Färggenetik

Nominous

Trådstartare
Tänkte kolla om det finns någon här som är nernördad i färggenetik och tycker det är roligt att kika på färg? Jag skulle behöva kolla på hur mycket svart och blått man kan förvänta sig i en ev planerad kull, kanske någon som vill hjälpa mig lite? Det är en hel del olika färger i linjerna bakåt så det blev lite krångligt för mig. :)
 
Har du lust att kika lite? :)
Visst! Skicka PM om du vill, eller skriv här.
Just svart och blått är enkelt. Dilute (svart som blir blå) är recessivt.
Båda föräldrarna måste alltså bära anlag för att det ska kunna bli blått.
Så kombinationen måste vara någon av dessa:
dd + dd (två dilute-hundar)
Dd + dd (en dilute-bärare och en dilute)
Dd + Dd (två dilute-bärare)

Annars kan det inte bli blå valpar :up:
 
Visst! Skicka PM om du vill, eller skriv här.
Just svart och blått är enkelt. Dilute (svart som blir blå) är recessivt.
Båda föräldrarna måste alltså bära anlag för att det ska kunna bli blått.
Så kombinationen måste vara någon av dessa:
dd + dd (två dilute-hundar)
Dd + dd (en dilute-bärare och en dilute)
Dd + Dd (två dilute-bärare)

Annars kan det inte bli blå valpar :up:

Hanen är röd och tiken är brindle men det finns en del svart längre bak i leden och kullsyskon till tiken verkar ha blått då dom blivit bluefawn vissa av dom och tiken har själv nedärvt bluefawn och bluebrindle, men vart det blå kommer ifrån antar jag kommer från tikens pappas sida - innan den parningen har inte blått slagit igenom. Lägger in länk till stamtavlorna så ser du färger på hundarna i stamtavlorna. Du får gärna skriva sedan vad du ser och hur du beräknar färgerna för jag vill lära mig mer :) Tack snälla!

http://www.pedigreedatabase.com/ame...breeding.result?father=2197667&mother=2301164
 
Kan tillägga att funderingen är hur hårt det svarta och blå kan tänkas slå i den här kombinationen? Det är inte en färg jag egentligen vill ha så därav funderingen då hanen är en perfect match men jag blir lite fundersam över alla svarta hundar i hans led och att tiken har blått från pappans sina.
Kan tillägga att hanen har en kull med röda valpar med röd tik sen innan. Den tiken var nog det mesta rött hos i leden. Om det är till någon hjälp :)
 
Kan tillägga att funderingen är hur hårt det svarta och blå kan tänkas slå i den här kombinationen? Det är inte en färg jag egentligen vill ha så därav funderingen då hanen är en perfect match men jag blir lite fundersam över alla svarta hundar i hans led och att tiken har blått från pappans sina.
Kan tillägga att hanen har en kull med röda valpar med röd tik sen innan. Den tiken var nog det mesta rött hos i leden. Om det är till någon hjälp :)
Båda föräldrarna måste bära dilutiongenen för att du ska få blå valpar.
 
Hanen har, vad jag kan komma fram till genom stamtavlan, en 50/50 chans att bära på dilute. Går nog inte att veta säkert utan att gentesta.
Hans morfar är dilute, vilket gör hans mor till en definitiv bärare. Jag hittar inga dilute-hundar i hans fars stamtavla, så oddsen är att han inte är bärare av dilute. Så hanen är antingen Dd (bärare) eller DD (icke-bärare).

Om tiken lämnat dilute är hon bärare, så en kombination av dem kan antingen resultera i;
Dd + Dd vilket statistiskt sett skulle resultera i hälften bärare, en fjärdedel icke-bärare och en fjärdedel dilute
eller
Dd + DD = Hälften bärare av dilute, hälften icke-bärare, ingen dilute.

Jag är rätt trött i huvudet men jag tror jag tänkt rätt 😅
 
Båda föräldrarna måste bära dilutiongenen för att du ska få blå valpar.
Ja det är ju det jag är rädd att dom gör iomed mycket svart och nåt blått bakom hanen och sen har tiken kullsyskon som är blå och själv lämnat två blå avkommor (även om de var röda och brindle, men med blått i). :)
 
Hanen har, vad jag kan komma fram till genom stamtavlan, en 50/50 chans att bära på dilute. Går nog inte att veta säkert utan att gentesta.
Hans morfar är dilute, vilket gör hans mor till en definitiv bärare. Jag hittar inga dilute-hundar i hans fars stamtavla, så oddsen är att han inte är bärare av dilute. Så hanen är antingen Dd (bärare) eller DD (icke-bärare).

Om tiken lämnat dilute är hon bärare, så en kombination av dem kan antingen resultera i;
Dd + Dd vilket statistiskt sett skulle resultera i hälften bärare, en fjärdedel icke-bärare och en fjärdedel dilute
eller
Dd + DD = Hälften bärare av dilute, hälften icke-bärare, ingen dilute.

Jag är rätt trött i huvudet men jag tror jag tänkt rätt 😅
Tack snälla!! Otroligt mycket till hjälp!
Så om dom båda har anlag för blått så blir max en fjärdedelen av kullen blå i färgen i värsta fall? Räknar vi in riktigt blå, bluefawn och bluebrindle bland dom? Har jag förstått rätt då? 😆
Hur ser det ut med svart?

Och en fråga till om du orkar, vad tror du på för färger i kombon? :D
 
Ja det är ju det jag är rädd att dom gör iomed mycket svart och nåt blått bakom hanen och sen har tiken kullsyskon som är blå och själv lämnat två blå avkommor (även om de var röda och brindle, men med blått i). :)
Vad menar du med röda och brindle med blått i?

Men ja. @Fisherling kommentar ser ut att vara helt korrekt så lyssna på henne :)
 
Tack snälla!! Otroligt mycket till hjälp!
Så om dom båda har anlag för blått så blir max en fjärdedelen av kullen blå i färgen i värsta fall? Räknar vi in riktigt blå, bluefawn och bluebrindle bland dom? Har jag förstått rätt då? 😆
Hur ser det ut med svart?
På pappret ser det ut så.
I verkligheten blir ju beräkningen för var valp sas. Så hela kullen kan i teorin bli blå i "värsta" fall - även om det kanske inte är så troligt.
 
På pappret ser det ut så.
I verkligheten blir ju beräkningen för var valp sas. Så hela kullen kan i teorin bli blå i "värsta" fall - även om det kanske inte är så troligt.
Jo precis det är jag med på, men om man teoretiskt tänker på chanserna så man vet om man ska våga chansa på kombon :)
 
Tack snälla!! Otroligt mycket till hjälp!
Så om dom båda har anlag för blått så blir max en fjärdedelen av kullen blå i färgen i värsta fall? Räknar vi in riktigt blå, bluefawn och bluebrindle bland dom? Har jag förstått rätt då? 😆
Hur ser det ut med svart?
Som @Wingates säger så gäller statistiken för varje enskild valp - varje valp har en 25% chans/risk att bli dilute, vilket kommer påverka ALLT svart pigment - oavsett om hunden är brindle, har ansiktsmask eller är solid.

Så hela kullen kan bli blå, eller ingen.
Om ingen blir dilute har du ingen aning om hanen bär anlag eller inte, så för att veta säkert skulle du behöva gentesta hanens färg :D
 
Vad menar du med röda och brindle med blått i?

Men ja. @Fisherling kommentar ser ut att vara helt korrekt så lyssna på henne :)
Alltså bara en förklaring att dom var bluefawn och bluebrindle. Så ingen av valparn, varken tikens kullsyskon eller hennes valpar var blå till färgen utan blåröd och rödbrindle med blått i. Om det gör någon skillnad? Bärare är dom ju oavsett men tänkte om en helblå hund har annan färggenetik. Är det svart som ligger i grunden i de blå (alltså typ stål/silverfärgade)? Hennes valpar var typ i grunden röda med blått i, inte svarta. Kan ju inte det här riktigt. Försöker läsa på men det är svårt :)
 
Som @Wingates säger så gäller statistiken för varje enskild valp - varje valp har en 25% chans/risk att bli dilute, vilket kommer påverka ALLT svart pigment - oavsett om hunden är brindle, har ansiktsmask eller är solid.

Så hela kullen kan bli blå, eller ingen.
Om ingen blir dilute har du ingen aning om hanen bär anlag eller inte, så för att veta säkert skulle du behöva gentesta hanens färg :D
Haha ja det blir spännande å se, men jag är förberedd på blått iafl. Tur att det är en poppis färg även om inte jag är överförtjust i den :p
 
Haha ja det blir spännande å se, men jag är förberedd på blått iafl. Tur att det är en poppis färg även om inte jag är överförtjust i den :p
Oddsen är att det antingen blir inga dilute eller bara någon enstaka.

Själv älskar jag dilute, tycker färgvariation i allmänhet är roligt :D
 
Alltså bara en förklaring att dom var bluefawn och bluebrindle. Så ingen av valparn, varken tikens kullsyskon eller hennes valpar var blå till färgen utan blåröd och rödbrindle med blått i. Om det gör någon skillnad? Bärare är dom ju oavsett men tänkte om en helblå hund har annan färggenetik. Är det svart som ligger i grunden i de blå (alltså typ stål/silverfärgade)? Hennes valpar var typ i grunden röda med blått i, inte svarta. Kan ju inte det här riktigt. Försöker läsa på men det är svårt :)
Det här är problemet med att man döper färgerna till olika saker i olika raser. De är tekniskt sett inte blå om de har röd botten men de är diluted så de har ju genen, men man har ändå döpt dem till "blue".

http://www.doggenetics.co.uk/dilutes.html Här kan du läsa på om dilutiongenen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 327
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 790
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
813
Senast: Cattis_E
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 036
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp