Färgbestäminng av skogishona

G

glimmie

Gaahhh jag har problem, ok detta ser ut som en solklar Smoke -hona

MEN skenet kan bedra eller? Hon har börjat få vitt under hakan vad innebär det?
Är hon en svart-vit katt nu?
Tilläggas bör att när hon var liten så var hon nästan helt Svart

Nån som är duktig på färger...det vore ju inte kul om hon inte kan ta ett cert. pga. att klantiga matte anmäler henne i fel färg.

OBS!! Ta bort http:// på alla korten.
 
Jag tyckte att på bilden på henne som liten så kunde an skymta en liten vit fläck under hakan. Är du säker på att hon inte hade den från början? I sådana fall handlar det säkert om en "medaljong", och då antar jag att hon räknas som låggradigt vitfläckig. Är någon av hennes fräldrar vitfläckiga? Om inte kan hon omöjligt vara det.
 
Hon kan ju fortfarande vara smoke även om hon skulle råka på att vara vitfläck. Smoke ser hon ut att vara, men jag är ingen expert på skogisar :smirk:

Precis som loveponies undrar jag om någon av hennes föräldrar är vitfläck. Om inte är det enkelt, då är inte hon det heller. Om någon av de är vitfläck kan hon ju vara det. Hur ser hårstråna på den misstänkta vitfläcken ut? Är de helt vita eller är de gråaktiga, möjligen mörkare längst ut på hårtopparna? Min smokehona har nämligen en lite vit fläck under hakan MEN hon är inte vitfläck, genetiskt omöjligt. Det är helt enkelt silvret fördelning som får det att se ut som en vit fläck.

Vill se en bild på den där vita fläcken ;)
 
Fast just den låggradiga vitfläckheten har dom ju konstaterat att den inte är dominant och kan ligga dold i många generationer. Den räknas alltså inte under den vanliga vitfläckstypen, utan kan dyka upp helt oväntat. Vanligt på huskatter bl.a.
 
Jag har också funderat lite på det där...
Det har nämligen visat sig födas korater med små vita medaljonger, där föräldrar och tidigare generation gåtts igenom med lupp för att hitta minsta vita hårstrå, vitfläck är ju INTE tillåtet på korater, men ändå dyker dessa ungar upp ibland...
 
Jo, jag funderade på det också, det var därför jag skrev att hon "antagligen räknas som vitfläck", för jag vet faktiskt inte hur man brukar göra med dessa "medaljongkatter". För det känns ju fel att inte räkna henne som vitfläck, även om det handlar om ett annat anlag som orsakat det...
 
Jo, jag funderade på det också, det var därför jag skrev att hon "antagligen räknas som vitfläck", för jag vet faktiskt inte hur man brukar göra med dessa "medaljongkatter". För det känns ju fel att inte räkna henne som vitfläck, även om det handlar om ett annat anlag som orsakat det...

Men det kan vara silvret som spökar. Silver är ett j-kla jobbigt anlag även fast det kan vara oerhört vackert. Vill som sagt gärna se en bild på fläcken.
 
Jo, det kan det ju vara. Men jag tyckte mig se en fläck på bebis kortet, och då borde det väl inte vara silvret... Eller?
 
Jo, det kan det ju vara. Men jag tyckte mig se en fläck på bebiskortet, och då borde det väl inte vara silvret... Eller?
 
Jag tror att det är silvret jag, men det är svårt att avgöra. På bilden där den vita fläcken visas håller hon upp pälsen, jag tror det är lättare om man även får se en bild där pälsen ligger ner. Den lilla tillstymmelse till vitt man ser på bebiskortet kan vara silver. Någonstans börjar det utvecklas. På en del ser man silvret först på ryggen, ibland vid öronen, under svansen och även under hakan.
 
Ok, jag ska försöka att knäppa ett nytt kort på henne, fast när pälsen ligger ner så syns det inte alls...
Men vad menas med medaljong då?
Hennes Pappa är helt svart, och hennes mamma är blåsköldpadd med silver och vitt.
 
Om det inte sysn då pälsen ligger ner så är det nog aarq silvret som är lite extra vitt just där.

Medaljong är när katten får en liten vit fläck precis där, och det verkar bero på ett annat anlag än det som ger vanligt vitfläck, och det nedärvs recessivt istället för dominant. Det betyder att en katt kan få medaljong utan att någon av dess föräldrar har någon vit fläck.
 
Ok, nu blev jag litet klokare =) Så om jag anmäler henne i svart-smoke så borde det bli rätt? Domarna har inte sagt något förr, men man vet ju aldrig..fick rådet att plocka (?!) av en uppfödare jag känner. :crazy:
 
Anmäl henne som svartsmoke du. Om det inte syns när pälsen ligger ner betyder de att hårstråna inte är helvita utan färgande i spetsen och då är det definitivt silvret som spökar. Prova att ställa ut henne "oplockad" och se om domaren har någon invändning mot att hon är ljusare just där. Om inte finns det ju inget skäl att plocka.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 485
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 155
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 664
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp