Färggenetik

Oddsen är att det antingen blir inga dilute eller bara någon enstaka.

Själv älskar jag dilute, tycker färgvariation i allmänhet är roligt :D
Jag tycker också dilute är fint men man blir lite skadad som dobermannägare eftersom dilutiongenen kommer med skit där (finns i andra raser med men inte lika mycket).
 
Jag tycker också dilute är fint men man blir lite skadad som dobermannägare eftersom dilutiongenen kommer med skit där (finns i andra raser med men inte lika mycket).
Ja, det som de kunnat komma fram till är att det antagligen finns två varianter av dilute; en sjuk variant och en frisk. Som tur är så är den sjuka varianten mest troligt dominant över den friska, så teoretiskt skulle det gå rätt fort att avla bort den helt, oavsett ras.

" It is thought that CDA may be caused by a specific dilution gene - labelled dl. Just as there are various different b alleles that all cause the liver colour (phenotypically the same, so only distinguishable through genetic testing), it is probable that there are a number of different d alleles as well, and only one of these causes CDA. Technically this makes CDA a recessive allele, as it is recessive to D (non-dilute, non-CDA) however dl is most likely dominant over the standard d allele. "
 
Oddsen är att det antingen blir inga dilute eller bara någon enstaka.

Själv älskar jag dilute, tycker färgvariation i allmänhet är roligt :D

Då har jag oddsen på min sida iafl, haha.. Jo jag tycker också dom är fina men av dom hundar som kommit hittills som blir bluefawn och bluebrindle så upplever jag dom mest som dassig färg. Dom tappar som djup i både det röda och det svarta. Så jag tycker den är tråkig på röda hundar. Medans en riktig blå hund kan vara jättefin. Men pp en röd hund vill jag ha svart pigment och djup röd färg.
 
Ja, det som de kunnat komma fram till är att det antagligen finns två varianter av dilute; en sjuk variant och en frisk. Som tur är så är den sjuka varianten mest troligt dominant över den friska, så teoretiskt skulle det gå rätt fort att avla bort den helt, oavsett ras.

" It is thought that CDA may be caused by a specific dilution gene - labelled dl. Just as there are various different b alleles that all cause the liver colour (phenotypically the same, so only distinguishable through genetic testing), it is probable that there are a number of different d alleles as well, and only one of these causes CDA. Technically this makes CDA a recessive allele, as it is recessive to D (non-dilute, non-CDA) however dl is most likely dominant over the standard d allele. "
Va? Borde väl bli svårare att avla bort den i om den är dominant?

Hos dobermann kvittar det typ. 80% verkar ha den sjuka genen så det är smidigare att bara inte avla på färgen. Färgtest är ju simpelt så.
 
Det här är problemet med att man döper färgerna till olika saker i olika raser. De är tekniskt sett inte blå om de har röd botten men de är diluted så de har ju genen, men man har ändå döpt dem till "blue".

http://www.doggenetics.co.uk/dilutes.html Här kan du läsa på om dilutiongenen.

Don't get me started. Hundar som är roan, merle eller grånade kallas ju också blå. För att inte tala om australian shepherds som benämns "red merle". :wtf:
 
Va? Borde väl bli svårare att avla bort den i om den är dominant?

Hos dobermann kvittar det typ. 80% verkar ha den sjuka genen så det är smidigare att bara inte avla på färgen. Färgtest är ju simpelt så.

Om en gen är dominant syns den ju oavsett om den är i dubbel eller enkel upplaga så då är det lättare att välja bort avelsdjur som bär den. Jämför med blekanlag som dyker upp då och då i raser där färgerna inte är tillåtna just därför att anlagen är recessiva och inte syns annat än i dubbel upplaga.
 
Va? Borde väl bli svårare att avla bort den i om den är dominant?

Hos dobermann kvittar det typ. 80% verkar ha den sjuka genen så det är smidigare att bara inte avla på färgen. Färgtest är ju simpelt så.
Nä, dominant innebär ju att om du inte avlar på det, förs det inte vidare.
T.ex är ju svart dominant. Avlar du på två bruna kommer du inte få en svart. Så om den svarta färgen var sjuk skulle det vara väldigt enkelt i teorin att avla bort den helt.

Desto svårare att avla bort recessiva gener, eftersom de döljs av andra gener. Därför kan dilute ligga och gömma sig i mååånga generationer innan det plötsligt dyker upp.
 
Om en gen är dominant syns den ju oavsett om den är i dubbel eller enkel upplaga så då är det lättare att välja bort avelsdjur som bär den. Jämför med blekanlag som dyker upp då och då i raser där färgerna inte är tillåtna just därför att anlagen är recessiva och inte syns annat än i dubbel upplaga.

+ @Fisherling
Jo det vet jag. Jag tänkte mer angående att den sjuka dilutiongenen skulle vara dominant över den friska.
Det ser du ju inte med blotta ögat sas. Med färger allmänt håller jag helt med. Särskilt eftersom man enligt det du skrev inte verkar vara säker på att det är så.
 
Don't get me started. Hundar som är roan, merle eller grånade kallas ju också blå. För att inte tala om australian shepherds som benämns "red merle". :wtf:

Formentino, som de flesta som ser honom utbrister "men han är ju blå!? :eek:" om. Ingen koll på vad genetiken bakom färgen är (färggenetik = ointresserad mer eller mindre :o) men jag antar att det är dilute svartmaskning? Så ja, många ord finns det. :D

Av någon anledning(?) nämns de fawn i stamtavlan, medan det jag ser som "äkta" fawn nämns fawn med svart mask. Fattar inte det riktigt. :crazy:
 

Bifogade filer

  • 20181027_124327.jpg
    20181027_124327.jpg
    420,2 KB · Visningar: 38
Formentino, som de flesta som ser honom utbrister "men han är ju blå!?:eek:" om. Ingen koll på vad genetiken bakom färgen är (färggenetik = ointresserad mer eller mindre :o) men jag antar att det är dilute svartmaskning? Så ja, många ord finns det. :D

Av någon anledning(?) nämns de fawn i stamtavlan, medan det jag ser som "äkta" fawn nämns fawn med svart mask. Fattar inte det riktigt. :crazy:

Han har definitivt diluteringsgen - frågan är om han "bara" är blå eller också har dubbla anlag för brunt. Jag tippar på det senare. I vissa raser kallas det fawn, i andra raser isabella. I många andra raser är fawn namnet på det som kallas sobel(ayay).
Dilute svartmaskning är dock en motsägelse eftersom diluteringsanlaget påverkar just den svarta färgen.

Formentinos ras tillhör alltså förmodligen de där "fawn" betyder en hund som har dubbla anlag för både blått och brunt.
 
Senast ändrad:
Han har definitivt diluteringsgen - frågan är om han "bara" är blå eller också har dubbla anlag för brunt. Jag tippar på det senare. I vissa raser kallas det fawn, i andra raser isabella. I många andra raser är fawn namnet på det som kallas sobel(ayay).
Dilute svartmaskning är dock en motsägelse eftersom diluteringsanlaget påverkar just den svarta färgen.

Formentinos ras tillhör alltså förmodligen de där "fawn" betyder en hund som har dubbla anlag för både blått och brunt.

Formentino är vad färgen kallas i rasen, hunden i fråga heter Totoro. :D
Det var det jag tyckte var lite lustigt i sammanhanget, ännu ett namn för färgen. Formentino finns i många nyanser av det som kallas fawn, från nästan mörkröda till nästan vita (typ gräddgul eller vad man ska säga).

Dilute svartmask var säkert helt uppåt väggarna fel uttryckt! Jag menade bara att han "skulle" varit svartmaskad om inte det svarta var dilute. Ingen aning om han har dubbla anlag för brunt, det här är som sagt inte något jag har någon koll på alls... Hans mamma är svartbrindle och pappan är också formentino (fast ljusare fawn och mörkare mask), ett syskon är svartbrindle, tre är fawn och två är formentino.

Edit, tillägg: i min ras känner jag inte till några sjukdomar kopplade till dilute.
 
Formentino är vad färgen kallas i rasen, hunden i fråga heter Totoro. :D
Det var det jag tyckte var lite lustigt i sammanhanget, ännu ett namn för färgen. Formentino finns i många nyanser av det som kallas fawn, från nästan mörkröda till nästan vita (typ gräddgul eller vad man ska säga).

Dilute svartmask var säkert helt uppåt väggarna fel uttryckt! Jag menade bara att han "skulle" varit svartmaskad om inte det svarta var dilute. Ingen aning om han har dubbla anlag för brunt, det här är som sagt inte något jag har någon koll på alls... Hans mamma är svartbrindle och pappan är också formentino (fast ljusare fawn och mörkare mask), ett syskon är svartbrindle, tre är fawn och två är formentino.

Edit, tillägg: i min ras känner jag inte till några sjukdomar kopplade till dilute.

Ah, jag tyckte väl att det var något märkligt! Klart det är Totoro! :o

Om han kan ha brunanlag eller ej beror på om det finns i rasen, dvs om det föds hundar där det som skulle vara svart färg(inklusive nosspegel) i stället är brunt. Om inte innebär Formentino helt enkelt fawn med blåanlag. Totoros mamma bär dilutionsanlag, annars skulle inte någon i Totoros kull kunna vara diluterade.

Rödfärgen kan påverkas en aning av blekanlag men till största delen styrs den av helt andra anlag.
 
Ah, jag tyckte väl att det var något märkligt! Klart det är Totoro! :o

Om han kan ha brunanlag eller ej beror på om det finns i rasen, dvs om det föds hundar där det som skulle vara svart färg(inklusive nosspegel) i stället är brunt. Om inte innebär Formentino helt enkelt fawn med blåanlag. Totoros mamma bär dilutionsanlag, annars skulle inte någon i Totoros kull kunna vara diluterade.

Rödfärgen kan påverkas en aning av blekanlag men till största delen styrs den av helt andra anlag.

Hmmm, det förekommer helbruna cc men det är inte en tillåten färg och de är väldigt, väldigt sällsynta (på nivå att de flesta verkar misstänka blandning som ljugs om), men jag tror faktiskt att även de har svart nos. Ska inte svära på det dock, har aldrig träffat en i verkligheten och inte sett särskilt många på bild heller... Nu tänker jag inte så mycket på färg i ärlighetens namn men jag tror aldrig jag sett en cc med brun nos - ska inte svära på att jag hade lagt märke till om det hänt dock.
 
Hmmm, det förekommer helbruna cc men det är inte en tillåten färg och de är väldigt, väldigt sällsynta (på nivå att de flesta verkar misstänka blandning som ljugs om), men jag tror faktiskt att även de har svart nos. Ska inte svära på det dock, har aldrig träffat en i verkligheten och inte sett särskilt många på bild heller... Nu tänker jag inte så mycket på färg i ärlighetens namn men jag tror aldrig jag sett en cc med brun nos - ska inte svära på att jag hade lagt märke till om det hänt dock.

Då är det med största sannolikhet bara blått som Totoro har. Jag skulle kalla hans färg blå sobel eller blå fawn(och han borde vara reggad med färgen Formentino). :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 869
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 049
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp