Färgtråd III

Nej, jag fick inte heller ihop det. Men trodde man kollade sånt innan man registrerar in?
Det borde vara så. Registratorn borde inte regga den som gulbrun, såvida det inte finns ett DNA-test som visar både att härstamningen och färgen stämmer. Det skulle väl teoretiskt sett kunna ske en mutation så att den blir gul utan att föräldrarna är det, men det verkar osannolikt.
 
Att den blir gul på något sätt har jag förstått, men vilka varianter kan bli aktuella? Vet ej grundfärg på stoet med säkerhet, men jag misstänker svart.
 
Det blir lite omöjligt att säga utan grundfärg på både sto och hingst*.

Sen kanske det blir absolut noll påverkan iom 50% chans på skimmel.

*I Sverige är vi väldigt bra på att kalla alla dubbelgula för Cremello, oavsett om de är Cremello (fuxbas) eller någon av de andra dubbelgula varianterna (svart, respektive brun bas)
 
Svart, fux eller brun som grundfärg och en gulgen på grundfärgen och 50% risk att det blir en skimmel.

Så en gul som kan skimmla av.
 
Jag trodde att om man betäcker med en dubbelgul så blir avkomman alltid gul, men det stämmer alltså inte?
 
Tack för svar! Då var det som jag trodde att jag hade läst mig till; nån gulvariant (sannolikt gulbrun eller gulsvart), med 50% risk/chans att den skimlar :)
 
Tack för svar! Då var det som jag trodde att jag hade läst mig till; nån gulvariant (sannolikt gulbrun eller gulsvart), med 50% risk/chans att den skimlar :)

OM du har rätt i Äkta Cremello och skimmel född svart finns ingen chans till gulbrun. Utan då finns bara isabell/palomino eller gulsvart som alternativ.
 
Hej, finns det hingstar som "inte" kan ge fux? Funderar på hingsten Emmerton. Aldrig sett en fux efter honom. Så jag kollade igenom avk på blup kollade måååånga och hittade EN fux ,lite skimmlar, en brunskäck och resten bruna.
 
Hej, finns det hingstar som "inte" kan ge fux? Funderar på hingsten Emmerton. Aldrig sett en fux efter honom. Så jag kollade igenom avk på blup kollade måååånga och hittade EN fux ,lite skimmlar, en brunskäck och resten bruna.
Ja det finns, om den inte har något fuxanlag alls. Emmerton har fyra fuxar och nio skimlar utan angiven födelsefärg registrerade vilket ger att det är rimligt att han ändå har ett fuxanlag.
 
Ja det finns, om den inte har något fuxanlag alls. Emmerton har fyra fuxar och nio skimlar utan angiven födelsefärg registrerade vilket ger att det är rimligt att han ändå har ett fuxanlag.
Ja man får i de fyra fallen att de inte är födda fuxar och sen behålla sin färg.
Men det måste ändå vara en stark nedärvning av brunt. Tror mitt sto som är brunt lär få en brun avk med Emmerton, trots att hon har en fuxpappa😁
 
Hej, finns det hingstar som "inte" kan ge fux? Funderar på hingsten Emmerton. Aldrig sett en fux efter honom. Så jag kollade igenom avk på blup kollade måååånga och hittade EN fux ,lite skimmlar, en brunskäck och resten bruna.
Det verkar som att Gammelenggårds Zappa inte kan ge fux.
Jag fick det till mej när jag önskade en fux. (Mormorn är fux.)
Vidare har han inga fuxavkommor utan enbart bruna i olika nyanser. En är skimmel född brun.
 
Det verkar som att Gammelenggårds Zappa inte kan ge fux.
Jag fick det till mej när jag önskade en fux. (Mormorn är fux.)
Vidare har han inga fuxavkommor utan enbart bruna i olika nyanser. En är skimmel född brun.
Kom ihåg på slutet av nittiotalet sa en stor uppfödare att maraton bara gett brunt. Det fanns en skimmel men han trodde inte maraton var den riktige fadern
 
Hej, finns det hingstar som "inte" kan ge fux? Funderar på hingsten Emmerton. Aldrig sett en fux efter honom. Så jag kollade igenom avk på blup kollade måååånga och hittade EN fux ,lite skimmlar, en brunskäck och resten bruna.
Ja, det finns hingstar som inte kan lämna fuxar oberoende av stoet. Då måste den vara EE (homozygot svart). Har han lämnat en fux är han inte homozygot svart då svart är en dominant färg (har hästen ett anlag blir den svart) och en hingst som är EE lämnar ett E anlag.
 
Ja, det finns hingstar som inte kan lämna fuxar oberoende av stoet. Då måste den vara EE (homozygot svart). Har han lämnat en fux är han inte homozygot svart då svart är en dominant färg (har hästen ett anlag blir den svart) och en hingst som är EE lämnar ett E anlag.
Stämmer att hästar med homozygot extension inte kan ge fuxavkommor men det är dumt att benämna EE som homozygot svart eftersom även bruna hästar kan vara homozygota på extension.
 
Stämmer att hästar med homozygot extension inte kan ge fuxavkommor men det är dumt att benämna EE som homozygot svart eftersom även bruna hästar kan vara homozygota på extension.
Jag tänkte på svart eller röd grundfärg, bruna hästar har ju svart som grund där. Sen är det ju inte säkert att en homozygot svart häst kan lämna svarta (som inte har något extra som augoti, skimmel osv), den kan ju vara AA också.
 
Kom ihåg på slutet av nittiotalet sa en stor uppfödare att maraton bara gett brunt. Det fanns en skimmel men han trodde inte maraton var den riktige fadern
Kanske skulle skrivit att mamman till Zappaavkomman som är skimmel, är skimmel.

Det borde kanske vara så för Maratonavkomman också?
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 209
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 526
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp