Färgtråd III

För att få skimmel måste minst en förälder vara det. Så för att undvika det torde 1 och 3 vara kandidaterna du vill ha.

No 2 ger minst 50% chans på skimmel.

De gula hingstarna ger 50% chans på gult.
 
@Magnum kan man veta mer om % chans på olika färg på hingst 1 och 3?
Tänker att det är ju skillnad på isabell och gulbrun i kombination med mitt bruna sto?

Vet du något om färgkoder, tänkte hur man tar reda på färgkod på mitt sto?😃
 
Det som går att säga är att du kan få brun och gulbrun med hingst 1 och 3. Om isabell, fux, svart och gulsvart är möjligt måste du DNA-testa stoet för att veta. Skulle hon ha anlag för fux kan du få denna färg + isabell med isabellhingsten. Med den gulbrune beror det på om han har fuxanlag. Att isabellen har det vet vi eftersom han själv är isabell (fux + gulanlag).
 
@Myrten om man vill dna testa stoet, hur går man tillväga?😃

Information från SLU.

Det går säkert att skicka utomlands också. Jag har aldrig färgtestat själv, så jag googlade.

Ska tillägga att tidigare avkommor till hingstarna kan ge ledning:

Har skimmelhingsten avkommor som inte är skimlar? I så fall har han bara ett skimmelanlag och då är det 50 % chans/risk på skimmel.

Vilka färger har hans tidigare avkommor (innan de skimlat)?

Har den gulbrune hingsten någon avkomma som är fux eller isabell? I så fall har han fuxanlag och kan ge fux/isabell om stoet har anlag.

Har han eller isabellhingsten någon avkomma som är svart eller gulsvart?
 
Information från SLU.

Det går säkert att skicka utomlands också. Jag har aldrig färgtestat själv, så jag googlade.

Ska tillägga att tidigare avkommor till hingstarna kan ge ledning:

Har skimmelhingsten avkommor som inte är skimlar? I så fall har han bara ett skimmelanlag och då är det 50 % chans/risk på skimmel.

Vilka färger har hans tidigare avkommor (innan de skimlat)?

Har den gulbrune hingsten någon avkomma som är fux eller isabell? I så fall har han fuxanlag och kan ge fux/isabell om stoet har anlag.

Har han eller isabellhingsten någon avkomma som är svart eller gulsvart?
Jag hakar på här!

Jag har betäckt mitt skimmelsto med en mörkbrun hingst, vars far var svart och mor brun.

Mitt sto har två skimmelföräldrar, men hennes helsyster är brun.

Därmed måste det finnas anlag för brunt i henne?

Mormor till mitt sto var avblekbar skimmel (roan), vilket ju egentligen inte är skimmel.

Enligt hastkatalogen.se (där man kan göra provbetäckningar för "önskeavkommor"), visar det sig att mitt sto skulle få detta:

Färg
Detta är en ganska trubbig gissning på vad avkomman skulle kunna få för färg. Gissningen utgår från de beräknade färganlagen på föräldrarna.

Grundfärger
  • Fux: 0-50% chans
  • Svart: 0-100% chans
  • Brun: 0-100% chans
Andra färganlag
  • Grey: 50-100% chans för ett skimmelanlag. 0% chans för homozygot skimmelanlag.
  • Creme (gul): 0-100% chans för ett gulanlag. 0% chans för homozygot gulanlag.
Så jag lever i ovisshet, kan man säga...
 
Jag hakar på här!

Jag har betäckt mitt skimmelsto med en mörkbrun hingst, vars far var svart och mor brun.

Mitt sto har två skimmelföräldrar, men hennes helsyster är brun.

Därmed måste det finnas anlag för brunt i henne?

Mormor till mitt sto var avblekbar skimmel (roan), vilket ju egentligen inte är skimmel.

Enligt hastkatalogen.se (där man kan göra provbetäckningar för "önskeavkommor"), visar det sig att mitt sto skulle få detta:

Färg
Detta är en ganska trubbig gissning på vad avkomman skulle kunna få för färg. Gissningen utgår från de beräknade färganlagen på föräldrarna.

Grundfärger
  • Fux: 0-50% chans
  • Svart: 0-100% chans
  • Brun: 0-100% chans
Andra färganlag
  • Grey: 50-100% chans för ett skimmelanlag. 0% chans för homozygot skimmelanlag.
  • Creme (gul): 0-100% chans för ett gulanlag. 0% chans för homozygot gulanlag.
Så jag lever i ovisshet, kan man säga...
Det känns som du blandar lite begrepp här?

"Mormor till mitt sto var avblekbar skimmel (roan), vilket ju egentligen inte är skimmel."
Roan är konstantskimmel, inte avblekbar skimmel. Grey är avblekbar skimmer (eller bara skimmel som man oftast säger).
Beroende på om din häst är hetro eller homozygot för skimmel (fått skimmelanlag från ena eller båda föräldrarna) så har du 50-100% chans för skimmel ja.

Om din häst inte har gulanlag så har du 0 chans på gult.
 
Det känns som du blandar lite begrepp här?

"Mormor till mitt sto var avblekbar skimmel (roan), vilket ju egentligen inte är skimmel."
Roan är konstantskimmel, inte avblekbar skimmel. Grey är avblekbar skimmer (eller bara skimmel som man oftast säger).
Beroende på om din häst är hetro eller homozygot för skimmel (fått skimmelanlag från ena eller båda föräldrarna) så har du 50-100% chans för skimmel ja.

Om din häst inte har gulanlag så har du 0 chans på gult.
Menade såklart konstantskimmel! 😳
Och hon har gulanlag. 🙂
 
Mitt sto har två skimmelföräldrar, men hennes helsyster är brun.

Därmed måste det finnas anlag för brunt i henne?

Mormor till mitt sto var avblekbar skimmel (roan), vilket ju egentligen inte är skimmel.

Om du med "anlag för brunt" menar "anlag för icke-skimmel" så är det inte säkert. Att helsystern är brun betyder bara att både mamman och pappan är heterozygota skimlar (=har ett skimmelanlag), men de kan fortfarande båda ha gett sitt skimmelanlag till ditt sto så att hon skulle kunna vara homozygot (=har två skimmelanlag, alla avkommor blir skimlar).

Om du med "anlag för brunt" menar att hon är brun i grundfärg under skimmelfärgen är det mycket möjligt, men inte säkert. Om du menar att hon kan få avkommor med brun som grundfärg stämmer det, men det kan alla hästar om den andra föräldern har brun som grundfärg eftersom brun är en kombination av två dominanta gener.

Angående roan så stämmer det att det inte har något med det vanliga avblekbara skimmelanlaget (Grey) att göra, därmed kan en häst vara både Roan och Grey och det kan ibland vara lätt att missa. I så fall skulle din hästs mamma och ev även din häst kunna ha roan också, beroende lite på hur kunniga och noggranna de som gjort ID-beskrivning på dem som föl varit.
 
Senast ändrad:
Om du med "anlag för brunt" menar "anlag för icke-skimmel" så är det inte säkert. Att helsystern är brun betyder bara att både mamman och pappan är heterozygota skimlar (=har ett skimmelanlag), men de kan fortfarande båda ha gett sitt skimmelanlag till ditt sto så att hon skulle kunna vara homozygot (=har två skimmelanlag, alla avkommor blir skimlar).

Om du med "anlag för brunt" menar att hon är brun i grundfärg under skimmelfärgen är det mycket möjligt, men inte säkert. Om du menar att hon kan få avkommor med brun som grundfärg stämmer det, men det kan alla hästar om den andra föräldern har brun som grundfärg eftersom brun är en kombination av två dominanta gener.

Angående roan så stämmer det att det inte har något med det vanliga avblekbara skimmelanlaget (Grey) att göra, därmed kan en häst vara både Roan och Grey och det kan ibland vara lätt att missa. I så fall skulle din hästs mamma och ev även din häst kunna ha roan också, beroende lite på hur kunniga och noggranna de som gjort ID-beskrivning på dem som föl varit.
Tack!! Vad mycket du lärde mig nu!

Jag har inte reflekterat över att hon kan ha fått G (eller Gg?) från båda. Det kan absolut vara så att hon bara kan få skimlar.

Om man skulle göra ett gentest, då borde man få veta det, eller hur?
 
Var kommer det gula ifrån?
Vad har hennes föräldrar för grundfärg? Och vad har din egen för grundfärg?
Lättare att veta vad du kan få då.
Hon har släktingar som är dun. Vad föräldrarna hade för grundfärg vet jag tyvärr inte. Mitt sto har nu fått några prickar som är fuxfärgade. Så kanske var hon fux?

Jag har dock en bild på henne som treåring och då är hon ljust stålgrå. Nu har hon lite grått kvar på rumpan, och hennes man har en del grått, men är i övrigt ganska vit. Hon är sju år.
 
Hon har släktingar som är dun. Vad föräldrarna hade för grundfärg vet jag tyvärr inte. Mitt sto har nu fått några prickar som är fuxfärgade. Så kanske var hon fux?

Jag har dock en bild på henne som treåring och då är hon ljust stålgrå. Nu har hon lite grått kvar på rumpan, och hennes man har en del grått, men är i övrigt ganska vit. Hon är sju år.

Dun (black på svenska) är ett annat anlag än cream. Dock kan de i gamla register/på olika språk ibland blandas ihop. Vilken ras är ditt sto?

Jag tror inte att "flugskimmelprickar" går att utläsa grundfärg ifrån, och inte den gråa färgen som 3-åring heller.

Så ja, vill du veta lite mer vad för möjligheter som finns skulle jag ta ett gentest. Då kan du få veta både om hon har ett eller två skimmelanlag, vilken grundfärg (brun/svart/fux) och om hon ev har några andra anlag (t.ex roan, dun, cream). 🙂
 
Dun (black på svenska) är ett annat anlag än cream. Dock kan de i gamla register/på olika språk ibland blandas ihop. Vilken ras är ditt sto?

Jag tror inte att "flugskimmelprickar" går att utläsa grundfärg ifrån, och inte den gråa färgen som 3-åring heller.

Så ja, vill du veta lite mer vad för möjligheter som finns skulle jag ta ett gentest. Då kan du få veta både om hon har ett eller två skimmelanlag, vilken grundfärg (brun/svart/fux) och om hon ev har några andra anlag (t.ex roan, dun, cream). 🙂
Hon är connemara. Jag misstänkte nästan det, ang prickarna.
Skickar man in gentest för skimmel i så fall?

Egentligen är det helt onödigt att göra, men det vore ju roligt!

Jag är helt novis på ämnet men har lärt mig att det inte är någon vetenskap, id-kontrollanter säger bara den färg som de ser (det görs ju inga gentester), och när man har häst från andra länder så skiljer sig beteckningen åt.

Förresten, är dun = black och buckskin = bork?
 
Senast ändrad:
Hon är connemara. Jag misstänkte nästan det, ang prickarna.
Skickar man in gentest för skimmel i så fall?

Egentligen är det helt onödigt att göra, men det vore ju roligt!

Jag är helt novis på ämnet men har lärt mig att det inte är någon vetenskap, id-kontrollanter säger bara den färg som de ser (det görs ju inga gentester), och när man har häst från andra länder så skiljer sig beteckningen åt.

Förresten, är dun = black och buckskin = bork?

Man skickar in och så tror jag att man får kryssa i vilka gener man vill testa för.

Dun=black och buckskin=gulbrun. Bork är en äldre benämning på gulbrun men har vad jag förstått även använts för black, så numer ska man helst inte använda det alls.

Är det connemara skulle jag gissa att de som benämns som "dun" troligt är gulbruna, vad jag vet finns blackanlaget inte medans gulanlaget (cream) är ganska vanligt, och ofta "gömmer sig" under flera generationer av skimlar.
 
Hon har släktingar som är dun. Vad föräldrarna hade för grundfärg vet jag tyvärr inte. Mitt sto har nu fått några prickar som är fuxfärgade. Så kanske var hon fux?

Jag har dock en bild på henne som treåring och då är hon ljust stålgrå. Nu har hon lite grått kvar på rumpan, och hennes man har en del grått, men är i övrigt ganska vit. Hon är sju år.

Jag har haft två welshar med samma genotyp (Aa ee Gg dvs födda fux med ett anlag för skimmel samt ett Agouti-anlag och ett anlag för svart) som skimlat av helt olika. Den ena är mycket mörkare i skyddshåren jämfört med den andra (vid samma ålder). De är dessutom mor och dotter, så nära släkt.

Vet även en kompis med halvblod som var skimmel (född fux) som var ljusare redan vid ett års ålder jämfört med min ljusaste welsh (också heterozygot skimmel), så det känns i princip omöjligt att gissa grundfärg utifrån hur hästen såg ut vid tre års ålder. :(
 
Man skickar in och så tror jag att man får kryssa i vilka gener man vill testa för.

Dun=black och buckskin=gulbrun. Bork är en äldre benämning på gulbrun men har vad jag förstått även använts för black, så numer ska man helst inte använda det alls.

Är det connemara skulle jag gissa att de som benämns som "dun" troligt är gulbruna, vad jag vet finns blackanlaget inte medans gulanlaget (cream) är ganska vanligt, och ofta "gömmer sig" under flera generationer av skimlar.

Hm. Men då kan man ju inte se det, som @Görel beskriver? 🤔

Eller tänker jag fel nu?
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 224
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 541
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 217
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 002
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp