Färgtråd III

Brukar stickelhår vara kvar för alltid om hästen får såna som små? Eller kan de komma och gå?

Vet min förra häst fick stickelhår en fällning som vuxen men några år senare var de som bortblåsta och kom aldrig igen.

Det är en SWBåring som börjar få stickelhår nu vid första riktiga fällningen.
Finns stickelhår i stolinjen och även skimlar.
(även om jag antar att just det anlaget inte påverkar?)

Min erfarenhet är att de skiftar.

Mitt gamla sto e Ceylon hade stickelhår på sommaren men inte på vintern. Hennes två döttrar har det året runt men olika mycket beroende på årstid. Den ena har Ganesco i stammen och när hon fäller på våren ser hon ut som att hon ska skimla av.
 
Min erfarenhet är att de skiftar.

Mitt gamla sto e Ceylon hade stickelhår på sommaren men inte på vintern. Hennes två döttrar har det året runt men olika mycket beroende på årstid. Den ena har Ganesco i stammen och när hon fäller på våren ser hon ut som att hon ska skimla av.
Har en också stickelhårig som ser ut som den ska bli skimmel på sommaren. Håller andan varje sommar för att den ska fortsätta vara mörk 😁
Är det vanligt med hästar som har Ganesco i stammen att de är stickelhåriga?
 
Har en också stickelhårig som ser ut som den ska bli skimmel på sommaren. Håller andan varje sommar för att den ska fortsätta vara mörk 😁
Är det vanligt med hästar som har Ganesco i stammen att de är stickelhåriga?

Ganesco och även Ceylon gav stickelhår och stora vita flikiga tecken. Jag har träffat på många med dem i stammen som har stickelhår. Märkligt nog hade min hästs helbror inga stickelhår.

När man kombinerar hingstar med de anlagen skulle man kunna förvänta sig något väldigt brokigt. Så blev det inte. Helbrodern hade skjuten stjärn och en halvstrumpa. Stammen Lambourgini - Ceylon.
24DFA402-CF7A-4151-9E6C-7F387B878636.jpeg
 
Ganesco och även Ceylon gav stickelhår och stora vita flikiga tecken. Jag har träffat på många med dem i stammen som har stickelhår. Märkligt nog hade min hästs helbror inga stickelhår.

När man kombinerar hingstar med de anlagen skulle man kunna förvänta sig något väldigt brokigt. Så blev det inte. Helbrodern hade skjuten stjärn och en halvstrumpa. Stammen Lambourgini - Ceylon.
Visa bifogad fil 49085
Intressant! Hästen på bilden är precis min smak på färg och tecken 😄 Gillar verkligen dina inlägg om färger och historia. 😊
 
Ett inlägg i lite utbildande syfte...

Konstantskimlar kallas ibland för färgväxlare. Orsaken till att färgerna förändras över året är (bl.a) att ullhår och täckhår har olika färg och växer ut respektive fälls av vid olika tidpunkter.
Här är samma ponny, nyklippt i december och under fällningen i april.
1587465275251.png
 
Man bär inte på gulgen,om fölet blir gult så är en av föräldrarna gul i någon nyans.

Citerar ett gammalt svar men blev så nyfiken...

Jag har ett sto som har en väldigt ljus brunfärg. Började kolla färgerna tillbaka i stammen, och ser då att pappan är fux, mamman är gulbrun. Mormor isabell, mormors far isabell. Finns det nån chans att få ett föl med gul färg efter mitt sto? Hur går det till att färgtesta mitt sto och se om hon bär på en gulgen, även om hon för ögat ser brun ut? Har verkligen noll koll på färggenetiken...
 
Citerar ett gammalt svar men blev så nyfiken...

Jag har ett sto som har en väldigt ljus brunfärg. Började kolla färgerna tillbaka i stammen, och ser då att pappan är fux, mamman är gulbrun. Mormor isabell, mormors far isabell. Finns det nån chans att få ett föl med gul färg efter mitt sto? Hur går det till att färgtesta mitt sto och se om hon bär på en gulgen, även om hon för ögat ser brun ut? Har verkligen noll koll på färggenetiken...
Har du nån bild så lägg ut den här, finns säkerligen nån som kan tillräckligt för att gissa ☺

Men är hon egentligen gulbrun så kan hon absolut få ett gult föl.
 
Citerar ett gammalt svar men blev så nyfiken...

Jag har ett sto som har en väldigt ljus brunfärg. Började kolla färgerna tillbaka i stammen, och ser då att pappan är fux, mamman är gulbrun. Mormor isabell, mormors far isabell. Finns det nån chans att få ett föl med gul färg efter mitt sto? Hur går det till att färgtesta mitt sto och se om hon bär på en gulgen, även om hon för ögat ser brun ut? Har verkligen noll koll på färggenetiken...
Färgtesta. Är hon inte gul så kan hon inte lämna gult, om inte hingsten är vill säga
 
Och hur görs ett färgtest? :o
Är sugen på en isabell hingst. Inte för färgen utanf ör prestationen, men drömmen är ju en gul unge så det hade helt klart varit en bonus.
Det vet jag inte. Men det finns säkert nån här på forumet som vet hur det går till. Annars kan du alltid fråga på fb-gruppen Här pratar vi om hästens färger.
 
Var på high chapparal i helgen och ett föl hade en märklig färg. Eller var den bara blöt? Någon som vet?
 

Bifogade filer

  • 20200726_132112.jpg
    20200726_132112.jpg
    275,6 KB · Visningar: 141
Jag har en fux som fått mörka/ svarta prickar. Han är väldigt prickig på bakdelen och har ett fåtal prickar på resten av kroppen. Han är snart 19 år, engelskt fullblod. Kan det vara Bend Or- fläckar?
 
Ska eventuellt betäcka mitt sto till sommaren eller året efter.
Sitter och läser på om olika hingstar för att se vad som passar bäst till mitt sto.
Det är PRE- hingst som.är aktuellt. Har hittat några som är intressanta.😃
Men, många PRE hingstar är skimlar och jag vill helst inte få en skimmel!🙄 (Förstår ju att risken är större med skimmel hingst)
Mitt sto är brun, hennes mamma skimmel och pappa brun. Mormor brun och morfar skimmel.
De hingstar jag funderar på är:
1 Isabell
2 skimmel (vet ej grundfärg)
3 gulbrun
Någon som är duktig på ärftlighet på färg och kan säga vad det kan tänkas bli med de olika hingstarna?
 
Ska eventuellt betäcka mitt sto till sommaren eller året efter.
Sitter och läser på om olika hingstar för att se vad som passar bäst till mitt sto.
Det är PRE- hingst som.är aktuellt. Har hittat några som är intressanta.😃
Men, många PRE hingstar är skimlar och jag vill helst inte få en skimmel!🙄 (Förstår ju att risken är större med skimmel hingst)
Mitt sto är brun, hennes mamma skimmel och pappa brun. Mormor brun och morfar skimmel.
De hingstar jag funderar på är:
1 Isabell
2 skimmel (vet ej grundfärg)
3 gulbrun
Någon som är duktig på ärftlighet på färg och kan säga vad det kan tänkas bli med de olika hingstarna?
Du får ingen skimmel om du använder 1 eller 3, med 2 är det 50% risk.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 209
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 526
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp