Övr. avel Färgtråd II

Nu har jag inte orkat kolla igenom hela tråden men tittade lite på första sidan (2013:rofl:) och då diskuterades det mycket om konstantskimmel. Googlade upp konstantskimmel för har inte riktigt koll på alla skimmelvarianter som finns. Då kommer det upp bilder på hästar som jag skulle säga har färgen roan. Är det så att jag bott så långt under en sten att jag inte fattat att konstantskimmel och roan är samma eller är det olika färger som bara är väldigt lika?:o:rofl:

Nu har jag inte orkat kolla igenom hela tråden men tittade lite på första sidan (2013:rofl:) och då diskuterades det mycket om konstantskimmel. Googlade upp konstantskimmel för har inte riktigt koll på alla skimmelvarianter som finns. Då kommer det upp bilder på hästar som jag skulle säga har färgen roan. Är det så att jag bott så långt under en sten att jag inte fattat att konstantskimmel och roan är samma eller är det olika färger som bara är väldigt lika?:o:rofl:
Det är samma, konstantskimmel är svenska namnet på roan.

ameo

Moderator
Någon som vet en svart hingst som är homozygot?
Jag undrar i halvblodsaveln typ Totilas???????
Hett tips, är det en särskild ras du söker efter när du frågar, skriv det! :idea::)
Det finns nämligen massor av andra raser och ingen är tankeläsare...

(En stor andel av de svarta shetlandshingstarna är sannolikt homozygot svarta. )

Min är ju skimmelskäck, nu blir han 13 i år, och är mest vit/grå, mörkare på rumpan och bakhasor, MEN, manen är i princip fortfarande svart/mörkmörk grå. Kommer inte manen blekas alls? Och där han blivit vit/grå, där har han även blivit mer och mer flugskimmel, också vanligt?

Jag har aldrig haft en skimmel av något slag så jag har ingen aning hur färgen fungerar.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• ..

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos