finns det brunt bakom stoet?

Jag skulle tro att det är en musblack isf.
 
Sv: Färg på fölet?

Nej det finns inget brunt bakom stoet.

Rödblack tror jag inte att hon är, för då hade hon varit "rödare"
men musblack verkar troligt.

Kan det vara någon silverblack av något slag?
Som tex. silvermusblack, vet inte riktigt hur de ser ut som föl.
 
Sv: Färg på fölet?

tina_sj skrev:
Nej det finns inget brunt bakom stoet.

Rödblack tror jag inte att hon är, för då hade hon varit "rödare"
men musblack verkar troligt.

Kan det vara någon silverblack av något slag?
Som tex. silvermusblack, vet inte riktigt hur de ser ut som föl.

Svart basfärg verkar hon ha iallfall. Blackanlag också. Hur ser hovarna ut? Är de randiga, inte melerade som de som har vita kronränder od, utan spetsiga ränder, som svarta istappar eller hajtänder ungefär. Svårt att förklara men om hon har det vet du precis vad jag menar. Ögonfransarna bleks också på en silverhäst. Svart + silver + black = silvermusblack.

Grattis till en söt fölis oavsett färg!

ge
 
Sv: Färg på fölet?

jag tror nog på silvermusblack, hon såg ut att ha ljusa ögonfransar ? för silver har ljusa ögonfransar.
 
Sv: Färg på fölet?

Är hon inte för svart i manen för att vara silversvart?
Den hade jag nog för övrigt väntat till sensommaren med att färgbestämma alls, för att den skaha hunnit fälla av så mkt fölull som möjligt... Men å andra sidan har jag kanske lite lite erfarenhet av såväl de blacka som silverfärgerna... :angel: (HAR dock gdk färgkurs!)
 
Sv: Färg på fölet?

ameo skrev:
Är hon inte för svart i manen för att vara silversvart?
Den hade jag nog för övrigt väntat till sensommaren med att färgbestämma alls, för att den skaha hunnit fälla av så mkt fölull som möjligt... Men å andra sidan har jag kanske lite lite erfarenhet av såväl de blacka som silverfärgerna... :angel: (HAR dock gdk färgkurs!)


Jag tänkte också på det, men alla silverföl föds ju inte med ljusare man/svans. Några av de som jag har sett har varit ganska gråbruna, men då har de å andra sidan haft ungefär samma nyans på kroppen också. Men vad händer med en häst som har två olika sorters blekanlag som båda bleker kroppen, och det ena blekar man/svans medan det andra ger en mixad man/svans? Blir kroppen "dubbelt" så ljus, och bleker silveranlaget bort all färg från man/svans eller blir det kvar några spår efter blackanlaget? Var är du Tim??

Jag har bara sett en enda silvermusblack (vuxen häst), och den såg faktiskt lite annorlunda ut än de "klassiska" silversvarta jag har sett, de med nästan vit man och svans. De brukas visserligen också vara lite mörkare mitt i manen/svansen, men den här såg mera "blackaktig" (mixad) ut. En häst är dock inte mycket att gå på...

Det skulle vara intressant att få veta om fölet har de där typiska ränderna på fötterna eller inte? Just nu är det nog det säkraste tecknet på ett ev silveranlag....

ge
 
Sv: Färg på fölet?

En silverblack "förlorar" ålen i man/svans. Det blir möjligen en lite mörkare skugga efter den men inte SVART. Det finns aldrig svart i mitten av manen på en silverblack fölunge, manen är ljusgrå eller kroppsfärgad.

Fölet ifråga är inte silverfärgat men ljust musblackt eller brunblackt, jag tycker det är lite svårt att se exakt nyans på bilderna. Modern kan ju mycket väl fått ett brunt (dolt) anlag från sin mamma, de kan ju gå dolda på fux/rödblackar i hur många generationer som helst.

Här ser ni ett silverbrunblackt och ett silvermusblackt sto. (och en silversvart hingst utan blackanlag)





silverblackporr.jpg
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 679
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Inatt fick vi tillökning i stallet, men jag med mina begränsade färgkunskaper lyckas inte klura ut vad det lilla livet har för färg...
Svar
11
· Visningar
2 713
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp