Färg väggar vardagsrummet

Jag gillar mörkgråa väggar i en mjuk nyans. Lätt att ljusa upp med gardiner, filtar etc och känns ombonat/lugnande.

Min bästis mamma hade tidigare röda väggar, mjuk nyans åt terrakottahållet. Det var riktigt snyggt, lyckades både va färgstarkt och ombonat samtidigt!
 
Beckers färg "mossa" har vi valt.
 

Bifogade filer

  • Snapchat-1886238441.jpg
    Snapchat-1886238441.jpg
    71 KB · Visningar: 137
Det beror på läge, ljusinsläpp och rummets utformning tycker jag. Vi har ljusgrått i vårt vardagsrum, det var så när vi flyttade in och jag tycker det är jättefint. Allt inkl. elementen, listerna och panelerna runt fönstren är inmålade i samma färg vilket ger ett snyggt och lugnande intryck. Den ljusa tonen i kombination med stora burspråksfönster och 3,5 meter i takhöjd gör att rummet är riktigt ljust trots att vi bor i en lägenhet på markplan i en vädermässigt väldigt grå stad. Men särskilt färgstarkt är det ju sannerligen inte :D

När det blir dags att måla om kommer jag nog att välja någon slags duvblå nyans eller en grön liknande den @Hedblomster visar här ovanför. Mörkblått hade också varit fint, men jag är rädd att det skulle vara alldeles för mörkt för den här lägenheten.
 
Jag har haft ljusgrönt men tröttnade. Skulle jag måla nu skulle jag valt grått i mellan eller mörk nyans.
 
Jag tycker det beror väldigt på rummet/huset. I min lägenhet i stan som inte hade något charmigt och ääldre eller lantligt över sig så ville jag ha cleant och ljust. När vi bodde i ett hus som var 200 år gammalt och restaurerat för att behålla den stilen hade man framställt samma färg som huset haft då. Det var sörmländska färger, någon senaps-creme-gul på väggarna och lite ljusgrågrön typ som ärjad koppar får på träet. Det hade iaf jag kräkts på i tex min lägenhet. Men i det huset var det fint.
Nu bor vi lantligt med i en annan typ av hus. De hade målat/tapetserat allt utom vardagsrum och hall innan vi bestömde oss för att flytta in. Då valde vi(läs jag.. :angel:) ljusgrå. Det tycker jag är superfint i det här huset.

Jag har en mamma som undervisat i estetik inom vården blad annat. Så jag är väl medveten om att färg etc kan påverka oss. Personligen är jag en rätt energisk person som har närmre stress än åt andra hållet. Jag vill ha inte ha rött/rosa/lila eller färger som är för grälla. Jag mår bättre av lugnare kulörer som grund och bryta av det med färger i detaljer istället.
Just om man också är ombytlig kan ju en rätt neutral färg vara enklare att med byte av detaljernas färger göra om lite än behöva måla/tapetsera om helt.
 
Glömde skriva att det inte ska vara en grå kulör. Vill ha mer färg i hemmet och då går vitt och grått bort :)

info om rummet:
2 stora fönster.
Söderläge. Ganska högt i tak. Nu går rummet i vita väggar och vitt tak och vita lister. Mycket vitt alltså :meh:
Stor grå soffa och röda tyger på väggarna för att liva upp. Mörka möbler.
 
Hade jag inte bott i hyresrätt hade jag haft senapsgula väggar. Jag tror att jag hade blivit lycklig av en gul lägenhet. 😅
Du vet om att du får måla även i en hyresrätt?
Det är tillåtet bara det är fackmannamässigt gjort.
Men det spelar bara roll när du flyttar. Då kan du behöva ersätta eller återställa. Så länge som du bor kvar får du ha det som du vill.

Mvh
/En Hyresvärd
 
Ja vilken färg/kulör är egentligen bäst i vardagsrummet?
Inte vitt utan en annan färg.

Vi tapetserade gult för 15 år sedan och trivs med det. Å andra sidan använder vi vardagsrummet som kombination av sovrum, vardagsrum och kontor.:)

För två år sedan blev en av väggarna vitmålad, det blev på sätt och vis ännu bättre. (Fattigmansfix av slitna tapeter, måla bara där slitaget är störst)
 
Senast ändrad:
Glömde skriva att det inte ska vara en grå kulör. Vill ha mer färg i hemmet och då går vitt och grått bort :)

info om rummet:
2 stora fönster.
Söderläge. Ganska högt i tak. Nu går rummet i vita väggar och vitt tak och vita lister. Mycket vitt alltså :meh:
Stor grå soffa och röda tyger på väggarna för att liva upp. Mörka möbler.
Med tanke på mörka möbler så hade jag iaf valt någon ljus färg för att det inte ska bli för mörkt totalt. Har själv gjort misstaget att välja lite väl mörk väggfärg en gång och kunde sedan inte ha mycket annat än vita möbler för att det inte skulle bli hur mörkt som helst där inne... Sedan är det väl mest upp till vad du gillar. Naturfärger brukar ge lugnare intryck och gult/rött osv kan pigga upp. Själv föredrar jag naturfärger, just för att jag vill ha ett så lugnt hem som möjligt.
 
Jag gjorde två fondväggar i mitt sovrum och skulle gärna gjort det i vardagsrummet om jag sluppit flytta på proppfulla bokhyllor.
Den ena rejält mönstrad och den andra i stark färg.
 

Bifogade filer

  • F08AB987-55B1-4381-A7DD-0B400071422F.jpeg
    F08AB987-55B1-4381-A7DD-0B400071422F.jpeg
    291 KB · Visningar: 118
Jag håller på att måla om och har valt en färgskala med äggskal, ljusgrått (1002-Y), mörkgrönt (6010-G50Y) och rosa (1005-Y90R). Framförallt den rosa fungerar jättebra på större ytor, om man vill ha färg men inte för mörkt.

Fått tips om att kontrastera färgerna mot varandra för att skapa dynamik och känsla av rymd, så sovrummet har t.ex. två väggar i grått, en rosa och en äggskal. Det är också kul att leka med glansen i färg. Glans 3-4, istället för standard 7, ger en kritad känsla t.ex.. Lägre glans gör dock färgen lite mer svårhanterad om man ska måla själv (blir lätt flammigt).
 
Glömde skriva att det inte ska vara en grå kulör. Vill ha mer färg i hemmet och då går vitt och grått bort :)

info om rummet:
2 stora fönster.
Söderläge. Ganska högt i tak. Nu går rummet i vita väggar och vitt tak och vita lister. Mycket vitt alltså :meh:
Stor grå soffa och röda tyger på väggarna för att liva upp. Mörka möbler.
Fondvägg och måla taket kanske? För flera år sedan läste jag en bok om målning av tak, riktigt snygga bilder även på enfärgade tak. Taken blev som mer av en del av rummen än "bara ett tak".

Nästa. Det är svårt att göra den underbara mörkt grågröna tapeten rättvisa.
Helt fantastiskt fint :love: Snodde bilden för inspiration och komma ihåg den där tapeten :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
642
Hemmet Hjälp, jag har målat vårt sovrum grönt- men det blev för gult! Hur ska jag dämpa de gula dragen i kulören, vilken färg på textilier...
2
Svar
23
· Visningar
1 566
Senast: Derivata
·
Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
534
Senast: Görel
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp