Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snubblade över en häst med intressant färg när jag satt och surfade runt. Hästen (en hingst) var isabell med silveranlag. Det fanns bild, tyckte att den var en intressant nyans av ljus isabell. Silver syns ju inte på fuxar, så rimligtvis gör det väl inte det på en isabell heller? Så den intressanta nyansen hade väl inget med silveranlaget att göra?

Jag är förkyld så min hjärna vill inte samarbeta med mej idag :angel:
 
Snubblade över en häst med intressant färg när jag satt och surfade runt. Hästen (en hingst) var isabell med silveranlag. Det fanns bild, tyckte att den var en intressant nyans av ljus isabell. Silver syns ju inte på fuxar, så rimligtvis gör det väl inte det på en isabell heller? Så den intressanta nyansen hade väl inget med silveranlaget att göra?

Jag är förkyld så min hjärna vill inte samarbeta med mej idag :angel:
Isabell/palomino finns i ganska många nyanser ja och det är inte ovanligt att de har lite "silvrig" man/svans faktiskt - men tror precis som du att riktig silver inte syns.
Du får gärna visa bild!
 
Isabell/palomino finns i ganska många nyanser ja och det är inte ovanligt att de har lite "silvrig" man/svans faktiskt - men tror precis som du att riktig silver inte syns.
Du får gärna visa bild!
Kan inte länka direkt, men om du går in på sukuposti.net och söker på Tuuvan Herpertti (en finnhäst) så finns där en hel drös med bilder.
 
Vad kan en skimmel vars föräldrar är svart och skimmel lämna med tex Zafferano?
troligen svart, brun, kanske fux samt deras gula varianter gulsvart, gulbrun eller isabell som födelsefärg.
Och 50% chans att fölet får mammas färg som bleker bort grundfärgen oavsett hur vacker den är...
 
troligen svart, brun, kanske fux samt deras gula varianter gulsvart, gulbrun eller isabell som födelsefärg.
Och 50% chans att fölet får mammas färg som bleker bort grundfärgen oavsett hur vacker den är...

Oj, det var några varianter. Om man hade fått önska så hade jag hoppats att skimmelfärgen inte nedärvs. :angel:
Inte för att skimmel är fult, jag älskar skimmlar men jag hatar att göra dem rena. :rofl:
 
Oj, det var några varianter. Om man hade fått önska så hade jag hoppats att skimmelfärgen inte nedärvs. :angel:
Inte för att skimmel är fult, jag älskar skimmlar men jag hatar att göra dem rena. :rofl:
Det finns inga garantier att slippa skimmelfärgen, när ena föräldern är skimmel. Det är 50% chans/risk (välj själv 😜) att anlaget nedärvs. (om den inte är homozygot, för då blir alla avkommor skimlar...)
 
Det finns inga garantier att slippa skimmelfärgen, när ena föräldern är skimmel. Det är 50% chans/risk (välj själv 😜) att anlaget nedärvs. (om den inte är homozygot, för då blir alla avkommor skimlar...)

Nej jag vet men man lever ju på hoppet att det inte blir en skimmel, hehe! Stoet har fått en avkomma tidigare och den blev brun så kan ju hopppas att nästa också blir det med ngn hingst som inte är skimmel eller har skimmelanlag osv.
 
Nej jag vet men man lever ju på hoppet att det inte blir en skimmel, hehe! Stoet har fått en avkomma tidigare och den blev brun så kan ju hopppas att nästa också blir det med ngn hingst som inte är skimmel eller har skimmelanlag osv.

Om hingsten inte är skimmel har den inget skimmelanlag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 064
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp