Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag inte orkat kolla igenom hela tråden men tittade lite på första sidan (2013:rofl:) och då diskuterades det mycket om konstantskimmel. Googlade upp konstantskimmel för har inte riktigt koll på alla skimmelvarianter som finns. Då kommer det upp bilder på hästar som jag skulle säga har färgen roan. Är det så att jag bott så långt under en sten att jag inte fattat att konstantskimmel och roan är samma eller är det olika färger som bara är väldigt lika?:o:rofl:
 
Nu har jag inte orkat kolla igenom hela tråden men tittade lite på första sidan (2013:rofl:) och då diskuterades det mycket om konstantskimmel. Googlade upp konstantskimmel för har inte riktigt koll på alla skimmelvarianter som finns. Då kommer det upp bilder på hästar som jag skulle säga har färgen roan. Är det så att jag bott så långt under en sten att jag inte fattat att konstantskimmel och roan är samma eller är det olika färger som bara är väldigt lika?:o:rofl:

Det är samma, konstantskimmel är svenska namnet på roan.
 
Någon som vet en svart hingst som är homozygot?
Jag undrar i halvblodsaveln typ Totilas???????
Hett tips, är det en särskild ras du söker efter när du frågar, skriv det! :idea::)
Det finns nämligen massor av andra raser och ingen är tankeläsare...

(En stor andel av de svarta shetlandshingstarna är sannolikt homozygot svarta. )
 
Har du någon bild i sommarpäls?
Ja! Se nedan. Efter lite mer efterforskningar kom jag fram till att det nog är vad som på engelska kallas sooty eller smutty som ligger bakom. Dock vet jag inte vad det kan tänkas heta på svenska.
_20180704_142146.JPG
 
Min är ju skimmelskäck, nu blir han 13 i år, och är mest vit/grå, mörkare på rumpan och bakhasor, MEN, manen är i princip fortfarande svart/mörkmörk grå. Kommer inte manen blekas alls? Och där han blivit vit/grå, där har han även blivit mer och mer flugskimmel, också vanligt?

Jag har aldrig haft en skimmel av något slag så jag har ingen aning hur färgen fungerar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 258
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 064
Senast: susanne
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp