färga kläder

dumletomten

Trådstartare
Jag har en klänning som jag bara älskar formen på men den har ett avskyvärt mönster. Botten är i mörkblått och den har stora abstrakta blommor i vitt, brunt, gult och klarblått, det är alltså mycket olika färger. Materialet är 100% viskos. Jag tänkte att jag skulle försöka få den helt svart.

Är det någon som har erfarenhet som vet om det kommer bli jättefläckigt så man ser mönstret och om det skulle tvättas ur snabbt så mönstret dyker upp igen? Är det värt ett försök eller gör jag bäst i att ge den till någon som tycker om mönstret?
 
Jag har en klänning som jag bara älskar formen på men den har ett avskyvärt mönster. Botten är i mörkblått och den har stora abstrakta blommor i vitt, brunt, gult och klarblått, det är alltså mycket olika färger. Materialet är 100% viskos. Jag tänkte att jag skulle försöka få den helt svart.

Är det någon som har erfarenhet som vet om det kommer bli jättefläckigt så man ser mönstret och om det skulle tvättas ur snabbt så mönstret dyker upp igen? Är det värt ett försök eller gör jag bäst i att ge den till någon som tycker om mönstret?
Jag har begränsad erfarenhet av att färga över just mönster, men har erfarenheter av att få plagg svarta - förutom sömmarna som lyst kvar i sin ursprungliga färg. Så det är ju lite lurigt!
 
Jag har en klänning som jag bara älskar formen på men den har ett avskyvärt mönster. Botten är i mörkblått och den har stora abstrakta blommor i vitt, brunt, gult och klarblått, det är alltså mycket olika färger. Materialet är 100% viskos. Jag tänkte att jag skulle försöka få den helt svart.

Är det någon som har erfarenhet som vet om det kommer bli jättefläckigt så man ser mönstret och om det skulle tvättas ur snabbt så mönstret dyker upp igen? Är det värt ett försök eller gör jag bäst i att ge den till någon som tycker om mönstret?
Jag hade gett det ett försök om jag verkligen tyckte om den och ville behålla. :) Men sömmarna lär inte ändra färg.
 
Jag personligen hade klippt isär den (sprättat i sömmarna), lagt ut delarna, strukit dem och ritat av dem sen för att ha ett mönster. Efter det hade jag köpt ett tyg med samma fall och kvalitét, ritat av mönstret på det och bara sytt.
Fattar att det blir / låter komplicerat men jag tror det blir svårt att verkligen färga över mönstret. Men du kan ju prova med att först göra en avfärgning, och sen färga svart. Var medveten om att sömmarna ofta är i syntet, dvs de tar inte färg, samt att tyget blir mycket skörare dels av avfärgning och sen av överfärgning. Ofta har man extra mkt kemikalier när man färgar svart för att få det riktiga djupet i färgen = tyget håller sämre sen. Och då har jag inte ens nämnt miljöaspekten...
Man kan också välja en färg, typ mörkgrått eller liknande, där man tänker sig att mönstret får skina igenom, men att det blir som ett nytt mönster/färg och kanske då snyggare.
Jag förstår att sy själv är överkurs, men om man vill göra det är det bra att ha ett mönster att utgå från som man vet passar, då kan man sy direkt utan en massa komplicerade provningar och ändringar.
 
Jag har begränsad erfarenhet av att färga över just mönster, men har erfarenheter av att få plagg svarta - förutom sömmarna som lyst kvar i sin ursprungliga färg. Så det är ju lite lurigt!
Sömmarna var antagligen sydda i polystertråd, de flesta färgmedel fäster bara på naturfibrer som ull, bomulls, lin, silke och viscose.
 
Jag har en klänning som jag bara älskar formen på men den har ett avskyvärt mönster. Botten är i mörkblått och den har stora abstrakta blommor i vitt, brunt, gult och klarblått, det är alltså mycket olika färger. Materialet är 100% viskos. Jag tänkte att jag skulle försöka få den helt svart.

Är det någon som har erfarenhet som vet om det kommer bli jättefläckigt så man ser mönstret och om det skulle tvättas ur snabbt så mönstret dyker upp igen? Är det värt ett försök eller gör jag bäst i att ge den till någon som tycker om mönstret?

Mönstret kommer troligen synas igenom men jag skulle testa att färga ändå. Kan nog bli rätt fint ändå
 
Jag personligen hade klippt isär den (sprättat i sömmarna), lagt ut delarna, strukit dem och ritat av dem sen för att ha ett mönster. Efter det hade jag köpt ett tyg med samma fall och kvalitét, ritat av mönstret på det och bara sytt.
Fattar att det blir / låter komplicerat men jag tror det blir svårt att verkligen färga över mönstret. Men du kan ju prova med att först göra en avfärgning, och sen färga svart. Var medveten om att sömmarna ofta är i syntet, dvs de tar inte färg, samt att tyget blir mycket skörare dels av avfärgning och sen av överfärgning. Ofta har man extra mkt kemikalier när man färgar svart för att få det riktiga djupet i färgen = tyget håller sämre sen. Och då har jag inte ens nämnt miljöaspekten...
Man kan också välja en färg, typ mörkgrått eller liknande, där man tänker sig att mönstret får skina igenom, men att det blir som ett nytt mönster/färg och kanske då snyggare.
Jag förstår att sy själv är överkurs, men om man vill göra det är det bra att ha ett mönster att utgå från som man vet passar, då kan man sy direkt utan en massa komplicerade provningar och ändringar.

Varför förstöra klänningen och klippa isär den? Går ju göra mönster av den utan att klippa sönder.
 
Oj förlåt att jag inte har svarat! Glömde helt bort att jag gjort en tråd 😅 Att sy blir garanterat ett misslyckande, hade jag haft ens lite tålamod eller kunskap hade jag kanske gett det ett försök men jag har på sin höjd lagat någon trasig ficka och då varit väldigt glad att sömmen inte syns om vi säger så...


Jag har sån tur så sömmarna är svarta, alternativt väldigt mörkt blå, så de kommer inte synas om färgen blir lyckad. Men ni tror alltså att mönstret kommer synas igenom? Gäller det också om man skulle avfärga innan färgning? 🤔
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Förra året var jag och partnern ute och snorklade i sjön flera gånger. Det var underbart. Jag insåg dock snabbt att han i sin svarta...
2
Svar
24
· Visningar
2 184
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 678
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag ska kanske ut på islandshäst-tävlingsbana i sommar, och hästen jag ska rida är en ganska mörk, nästan lite "gråbrunaktig" fux med...
2
Svar
24
· Visningar
5 012
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp