Färg på papper-ännu en tråd.

A

annam

Hej
Är inte så bevandrad på det här med färg på stamtavlan. Undrar bara hur en häst kan få grå papper om modern har vita och fadern är godkänd av asvh? Vad är det jag har missat?
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

vad menar du med "godkänd"?

För att få gröna papper så måste bägge föräldrarna ha godkänd stam i tre led. Dvs pappan måste vara premierad, inte bara avelsvärderad. Mamma måste ha halvblod i tre led med godkända föräldrar.

Måste nog läsa på lite mer... förr kunde jag detta som ett rinnande vatten....

Berätta gärna mer om vad det är för typ av föräldrar så kanske vi kan lösa gåtan tillsammans
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

Fadern till fölet är en godkänd flyinge hingst, modern är ett sto efter svensk elitprem hingst (halvblod) men med en moder som är korsning halvblod/welsh. Alltså mormors far är en icke kvalif hingst (halvblod). Det jag inte fattar är hur modern till fölet kan ha vita papper i asvh men fölet får grå. Jag trodde de skulle bli gula, eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

annam skrev:
Fadern till fölet är en godkänd flyinge hingst, modern är ett sto efter svensk elitprem hingst (halvblod) men med en moder som är korsning halvblod/welsh. Alltså mormors far är en icke kvalif hingst (halvblod). Det jag inte fattar är hur modern till fölet kan ha vita papper i asvh men fölet får grå. Jag trodde de skulle bli gula, eller är jag ute och cyklar?

Jag hittade detta om gula papper på horseway, jag tror att mamman ska ha goda tävlingsresultat i ditt fall om papperen ska bli gula.

"Gula papper

Hästar kan registreras på gula papper eller i Grundstambokens avdelning III. Raskoden är 54 och serien börjar på 1000. Detta är en avdelning för hästar med tävlingsprestationer i sin härstamning. Det finns hingstar med mycket goda prestationer, i kanske främst hoppning, men som har en härstamning som vi inte kan godkänna. AVN kan då ge hingsten dispens och under förutsättning att modern har ”grön” härstamning hamnar avkomman på gula papper. Det kan också vara så att fadershingsten är godkänd och att modern har något som fattas i härstamningen, men hon har visat goda resultat på tävlingsbanan. Man kan då ansöka om att få in stoet i den så kallade B-stamboken och avkommorna hamnar då på gula papper."
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

Det är lika bra du läser själv, det blir mycket text här annars, men det jag funderar på är om stoet har de "gamla" vita papperen. Förr fanns bara gröna och vita papper, så alla som inte fick gröna fick vita. Hade hon registrerats i dag hade hon i sådana fall fått grå papper. Jag är inte bra på papper själv, men försöker lära mig. Här är länken http://www.horseway.se/farg_papper.htm
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

Tack för att ni är så snälla och vill hjälpa till. Jag ska gå in och kolla länken.:D
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

Anledningen till pappersförviriingen är att dom bytt system mellan det att mamman och avkomman registrerades.

Mamman fick vita papper på den tiden då avkomma till godkänd halvblodshingst fick det oavsett om mödernet var renrasigt eller inte. Nu för tiden får en häst vita papper om pappan är godkänd och morfar eller mormorsfar inte är godkänd men är av ras som är godkänd av ASVH.

Jag antar att avkommans mormorsfar är welsh eller innehåller raser som inte är godkända av ASVH? Därför har den fått grå papper eftersom den inte har pappa, morfar och mormorsfar som är renrasiga.
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

jag har också funderingar på papper.
om jag betäcker mitt sto, som är efter lane court - marino, med ett fullblod eller halvblod vad får avkomman för färg på papprena då? stoet har vita papper. mamman till min häst är hälften travare hälften halvblod.
 
Sv: Färg på papper-ännu en tråd.

Är fullblods- eller halvblodshingsten godkänd för halvblodsavel får avkomman gröna papper.
 

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 510
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 209
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
793
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp