Färgmatcha läppstiftet?

Lady Mary

Trådstartare
Jag har börjat använda läppstift och insett att det är kul! :banana:Tycker att jag passar bäst i rödrosa färger, har testat ett knallrött oxå som inte funkade alls. Brukar man matcha läppstiftet med kläderna? Hur ska man tänka då? Om jag vill ha röda eller orangea kläder, vilken färg på läppstift ska jag välja då? Vet inte om jag kommer passa i läppstift spm går åt det orangea hållet...
 
Jag brukar välja läppstift som går åt klädfärgens håll. Har jag kläder som går åt det rosa tar jag inte mitt röda utan mitt rosa😁
 
Jag gör som @tanten, och använder läppstift som passar till färgerna jag har på mig. Det blodröda går bäst till svart, lugna, mörka färger (eller om jag någon gång skulle ha tex ljusgrått närmast ansiktet). Har jag mer färg på mig väljer jag ett lite mjukare rött eller malva-toner, beroende på kläder och lust.

Läppstift som går ton i ton tycker jag oftast ser ut som 80-tals balbilder, med klänning och ögonskugga i samma kornblå. 😁 Jag är blond och med porslinsblek hy, så alla element av färg sticker ut rätt mycket. Har man mer färg själv drunknar man kanske inte lika mycket i färgen man har på sig.

(Det händer iofs att jag har en väldigt röd klänning till det rödaste läppstiftet, och det är är ju over the top, fast på ett sätt jag kan gilla i rätt sammanhang.)
 
Jag tänker sällan på att matcha kläder med läppstift eftersom jag nästan aldrig använder kläder i färger som fungerar som läppstiftstoner i vardagen. Däremot så gillar jag att hålla ansiktet monokromt och ha samma ton på både ögon, ev blush och läppar och tycker att jag på så sätt kan använda lite annorlunda färger och ändå få det att se stilrent ut och fungera till det mesta. Speciellt med mer persikofärgade/orangetonade läppstift tycker jag det blir väldigt snyggt med en monokrom sminkning och sen mörkare, helst enfärgade, kläder men jag använder väldigt sällan den färgen på läppstift annars.
 
Tack alla för era svar! Min tanke var inte att matcha som i att ha samma nyans, utan mer att kläder och läppstift ska passa ihop (som ni skriver). Hur vet man vilket läppstift som passar till kläderna då?

Låter klokt att välja "lugnare" läppstift om kläderna har mer färg och tvärtom.

Hur ska jag tänka för att hitta läppstift till en orange klänning och till en röd? Var ska jag börja leta liksom?
 
Tack alla för era svar! Min tanke var inte att matcha som i att ha samma nyans, utan mer att kläder och läppstift ska passa ihop (som ni skriver). Hur vet man vilket läppstift som passar till kläderna då?

Låter klokt att välja "lugnare" läppstift om kläderna har mer färg och tvärtom.

Hur ska jag tänka för att hitta läppstift till en orange klänning och till en röd? Var ska jag börja leta liksom?

Jag tänker mer på om färgerna har varm eller kall ton när jag väljer läppstift i kläder. Dvs jag kan ha såväl rött som orange läppstift (eller ceriserosa för den delen) till kläder som är röda, orangea eller vilken färg som helst.

Det är väl en smaksak, men att tänka mer på kall/varm ton än specifik färg kan ju vara någonstans att börja 😊
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det...
Svar
15
· Visningar
822
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi har väldigt mycket järn i vårt vatten, så pass mycket att handfat, toa och väggarna i duschen blir gula efter ett tag. I...
Svar
11
· Visningar
4 520
Senast: vilde
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp