Färggenetik-westernraserna

Sv: Färggenetik-westernraserna

man kan kolla de om man vill. Se om ögonen ändrar färg sen o skicka DNA och kolla så kan de skrivas in (om jag minns rätt) i hans papper. har för mig att de inte skriver att färgen är champange utan han blir säkert reggad som buckskin med en "upplysning" om att han bär på genen. Tror de var så... minns lite svagt.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Kul att Britta är chestnut...som du ville ha eller ?

Om Emilia hade vitt på benen tror jag att du hade sett det tydligt.
På min pallis paint syns det på väldigt väl :rofl: jag menar minsta lilla färg fläck syns...
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

man kan kolla de om man vill. Se om ögonen ändrar färg sen o skicka DNA och kolla så kan de skrivas in (om jag minns rätt) i hans papper. har för mig att de inte skriver att färgen är champange utan han blir säkert reggad som buckskin med en "upplysning" om att han bär på genen. Tror de var så... minns lite svagt.

Vi har pratat om DNA test...men först väntar vi av o ser vad som händer...
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

*kl*

Jag har inte hunnit sätta mig in i färgerna så mycket, men blev lite intresserad när folk gissade på andra hästars färger. Och eftersom det var lite snack om olika palominofärger...
Är det nån som kan säga vilken typ av palomino min häst är?

Sommarpäls (och sommartjock...)
20997898.jpg


Såhär ser hon ut på vintern.. (obs rakad, men ej på baken)
18055680.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

*kl*
kommer med bild på min pålle igen, nu har han gått och blivit mörk av sig :p men har fått vita "slingor" i manen och halva svansen är vit, men ser ut som att han sätter svart "päls" eller vad man kallar svans stråna för längst upp för där har han tappat hårstråna, ska försöka få bild på det någon dag, går han då fortfarande som sorrel, har fått för mig att sorrel är ljusare än chestnut :confused: Så här såg han ut innan
19305070.jpg

Och nu så här:
20397123.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Jag blir knäsvag alla dessa vackra hästar!!!!!
Här kommer en bild på Dashén han står som sorrel/overo i APHA
Enligt mig är det fel han borde stå som en Sabino, USA krånglar till det hela tycker jag.
colouryourdash080421.jpg

GUUD VA LÄCKER HAN ÄR!!

Min lilla är oxå reggad som overo, men hon är ju i mitt tycke väldigt mycket sabino :love:.
Nån som vet hur sabinoteckningen nedärvs egentligen? Går det t ex. att få ett frame overo-föl från en sabino...eller en tobianobebis?
Hennes mamma och morfar är bägge red dun (sabino) overo så den färgen verkar ju vara ganska dominant. Pappan är en svart qh.

http://www.pixbox.se/pic_show_id20757647.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id20757650.html


Beroende av vad det blir av henne i framtiden är jag lite sugen att betäcka henne med denna någon gång :d

http://www.tosmarttocut.dk/Smartie/gamblers_tosmarttocut__results.htm

Det är ju otroligt spännande med alla dessa färger ;)
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Vad är det för skillnad på buckskin och Grullo? Vilken av färgerna måste ha ål?
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Vad är det för skillnad på buckskin och Grullo? Vilken av färgerna måste ha ål?

Jag tror du menar buckskin och dun.... dom ser likadana ut men dun har ål.
Grullo ser inte ut som buckskin och dun utan är mer åt rökfärgade hållet....
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Här kommer lite nytagna bilder på Thure.....han som var blåögd men numera har mörka ögon. Lite svårt o säga vad det egentligen är för färg på de.
21378672.jpg

21378676.jpg

21378675.jpg

21378674.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Fin!!:love::love:
Jag som inget kan skulle i alla fall vilja ha honom till Buckskin.

Jag hade en buckskin en gång, han var ljusgul på våren, fuxig på försommaren, pissdassig på eftersommaren, och till vintern blev han grå.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Ja han blir nog en buckskin.....Men om han är så fin nu vet jag just inte....:grin:
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

just som jag trodde :angel: dom ändrade färg ;)
 
Sv: Färggenetik-westernraserna





Vad för färg kan man kalla min tant? Reggad i AQHA som Black och i sitt svenska pass är hon svartbrun! :confused::crazy:
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Ja jag menade ju det.... men dom refererade till det fölet som champagne och jag tycker att det är en perlino!

En champagne är ju en variant av palomino.

Det är väl i alla fall inte ens samma gen? :confused:Bara lika till utseendet...
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Vilken feg kontrollant du hade ute.
Svart är hon. Svartbrun finns fö inte.

Jo, kontrollanten förklarade sig hela tiden för att Sessan blev svartbrun. Men kan det inte bli problem om ens häst är "dubbel reggad" i färgen??:confused:
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Jo, kontrollanten förklarade sig hela tiden för att Sessan blev svartbrun. Men kan det inte bli problem om ens häst är "dubbel reggad" i färgen??:confused:

Nej, det är AQHA's certificate som gäller. Passet är bara något man måste ha pga regler. :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp