Färgtråd III

Hur ser genuppsättningen ut för de hästar som är nästan svarta med gult runt näsa och flanker? Typ som den här hästen.

Vad påverkar om en häst blir apelkastad?

Vad jag vet så vet man inte riktigt vad som orsakar apelkastning.



Här en bättre bild på vad jag menar. Vad kan denna häst ha för genuppsättning i det man ser på ytan?

Jag tycker den där ser ju ut som vad de på engelska kallar för att hästen är "sooty", "sooty bay" då i det här fallet, har för mig att det är polygener som orsakar sotningen, alltså flera olika gener som i rätt kombo resulterar i tex sotning av grundfärgen.

Apelkasting skulle mycket väl också kunna orsakas av polygener.
 
Den skulle jag säga är mörkbrun. Man har inte hittat någon genetisk markör än som skiljer olika bruna nyanser åt, de har alla antingen Ee eller EE och Aa eller AA.

De som är riktigt svarta med endast brun mule och ljumske kallar man svartbrun (seal bay eller brown på engelska), men de går inte heller att genetiskt skilja från andra bruna (ännu i alla fall) så då blir det ju lite svårt att dra någon exakt gräns mellan dem.
Jag kallar den här typen av färg för svartbrun men var väldigt osäker på om det är en egen färg eller inte. Verkar ju som att så inte är fallet :)
 
En kompis funderar på att betäcka sitt lipizzaner sto. Eftersom hon är skimmel och vad vi vet, är väll alla lipizzaner skimlar. 🤔 (bara vad vi hört, ej säkra)
Om man betäcker med annan ras, med annan färg, kan då fölet få annan färg än skimmel?
Hingsten hon funderar på är isabell.
Min mamma ägde för många år sen en svart lippizzaner :) Hon fick själv ett skimmelföl
 
Jag kallar den här typen av färg för svartbrun men var väldigt osäker på om det är en egen färg eller inte. Verkar ju som att så inte är fallet :)
Menar du att hästen på din bild skulle vara svartbrun? Det är den inte, den är mörkbrun.
Det vi kalla svartbrun kan jämföras med "black and tan" på t.ex hundar och kaniner.
Lånar en bild härifrån Färger - Svartbrun | Shetlandsponny iFokus som visar tydligare
1612285914447.png
 
Menar du att hästen på din bild skulle vara svartbrun? Det är den inte, den är mörkbrun.
Det vi kalla svartbrun kan jämföras med "black and tan" på t.ex hundar och kaniner.
Lånar en bild härifrån Färger - Svartbrun | Shetlandsponny iFokus som visar tydligare
Visa bifogad fil 64202
Gosh! 😆 Ja det är ju skillnad men trodde det bara var en nyansskillnad men det är alltså två olika färger. Vad har den på din bild för förmodad genuppsättning då? 🤔
 
Jag är ingen expert på färger men har för mig att en häst kan bära skäl anlag som inte syns i pälsen men huden?Tex hade vi en ponny som var skimmel men när vi tvättade henne såg hon ut som en skäck i huden
Ponnyn var en skimmel född skäck. Båda dessa anlag är synliga, men skimmelanlaget döljer med tiden grundfärgen eftersom hästen blir ljusare för varje fällning. När er ponny var föl eller ung syntes det säkert att hon var skäck (om hon inte var extremt ljus, t ex mycket ljus isabell), men med tiden som hon skimlade av blev skäckfärgen mindre och mindre synlig. Det har alltså inte att göra med att anlaget bara syntes i huden utan att skimmelfärgen funkar som den gör.
 
Gosh! 😆 Ja det är ju skillnad men trodde det bara var en nyansskillnad men det är alltså två olika färger. Vad har den på din bild för förmodad genuppsättning då? 🤔
Jadu, om detta tvistar de lärde...
Jag har inte orkat följa med i de senaste rönen, men den uppfattning jag har fått är att det är samma som den mörkbruna, fast att aguti-anlaget har misslyckats kapitalt med att begränsa den svarta färgens utbredning... Men, ta det inte för någon sanning, för det kan ha kommit nya rön om detta sen senast jag läste på ordentligt :p
 
Gosh! 😆 Ja det är ju skillnad men trodde det bara var en nyansskillnad men det är alltså två olika färger. Vad har den på din bild för förmodad genuppsättning då? 🤔
Hoppar in och svarar.

En svartbrun häst har genuppsättningen a t a t E– eller a t a E – ( t ska vara upphöjt men lyckades inte med det).

Sedan har jag hört att en häst kan vara så mörkt brun att den ser svartbrun ut.
 
Jadu, om detta tvistar de lärde...
Jag har inte orkat följa med i de senaste rönen, men den uppfattning jag har fått är att det är samma som den mörkbruna, fast att aguti-anlaget har misslyckats kapitalt med att begränsa den svarta färgens utbredning... Men, ta det inte för någon sanning, för det kan ha kommit nya rön om detta sen senast jag läste på ordentligt :p
Undra på att man blir förvirrad 😂😂😂
 
Min shettis föddes ljust grå och mörknade sedan, har växlat lite och sett brun ut. Han brukar se mörkbrun ut, dock så mörk att han nästan är svart. Pappan röd med flax och mamman svart. Jag kan inte längre bak än så i huvudet men kan kolla upp det. Min ponny står som mörkbrun, men det kan väl inte stämma? Den som fött upp honom säger att han är brun, men den personen har inte någon kunskap inom färggenetik.
Jag ser honom som solblekt svart, men tror att han saknar augoti.
 
Min shettis föddes ljust grå och mörknade sedan, har växlat lite och sett brun ut. Han brukar se mörkbrun ut, dock så mörk att han nästan är svart. Pappan röd med flax och mamman svart. Jag kan inte längre bak än så i huvudet men kan kolla upp det. Min ponny står som mörkbrun, men det kan väl inte stämma? Den som fött upp honom säger att han är brun, men den personen har inte någon kunskap inom färggenetik.
Jag ser honom som solblekt svart, men tror att han saknar augoti.
Svarta shetlandsponnyer är ofta blekta, men fortfarande svarta. I rasen är det väldigt vanligt med svart.
Hur det ligger till med din är ju omöjligt att veta, har du nåt foto?
 
Min shettis föddes ljust grå och mörknade sedan, har växlat lite och sett brun ut. Han brukar se mörkbrun ut, dock så mörk att han nästan är svart. Pappan röd med flax och mamman svart. Jag kan inte längre bak än så i huvudet men kan kolla upp det. Min ponny står som mörkbrun, men det kan väl inte stämma? Den som fött upp honom säger att han är brun, men den personen har inte någon kunskap inom färggenetik.
Jag ser honom som solblekt svart, men tror att han saknar augoti.
Det är inte omöjligt att fux + svart blir brun. Augoti kommer då från fuxen, men syns inte på den eftersom det bara är synligt på svart botten.

Men sett till rasen låter det ju betydligt mer troligt att hästen är svart. Svart och fux är väl de vanligaste färgerna hos shetland medan mörkbrunt är betydligt mer sällsynt. Svarta brukar väl kunna se lite gråartade ut vid födseln medan mörkbruna (tror jag) är mörkare.
 
Svarta shetlandsponnyer är ofta blekta, men fortfarande svarta. I rasen är det väldigt vanligt med svart.
Hur det ligger till med din är ju omöjligt att veta, har du nåt foto?
Här är från i sommras, hittade ingen bättre.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210202-193125_Instagram.jpg
    Screenshot_20210202-193125_Instagram.jpg
    217,9 KB · Visningar: 100
Nu tittade jag på pappans stam och det är lite svårt att säga vad som finns, är några som bara är inskrivna som skimmlar. Men det är möjligt att han fått augoti, men eftersom att han föddes grå tror jag inte det.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 209
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 526
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp