Färggenetik-westernraserna

wrangler

Trådstartare
Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll för att man använder våra amerikanska namn på färgerna och inte svenska :grin:

Syftet med denna tråd tänkte jag skulle vara hjälp med färger främst hos de amerikanska raserna, Quarter, Paint, Appaloosa... andra raser är givetvis välkomna också.

Vi behöver ju inte hänga upp oss på genetiska sjukdomar i denna tråd utan håller oss till färger och förgteckningar, vad blir det för färg/teckning på fölet osv! :laugh:



Själv har jag fått ett föl hitills, två till på väg.
Nr 2 blir sorrel eller palomino, hoppas givetvis på det sista... (mamma sorrel med palominoflöäck, pappa plaomino)
Nr 3 är spännande, mamma är sorrel med oregelbundna tecken, pappa red roan sabino overo. Det kan bli allt från solid fux till samma färg som pappa!

Nr 1 är den jag trodde var självklarast, men börjar undra..... det är här jag behöver hjälp av er kunnigaste av kunniga! :bow:

Frågan är enkel, kan två sorrel få en chestnut?
Sorrel och chestnut är väl "samma" färg rent genetiskt, det är bara nyansen som avgör, eller?
Min lilla Britta håller på och fäller av fölpälsen och hon ser banne mig svart ut under! Hon ser ut att bli mörk mörk chestnut på det lilla som syns.... mamma och pappa är båda äkta röda sorrels!

Dock ligger det ju lite svart osv bakom, bla Invitation Only som är känd nedärvare av sin mörka färg, kan detta spela in?

Hjälp mig nu, kan jag förvänta mig en chestnut här? Som är så fint :love:
Ska se om jag kan ordna några bilder, men det blir nog inte förrns i slutet på veckan och inte malumbub smygtagit några i helgen......
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Tjena Wranglan,

JA...sorrel/chestnut är samma färg enligt genetiken. Det är inte alls omöjligt att få en chestnut från två sorrel reggade föräldrar....
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Jag har en egen fråga som rör det här med färger.

För det första så vet jag inte riktigt skillnaden mellan sorrel och chestnut. Någon som kan förklara?

I och med det så är jag osäker på vilken färg mitt sto har. Jag antar att hon är sorrel, men hennes man är snarare grå-svart än röd.
Dessutom har hon ål, men det kanske bara är en s.k. "fusk-ål"? Jag läste något om att det bara är duns som har "äkta" ål.
Jag tror att uppfödarna har registrerat henne som chestnut (hon är inte färdigreggad än).
Så är hon sorrel eller chestnut?


 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Hej Thornbird,

Chestnut är mer brun-röd och kan ha inslag av svarta tagel i man/svans å pannlugg.

Sorrel är mer röd-brun eller röd-röd med tagel som är i samma färg som kroppen eller tagel som skiftar i ljusare/mörkare fuxfärg.
(enkelt förklarat)

Vad är det för färg på föräldrarna ? Har nå´n av dom ål (dun gen) ?
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Tjena Wranglan,

JA...sorrel/chestnut är samma färg enligt genetiken. Det är inte alls omöjligt att få en chestnut från två sorrel reggade föräldrar....

Nämen vad trevligt!

Så det är ingen skillnad genetisk what so ever på sorrel och chestnut. Det är bara en nyansskillnad i samma färg?

Då finns det ingenting som säger att det är större chans till sorrel än chestnut om båda föräldrarna är sorrel eller? Intressant.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Nämen vad trevligt!

Så det är ingen skillnad genetisk what so ever på sorrel och chestnut. Det är bara en nyansskillnad i samma färg?

Då finns det ingenting som säger att det är större chans till sorrel än chestnut om båda föräldrarna är sorrel eller? Intressant.

Enkelt förklarat kan man resonera så....JA... Sen är ju genetiken mycket mer invecklad än så, men det behöver vi inte fördjupa oss i nu....så duktig är inte jag. :)
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Den länken var ju jättebra, där kan man sitta hur länge som helst!
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Jag har grunnat på vad Chili egentligen är
hon är registrerad som chestnut tobiano.
men är hon verkligen det?
Hon skiftar ju lite i färg och i direkt solljus är hon verkligen röd medan hon i vanliga fall är lite mer åt det brun/röda hållet.
i svansen finns svarta och mycket mörkt bruna strån.
snygging3.jpg

DSCF4839.jpg

Chili203.jpg

teamsnack.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Nej hon är sorrel, men var mörkare när hon föddes så dom "chansade", samma sak med Lotta. Båda är sorrels i mina ögon.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

*kl*
Har då en fråga om min pålle och hans färg, i passet står det chestnut or sorrel roan over hips, vilken färg tycker ni han har ?
Han har ju även mörkbruna fläckar, men ljusare man, sen är han mer stickelhårig över hela kroppen nu.
19642611.jpg

19305071.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Bilder på Britta...

Här när hon var nyfödd i januari:


I fredags:


Bonusbild:
 
Senast ändrad:
Sv: Färggenetik-westernraserna

Åh tack! :bow:

Det syns runt ögonen och på insidan bakbenen hur hon ser ut under fölkpälsen... på rumpbilden har pälsen mörknat men det är ändå fölpälsen som sitter kvar o hon är mörkare under.... chokladbrun.

Visst måste hon vara chestnut!? Myra???!!!
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

ser ut som att de blir de :laugh: gud de är såååå snyggt tycker jag :love:
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

ja okej!
Då var det som jag trodde. :)
ska man egentligen höra av sig till apha och ändra detta eller nåt sånt?
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Nej det behövs inte, spelar ingen större roll. Det är som sagt "samma" färg ändå. Bara dyrt, krångligt o onödigt att hålla på o ändra på reg beviset!
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Åh tack! :bow:

Det syns runt ögonen och på insidan bakbenen hur hon ser ut under fölkpälsen... på rumpbilden har pälsen mörknat men det är ändå fölpälsen som sitter kvar o hon är mörkare under.... chokladbrun.

Visst måste hon vara chestnut!? Myra???!!!

Det ser helt klart ut som att "Britta" blir mörk chestnut :d
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Det ser helt klart ut som att "Britta" blir mörk chestnut :d

Ja min "guru" i Tyskland säger detsamma.... han såg det direkt på fölbilderna pga att hon hade nån mörk prick nånstans tydligen :rofl:

Inte mig emot! :d:love:
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Ingen som kan säga om min herre är chestnut eller sorrel? Han får iof mer och mer vita hår så han kanske blir roan till slut ?
HÄR såg han ut för 7 veckor sedan och nu ser han ut så Här över rumpa och rygg.

20017443.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp