Färgtråd III

Tänkte fel, trodde vitblack var isabellblack... tar tillbaka frågan.
Hej! ja, det är lite lurigt med dessa benämningar. Borde heta gulbrunblack kan man tycka, Det är antagligen min annons du sett. hästen är testad och ett anlag vardera av Creme och Dun. Brun som basfärg. Han har vit man på båda sidor men det syns inte efter manen faller jämnt utmed båda sidorna. (mkt man på den gossen). Isabellblack är mkt riktigt betydligt ljusare. Nästa vita iaf om man tittar på fjordhästen. Ålen på de blekta blackarna verkar vara väldigt svår att se från början jämfört med de vanliga blackarna. det är först nu som ettåring min hästs ål framträder tydligt, som fölunge så var det omöjligt att avgöra om han var gulbrunblack eller gulbrun. I efterhand ser jag ju andra blacktecken, så nästa gång om jag har sån tur så vet jag vad jag ska kolla efter. På bilden (3 veckor gammal) syns tex tydligt ett grepp.
Eftersom färgen är så ovanlig på nordsvensk så dokumenterar jag utvecklingen. Kan vara till hjälp för andra uppfödare i framtiden kanske.
 

Bifogade filer

  • PSX_20210421_194654 (1).jpg
    PSX_20210421_194654 (1).jpg
    227,8 KB · Visningar: 125
Ni färgkunniga, finns det skäckhingstar som bara lämnar skäckavkommor oavsett sto? Såg det skrivas i en hingsttråd idag och blev såklart nyfiken.
 
Nu har ponnyn fått sommarpäls, vad tror ni att han är för färg? Jag gissar på gulsvartbrun
 

Bifogade filer

  • 20220627_201001.jpg
    20220627_201001.jpg
    600,3 KB · Visningar: 78
Ni färgkunniga, finns det skäckhingstar som bara lämnar skäckavkommor oavsett sto? Såg det skrivas i en hingsttråd idag och blev såklart nyfiken.
Om det finns några i avel idag vet jag inte men teoretisk så absolut. Hingsten behöver ha 2 kopior av släcka laget (tobiano är 'vanlig' släck), då får fölet alltid en kopia.

Dock kan släckanlaget uttrycka sig olika mycket och en med minimalt uttryck kan ha väldigt lite vitt
 
Om det finns några i avel idag vet jag inte men teoretisk så absolut. Hingsten behöver ha 2 kopior av släcka laget (tobiano är 'vanlig' släck), då får fölet alltid en kopia.

Dock kan släckanlaget uttrycka sig olika mycket och en med minimalt uttryck kan ha väldigt lite vitt
Det är Sir Statham som omnämns om det säger dig något mer. :)
 
Ja det stämmer, båda hans föräldrar är skäckar (tobiano), han fick ett skäckanlag från varje och kommer då alltid att lämna ett skäckanlag vidare. Och eftersom tobiano är dominant blir alla bärare skäckar, även om det ibland kan bli minimal expression och då kan se ut som "vanliga" vita tecken.
Intressant, tack för infon :)
 
Nu har ponnyn fått sommarpäls, vad tror ni att han är för färg? Jag gissar på gulsvartbrun
Väldigt läcker färg!

En vän har en häst som är reggad mörkbrun eller om det var svartbrun, men har en gul förälder och har samma färg som din. Skulle absolut säga gul av nån sort åtminstone.
Han ser dock svart ut på vintern men är verkligen bokstavligt gulsvart annars.
 
Väldigt läcker färg!

En vän har en häst som är reggad mörkbrun eller om det var svartbrun, men har en gul förälder och har samma färg som din. Skulle absolut säga gul av nån sort åtminstone.
Han ser dock svart ut på vintern men är verkligen bokstavligt gulsvart annars.
Min gulsvarta skiftar färg över året från helt svart till mörk fux :)
 
Hej! Jag är så konfunderad över vad den här hästen är för färg. Hon är inte min, utan står i stallet där jag rider (ägs av stallägaren). 1-årigt sto med mamma Estnisk häst/ponny och pappa Arabiskt Fullblod, spännande blanding…😅 Är det nån här som kan mer om hästfärger och kan hjälpa mig? Är så nyfiken på vad det kan vara för färg🙈🤔

Som föl var hon ljust isabellfärgad (postar bilder i kommentarerna), men med tiden har hennes ben blivit mörkare gråbruna och nu har även kroppen blivit gråare. Manen verkar förbli vit. På den här bilden har pälsen en nästan metallisk glans, tagen tidigare i sommar.
5EE76283-4DE0-456B-8DD9-3FFA74AFA959.jpeg
 
Här är en bild från förra sensommaren/hösten då de köptes till stallet. Hon har ju lite mörkare/starkare färg på benen här men inte grå, annars är hon ljus på hela kroppen och vit man och svans. Mamman bredvid är ju mörkare, vore kul att få ett namn på hennes färg också🤔 Eller blir fölet samma färg som mamman så småningom? Men då borde väl manen blivit mörkare nu, hon är ju redan 1 år gammal?
 

Bifogade filer

  • 165AA877-AAEC-4E1D-A6FE-A12EB07AFE6A.jpeg
    165AA877-AAEC-4E1D-A6FE-A12EB07AFE6A.jpeg
    637,9 KB · Visningar: 95
Och den här bilden togs för någon dag sen, här syns hur kroppen blivit mer och mer gråaktig. Också ansiktet. Men manen är fortfarande vit/ljus.
 

Bifogade filer

  • DBC291A6-27B6-4890-BA64-76A0FF59EC69.jpeg
    DBC291A6-27B6-4890-BA64-76A0FF59EC69.jpeg
    784,5 KB · Visningar: 95
Jag had een gång en sån ponny från Estland. Såg exakt likadan ut. Brun ton som föl, blev kritvit som vuxen, och som ung var den stålgrå.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 226
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 543
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 218
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp