Färgtråd III

Och @ameo
Min gulsvarta växlar i färg över året och blir mycket blekare på sommaren, ser mer ut som en mörk fux då. Gissar att det har med gulgenen att göra?
Helt svart vintertid, så ser man honom över året känns det rätt uppenbart att något är konstigt (färgmässigt alltså :D)

Angående ögonen är det inget jag tänkt på, men kanske ska gå ut och jämföra med min svarta.
din svarta är kanske nd1/nd2 eller nd1/nd1 vilket förklarar den extrema solblekningen.
Gult är inkomplett dominant, en kopia har ingen påverkan alls på svart pigment. Då borde alla gulbruna hästar vara blekta i sina manar och svansar, vilket de inte är pga gulgenen utan i så fall av andra faktorer
 
är de testade för nd1? Det är den vanligaste orsaken till ljusa/creamfärgade öron på föl/unghästar och blekare päls på t.ex. svarta
Nej, det är de inte, men de kan mycket väl ha den genen. Särskilt valacken är "misstänkt", han har också en ål som framträder då och då (till exempel nu när den gamla vinterpälsen blir blekare). Dock är de inte unghästar, de är 8 resp 16 år. Noterar dessutom att även den 5-åriga fuxen har väldigt ljusa öron.
 
Hur såg den ut som föl?

Ser inga tydliga tecken på skimmel nu. Vanliga ställen där avskimlingen startar är svansen och ansiktet.
Jag vet det, och han har små vita strån på några ställen i ansiktet. Lite mer runtomkring ena ögat, men de sitter mycket glest.

I svansen finns, än så länge, inte ett endaste vit strå.

Däremot är han stickelhårig på rumpan och sidorna på bålen och flankerna.
Inte så mycket som en konstant brunskimmel, utan mer "glest".

Jag anar lite mer mörk svart päls under den bruna ullen, och då lär nog de vita stråna synas mer inom någon månad.

Han föddes mättad brun men hade tillräckligt ljusa ben för att flera "mer kunniga" uppfödare tyckte sig gå bet på om han blir skimmel.

Han har inte haft "glosögon" eller riktigt svarta ben. Men så där "vanligt" kamouflagefärgade var benen inte heller. Lite mer åt silverbrun än veteljus, om du förstår vad jag menar.

Hans mamma är skimmel och pappa är svart.
 
Nej, det är de inte, men de kan mycket väl ha den genen. Särskilt valacken är "misstänkt", han har också en ål som framträder då och då (till exempel nu när den gamla vinterpälsen blir blekare). Dock är de inte unghästar, de är 8 resp 16 år. Noterar dessutom att även den 5-åriga fuxen har väldigt ljusa öron.
nd1/nd2 hästar får mindre effekt av nd1 än homozygota nd1-hästar.
heterozygota för nd1 behöver inte ha ål men kan solblekas betydligt lättare. Att din häst får ål delar på året låter definitivt som iaf en kopia av nd1 finns där.
 
nd1/nd2 hästar får mindre effekt av nd1 än homozygota nd1-hästar.
heterozygota för nd1 behöver inte ha ål men kan solblekas betydligt lättare. Att din häst får ål delar på året låter definitivt som iaf en kopia av nd1 finns där.
Han solbleks mycket också! När vi köpte honom var han hingst och gick inte ute lika mycket som han gör nu, och då var han kolsvart förutom de ljusa öronen (då syntes heller ingen ål). Nu, när han går ute dygnets alla ljusa timmar, så skiftar han i mörkt rödbrunt förutom ålen som är "riktigt" svart. När sommar- eller vinterpälsen är ny ser han helt svart ut.
 
din svarta är kanske nd1/nd2 eller nd1/nd1 vilket förklarar den extrema solblekningen.
Gult är inkomplett dominant, en kopia har ingen påverkan alls på svart pigment. Då borde alla gulbruna hästar vara blekta i sina manar och svansar, vilket de inte är pga gulgenen utan i så fall av andra faktorer
Hmm, ska se om jag kan rota lite vidare i det här.
Det går inte att hitta något som ens liknar en ål i alla fall.
 
Skimmel, ja - men grundfärgen? Gulbrun va? Eller kan det vara ljust gulsvart? (Pappan dubbelgul.)

photoCollageMaker_20220511_173157331.jpg
 
Såg en annons på en åring som sägs vara vitblack, men är det möjligt att en vitblack häst har svart svans, mörk (svart?) man och mörka örontippar? Trodde vitblacka var ljusare? Bägge föräldrar är bruna i grunden, ena black eller iaf tydlig ål och andra gul.
 
En cremello har ju fått två gulanlag från föräldrarna, men gäller det en från varje förälder, eller kan t.ex mamman vara cremello och nedärvda två gulgener dvs att pappan inte behöver bära på gult? Eller måste båda föräldrarna bära på gult?

Har nämligen en cremello, uppfödaren i Wales säger att pappan är en skäck, och mamman cremello. Vet ju att två gulgener krävs, men inte hur nedärvningen kan ske.

Jag har ingen koll alls som ni förstår. 🙈
 
En cremello har ju fått två gulanlag från föräldrarna, men gäller det en från varje förälder, eller kan t.ex mamman vara cremello och nedärvda två gulgener dvs att pappan inte behöver bära på gult? Eller måste båda föräldrarna bära på gult?

Har nämligen en cremello, uppfödaren i Wales säger att pappan är en skäck, och mamman cremello. Vet ju att två gulgener krävs, men inte hur nedärvningen kan ske.

Jag har ingen koll alls som ni förstår. 🙈
Båda föräldrarna måste bära gult, men en skäck kan ju bära gult, tex isabellskäck :)
 
En cremello har ju fått två gulanlag från föräldrarna, men gäller det en från varje förälder, eller kan t.ex mamman vara cremello och nedärvda två gulgener dvs att pappan inte behöver bära på gult? Eller måste båda föräldrarna bära på gult?

Har nämligen en cremello, uppfödaren i Wales säger att pappan är en skäck, och mamman cremello. Vet ju att två gulgener krävs, men inte hur nedärvningen kan ske.

Jag har ingen koll alls som ni förstår. 🙈
Ett anlag per förälder är det som nedärvs, cremello+ickegul kan inte lämna dubbelgul. Så pappan är gul han med, finns inget som hindrar kombinationen gul+skäck (t ex isabellskäck) :)
 
Såg en annons på en åring som sägs vara vitblack, men är det möjligt att en vitblack häst har svart svans, mörk (svart?) man och mörka örontippar? Trodde vitblacka var ljusare? Bägge föräldrar är bruna i grunden, ena black eller iaf tydlig ål och andra gul.
Tänkte fel, trodde vitblack var isabellblack... tar tillbaka frågan.
 
Såg annons på en vad som såg ut som en rödskimmel, men utan skimmelföräldrar. Mamma fullblod, pappa gulbrun connemara utan skimmelanlag vad jag kunde läsa mig till.
Det kan ju vara extremt stickelhårig istället, hur nedärvs sånt?
 
Såg annons på en vad som såg ut som en rödskimmel, men utan skimmelföräldrar. Mamma fullblod, pappa gulbrun connemara utan skimmelanlag vad jag kunde läsa mig till.
Det kan ju vara extremt stickelhårig istället, hur nedärvs sånt?
En del konstantskimlar är inte så tydliga, har sett just en gulbrunskimmel connemara faktiskt där jag inte hade gissat på konstantskimmel. Kanske kan vara så för pappan?
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 168
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 475
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 182
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp