Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Men varför blev den så mycket ljusare på konstantskimmelfärgen och helt vit på kroppen, förutom flugprickarna då...

Alla konstantskimlar jag har sett har aldrig blivit så som gamla och då har jag sett 30åriga welsh och ardenner, röd/fux och svart/blå.....
Dom blev mer stickelhåriga men aldrig vita och dom var aldrig apelkastade heller som unga 5-8 års ålder som vanliga avblekbara oftast är.
 
Sv: Färgtråd II

Ingen aning det enda jag vet är att du ser ingen skillnad på en avblekbar när den väl har blekts av, hade den varit avblekbar hade den inte behållit ett cremefärgat huvud. Finns ju många andra anlag som bleker men inte är vanliga och utan att ha sett hästen är det ju helt omöjligt att sia om vad det kan handla om. Den var kanske inte ens konstantskimmel, kanske någon form av maximal sabino vilka kan se ut som konstantskimlar i vissa fall. Som sagt helt omöjligt att säga utan att ha sett hästen det enda som är säkert är som sagt att när de väl blekts som avblekbara ser du ingen skillnad mot andra.
 
Sv: Färgtråd II

Jag trodde inte att dubbelskimlar blev helt avblekta, men nu vet jag det :)
Tusen tack :D

Synd att jag inte har någon bild på honom, det hade varit häftigt.

Man får ju en massa frågor utan svar när man varit bland hästar under så många år.
 
Sv: Färgtråd II

Kl

Har nästan bestämt mig för att betäcka mitt gulsvarta (svart med ett gulanlag och ett fuxanlag) sto med Fetcher N, hoppas på att ha råd med det till våren! Vad kan jag vänta mig för färg där?:)
 
Sv: Färgtråd II

Gulsvart blir hästen inte bara genom ett svart och ett fuxanlag. Det måste finnas ett gulanlag också.
 
Sv: Färgtråd II

Kl

Har nästan bestämt mig för att betäcka mitt gulsvarta (svart med ett gulanlag och ett fuxanlag) sto med Fetcher N, hoppas på att ha råd med det till våren! Vad kan jag vänta mig för färg där?:)
troligen fux, brun, svart och deras gula varianter.
 
Sv: Färgtråd II

Har Fetcher gett några fuxar?

Tänker att både pappa och morfar väl var homozygota?
 
Sv: Färgtråd II

Japp redan andra avkomman uppifrån på blup är fux så uppenbarligen har han rött anlag.
 
Sv: Färgtråd II

Ok, har bara sett bruna (och var för lat för att kolla avkommorna).
 
Sv: Färgtråd II

Isabell, palomino är det utländska namnet för samma sak och används inte som färgbenämning i sverige.
 
Sv: Färgtråd II

kl
Vilka hingstar (storhäst+dressyr) finns det som har gulanlag?
 
Sv: Färgtråd II

+ delvis Kethets

Ja just det. Inga "nyare" alltså? Utomlands?
 
Sv: Färgtråd II

kl.

Kan man genom uteslutningsmetoden få fram vilka anlag en häst bär?

En fux lämnar alltid vidare en röd gen om jag förstått det rätt, men det krävs 2 röda för att avkomman ska bli fux.
Så om jag som jag har ett föl som är mörkbrun, pappa är fux mamma är skimmel, vet ej grundfärg.

Så, avkomman har en röd gen. Men inte två. Har hon då en röd gen och en brun gen iom att hon är mörkbrun? Röd+svart borde inte ge brun? Eller? :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 109
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp