Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar vad det blir för ågot som ploppar ut hos mig. Jag har lagt beställning på brun vallack men är helt 100% säker på att det kommer bli ett fuxsto.

Pappa skimmel och skimmlar bakåt, vad jag har sett så har han lämnat en del skimmlar.
Mamma Fuxsto och hela mödernet på den sidan är fux så det borde ju bli antingen eller.

En sak kan jag lova dig och det är att du inte får en valack i allafall så du kommer inte få din önskan uppfylld ;)
 
Hur ovanligt är silveranlaget hos shetlandsponny?
Jag har i dag träffat en silversvart föl. För några år sedan såg jag en vuxen shetlandsponny som såg silversvart ut men jag tänkte att den nog var en ovanlig nyans av fux.
 
Hur ovanligt är silveranlaget hos shetlandsponny?
Jag har i dag träffat en silversvart föl. För några år sedan såg jag en vuxen shetlandsponny som såg silversvart ut men jag tänkte att den nog var en ovanlig nyans av fux.
Det finns väl inte bekräftat silver, däremot finns "mushroom" som jag misstagit för silver innan jag visste vad det var. Det är nån nyans av fux, kan vara ett ändringsanlag men det är inte klarlagt.
 
Det finns väl inte bekräftat silver, däremot finns "mushroom" som jag misstagit för silver innan jag visste vad det var. Det är nån nyans av fux, kan vara ett ändringsanlag men det är inte klarlagt.

Jag får kolla i Blå Basen när fölet är registrerat vad det är för färg, men det ser ut som de silversvarta islandshästföl jag sett. Jag sökte på stuterinamnet och fick en lista på 650 hästar, kollade några och hittade en silversvart där pappan Silbersee´s Luxus har silveranlag.
 
Jag får kolla i Blå Basen när fölet är registrerat vad det är för färg, men det ser ut som de silversvarta islandshästföl jag sett. Jag sökte på stuterinamnet och fick en lista på 650 hästar, kollade några och hittade en silversvart där pappan Silbersee´s Luxus har silveranlag.

Eftersom hans härstamning inte verkar vara helt klar (dvs troligen inte helt renrasig), så kanske den inkorsade rasen varit silver?
 
Hur ovanligt är silveranlaget hos shetlandsponny?
Jag har i dag träffat en silversvart föl. För några år sedan såg jag en vuxen shetlandsponny som såg silversvart ut men jag tänkte att den nog var en ovanlig nyans av fux.
Det finns väl inte bekräftat silver, däremot finns "mushroom" som jag misstagit för silver innan jag visste vad det var. Det är nån nyans av fux, kan vara ett ändringsanlag men det är inte klarlagt.
citerar några...

Madick har delvis rätt, tidigare har det varit så att alla de testade varit fuxar med det man tror är ett blekanlag som kallas mushroom.
Men numera finns en hingst som godkänts i Danmark - nämnda Silbersee Luxus - som bär på silveranlaget.
Det finns frågetecken angående härstamningen och varifrån färgen kommer, troligen nån korsning. Men han har accepterats i shetlandsstamboken och därför finns nu silveranlaget hos shetlandsponnyn. (oönskat av många, med tanke på ögondefekten som följer med färgen - men det är inget man kan påverka)
 
Kort fråga, kan en hingst vara homozygot svart om både mormor och farmor var fuxar?
Nu är jag ingen expert på just hästens färggenetik, men jag vet att fux är recessivt vilket leder till att mamman samt pappan blir heterozygoter, som i deras tur kan skapa en homozygot :)
 
Vet att det här nog skulle lagts i färgtråden men jag kör här; trodde att homozygot svart bara gav brunt och svart och att fux är ett dominant anlag som kan ligga recessivt? Så då kan det alltså bli en fux avkomma från en homozygot svart hingst ändå? Gud så knepigt det här är🤪
 
Vet att det här nog skulle lagts i färgtråden men jag kör här; trodde att homozygot svart bara gav brunt och svart och att fux är ett dominant anlag som kan ligga recessivt? Så då kan det alltså bli en fux avkomma från en homozygot svart hingst ändå? Gud så knepigt det här är🤪

Fux är inte dominant anlag (i så fall skulle det alltid synas, dvs inte ligga dolt).
 
Vet att det här nog skulle lagts i färgtråden men jag kör här; trodde att homozygot svart bara gav brunt och svart och att fux är ett dominant anlag som kan ligga recessivt? Så då kan det alltså bli en fux avkomma från en homozygot svart hingst ändå? Gud så knepigt det här är🤪

Det ska väl inte kunna bli en fuxavkomma från en homozygot svart hingst? Behövs inte två fuxanlag för att avkomman ska bli fux? Dvs fux är väl recessivt?

Homozygot svart har inget dolt fuxanlag. Kan bara ge sin svarta gen till avkomman. Sen beror avkomman färg på vad den andra förälderns nedärver. Men det kan inte bli fux. Det kan bli brun (om den andra förälderns nedärver ett agoutianlag.). Den kan också bli skimmel om den ärver det från den andra förälderns. Men fux kan den aldrig bli.
 
Jag undrar om någon har någon benämning eller idé om vad som kan göra manen på en fux såhär mörk. Han är konstantskimmel också och topparna på manen är mer ljusbruna, han hade också mer ljusbrun man för ett par år sedan, men nu är manen nästintill svart med mycket insprängda vita strån. _20190202_201423.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 064
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp