Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

kl

Vad gäller stickelhår kan det var Rabicano-anlag som spökar. Spec om de blir mer och mer stickelhåriga. De vita håren är koncentrerade till områden hos rabicano, då främst flankerna medan andra hästar har en jämn fördelning av vita hår över hela kroppen, förutom ben och huvud.

Rabicanos har oftast vita hår i svansen, så kallat "coon tail", vilket inte andra hästar har.
Hos en rabicano-färgad häst kan de vita partierna bli större och sprida sig över kroppen när hästen blir äldre, medan hästar som är konstantskimmel oftast blir mörkare.
Om en konstantskimmel får skador i huden så växer oftast håret ut och blir konstant färgat i hästens grundfärg. Detta kallas "cornmarks". På rabicanofärgade hästar växer även de vita håren ut och lämnar därför inga synliga märken.
Rabicanofärgade hästar har ibland spräcklig rosa, opigmenterad hud på de ställen där de är prickiga. Stickelhåriga, konstantskimlar och tigrerade hästar har alltid en jämn pigmenterad hud under.
Rabicanofärgade hästar kan få ett randigt mönster över revbenen i de vita områdena, något som inte uppvisas hos andra hästar.
 
Sv: Färgtråd II

Jag skulle tro att de flesta som är stickelhåriga är det pga någon form av sabinoanlag, vilket jag tror är vanligare
än rabicano
 
Sv: Färgtråd II

Vi har en Fux i stallet (Fbl) som har en del stickelhår, bl.a. Ett bakben som ist för typ strumpa har väldigt mkt stickelhår där, kan det vara något i den stilen?
 
Sv: Färgtråd II

OM jag inte minns helt galet så är det flera stycken olika anlag för diverse stickelhårighet och vita tecken som ligger på samma kromosom. Vad som är vad spelar väl egentligen inte så stor roll.
 
Sv: Färgtråd II

Jag har ett ponnysto som är fux (3 vita strumpor) efter svart welsh sec c undan brunt arabsto. Nu som 5 åring ser man på nära håll att hon blir mer och mer stickelhårig. Kan ett sånt anlag ligga dolt?
 
Sv: Färgtråd II

Mja, dolt och dolt - snarare kan det vara mer eller mindre utbrett. Det är inte alls omöjligt att hingsten ifråga är minimal sabino eller nåt sånt. Och då kan han ju också ha nedärvt det. Han har väl lite vita sockar, om jag inte minns fel.
 
Sv: Färgtråd II

Jag har ju en sån sjukt tråkig fråga nu då! Bara för att jag är nyfiken. Måste en häst vara Black för att ha en "äkta" ål? Har ju snubblat över en fantastisk häst som verkligen har en kolsvart tydlig ål, med tydliga kanter osv. Men är definitivt inte black utan Skäck xD

Är det en fusk ål då?
 
Sv: Färgtråd II

En häst kan vara både black och skäck, så att den är fläckig är inget bevis för att den inte är black.

jag skulle vilja se en bild på den ål du syftar på för att kunna ge dig ett riktigt bra svar på om det är en "äkta" ål eller inte. Tydlig kan den vara även om den är "falsk".
För ja, det är blacken som har den "äkta" ålen.
 
Sv: Färgtråd II

mjooooo, har bara en bild. Men black är han nog inte, inte vad jag kan se iaf x) Nu är ju bilden tagen i dåligt upplyst box. Kan ta en bättre imorgon då jag ska hämta hem honom från kliniken, men de får duga så länge :)
Han är Irish cob/fjording

DSC_0024_zpsddc17e82.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Eftersom han är fjordkorsning är han troligen blackskäck. De flesta fjordingarna ger blacka avkommor oavsett färg på den andra föräldern.
 
Sv: Färgtråd II

Eftersom han är fjordkorsning är han troligen blackskäck. De flesta fjordingarna ger blacka avkommor oavsett färg på den andra föräldern.
Inte bara troligen...
Fjordingarna idag är homozygota för blackanlaget så fjordkorsningar är alltid blackar.
Det är en brunblackskäck och ja, det är en äkta ål :)
 
Sv: Färgtråd II

Haha gud vad förvånad jag blir, han är ju så himla tråkig black då ju ;) Syns ju inte enligt mig (A)
Super fin ändå tycker jag ju självklart, men aha så kan de vara xD

943205_zps5d0552b4.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Haha gud vad förvånad jag blir, han är ju så himla tråkig black då ju ;) Syns ju inte enligt mig (A)
Super fin ändå tycker jag ju självklart, men aha så kan de vara xD
Blir han tråkigare för att han har ett extra färganlag??

Själv gillar jag blackar och hoppas på ett brunblackskimmel-föl nästa sommar...
 
Sv: Färgtråd II

Ne hästen i sig blir ju inte tråkigare, men i mina ögon e han vanlig brun och har en svart ål på ryggen xD haha
Men visst är det super intressant med olika färger och nu kan jag skryta med att äga en ovanlig skäck (A)

Om den är black skimmel osv blir den inte helt skimmel tillslut då?
 
Sv: Färgtråd II

Om den är black skimmel osv blir den inte helt skimmel tillslut då?
Nej.
Det är lite olyckligt att det finns två färganlag som båda kallas för skimmel - konstantskimmel och avblekbar. Man skiljer dem genom att konstantskimmeln får tillägg med vilken färg den har i övrigt (ex brunskimmel, rödskimmel) medan den avblekbara ska kallas "skimmel född brun" eller "skimmel född fux".

Det föl jag väntar har en mörkbrunblack mamma och en brunskimmel till pappa. Teoretiskt sett så finns det 12 olika färger som denna avkomma skulle kunna få.... (men avblekbar skimmel kan den inte bli)
 
Sv: Färgtråd II

Jag haar sett en engelsk importerad "welsh" född sent 60tal som var både avblekbar och konstant skimmel.

Den var som en vanlig avblekbar skimmel på kroppen som var ljusgrå apelkastad som ung och blev vit med ljusröda flugprickar på som gammal.
Huvud och ben var ljusröda som ung för att bli ljust cremefärgade som gammal.

Den var aldrig så där stickelhårsaktig på kroppen som en vanlig konstantskimmel är. Eller ens lika "kraftig" i färgen på huvud och ben utan den var mycket ljusare än stallets andra röda, fux, konstant skimmel.
 
Sv: Färgtråd II

Jag haar sett en engelsk importerad "welsh" född sent 60tal som var både avblekbar och konstant skimmel.

Den var som en vanlig avblekbar skimmel på kroppen som var ljusgrå apelkastad som ung och blev vit med ljusröda flugprickar på som gammal.
Huvud och ben var ljusröda som ung för att bli ljust cremefärgade som gammal.

Den var aldrig så där stickelhårsaktig på kroppen som en vanlig konstantskimmel är. Eller ens lika "kraftig" i färgen på huvud och ben utan den var mycket ljusare än stallets andra röda, fux, konstant skimmel.

Låter inte som den var avblekbar skimmel alls. Om en konstantskimmel också är avblekbar skimmel så behåller den ingen vanlig färg alls utan ser ut precis som en vanlig avblekbar när den väl har blekts av och går inte att se skillnad på från vilken annan avblekbar skimmel som helst och hade alltså varit helt vit som gammal (flugskimlar är majoriteten av skimlarna mer eller mindre).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 298
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 097
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp