Färgtråd III

Jag fick en fux från ett brunt sto där den första fuxen var farmors farmor. Hingsten var svart med fuxmamma.
Jag skulle gärna vilja ha en fux eller Isabell efter detta stoet men hon har lämnat 1 brun med fux pappa . 1 gulbrun med Isabell pappa och en brun med Isabell så kanske kan hon inte lämna fux . 😑
 
Jag skulle gärna vilja ha en fux eller Isabell efter detta stoet men hon har lämnat 1 brun med fux pappa . 1 gulbrun med Isabell pappa och en brun med Isabell så kanske kan hon inte lämna fux . 😑
Vill du veta säkert kan du, som sagt, DNA-testa för att få veta om hon kan lämna fux alls.

Själv fick jag en svart avkomma med fuxpappa och mörkbrun mamma.
Den svarta avkomman betäckte ett mörkbrunt sto och fölet blev fux.
Färggenetiken i ett nötskal... (de 25 procenten man minst förväntar sig, i båda fallen...)
 
Mycket intressant! Har du länk? Jag funderar på om det är fastslaget att det mitrokondie-DNA som delas mellan finnhäst och przewalski verkligen kommer från det senare och inte den tidigare nämnda inkorsningen. Och om släktskapet går att datera.

Jag tror i stort sett många gamla raser och lantraser i synnerhet hade större färgvariation förr. ”Uniformerna” tycks främst vara ett 1800-talsdrag och min uppfattning är att det härstammar från en tid då lantraserna ansågs vara korsningar och enhetlig färg sågs som ett tecken på att det verkligen var en ras. Sen finns det naturligtvis andra anledningar (t ex mode).

Det fanns en tid när inte alla fjordhästar var blacka.
”Spanska hästar” har varit flerfärgade.

Och så vidare.


På 50- och 60-talet fanns det minst en skäckig travhäst som sprang på Solvalla.
Har ingen aning om stam eller om den var svart- eller brunskäck, minns bara att den var så otroligt vacker med sina vita fält 🥰

Även lipizzanarna var tidigare i många olika färger, även skräck.
Det finns dom som fortfarande avlar dessa färger runt om i världen 🥰
 
På 50- och 60-talet fanns det minst en skäckig travhäst som sprang på Solvalla.
Har ingen aning om stam eller om den var svart- eller brunskäck, minns bara att den var så otroligt vacker med sina vita fält 🥰

Även lipizzanarna var tidigare i många olika färger, även skräck.
Det finns dom som fortfarande avlar dessa färger runt om i världen 🥰
Fanns även Macahan loss f 2008 som sprang på Axvalla.
 
Jag har för mig att Macahan Loss har testat positivt för någon av de olika dominant white anlagen, men kan inte hitta var jag läste det nu
 
Han är enligt vad jag sett DNA-testad skäck. Vilket borde betyda nån form av sabino/liknande.


Och vad innebär sabino skräck ?

Under många år hade Erland Sjöö sina travarston med föl gåendes på bete i byn vi då bodde i och flera år fanns det blivande avblekbara skimmelskäckföl, både med fux och brunt som grundfärg.
Dock vet jag inte om det är samma sto som var mamma till fölen eller om mammorna var nära släkt...
 
Och vad innebär sabino skräck ?

Under många år hade Erland Sjöö sina travarston med föl gåendes på bete i byn vi då bodde i och flera år fanns det blivande avblekbara skimmelskäckföl, både med fux och brunt som grundfärg.
Dock vet jag inte om det är samma sto som var mamma till fölen eller om mammorna var nära släkt...
Han hade ju Miss georgia i avel och i alla fall även hennes avkomma Miss blaze som gav en del skimmlar. Finns ju Potok som var import från Sovjet.
 
Och vad innebär sabino skräck ?

Under många år hade Erland Sjöö sina travarston med föl gåendes på bete i byn vi då bodde i och flera år fanns det blivande avblekbara skimmelskäckföl, både med fux och brunt som grundfärg.
Dock vet jag inte om det är samma sto som var mamma till fölen eller om mammorna var nära släkt...

Har du bild på avkommorna? Vad jag hittar på nätet när jag googlar på skäck travare, så är det i princip ingen som sett det tidigare, så vore intressant att se alla dessa skäckföl.
 
Och vad innebär sabino skräck ?

Under många år hade Erland Sjöö sina travarston med föl gåendes på bete i byn vi då bodde i och flera år fanns det blivande avblekbara skimmelskäckföl, både med fux och brunt som grundfärg.
Dock vet jag inte om det är samma sto som var mamma till fölen eller om mammorna var nära släkt...

En sabinoskäck är en häst med stora vita flikiga partier, strumpor som går över knäna och bukfläckar. De kan också ha vita fläckar på andra ställen på kroppen. I halvblodsaveln lämnade Ganesco flera sådana.
 
Har du bild på avkommorna? Vad jag hittar på nätet när jag googlar på skäck travare, så är det i princip ingen som sett det tidigare, så vore intressant att se alla dessa skäckföl.

Jag hade ingen kamera på den tiden...
Men man såg tydligt på årsfölen att dom skulle bli skimlar och sen såg man att flera 1 och 2 åringar var avblekbara skimmelskäckar i unghästflocken.
Sen såg vi unga ston som var mer eller mindre utskimlade beroende på åldern när dom själva sen hade föl....
Vi bodde i byn i nästan 15 år så vissa såg vi under många år....
 
Jag hade ingen kamera på den tiden...
Men man såg tydligt på årsfölen att dom skulle bli skimlar och sen såg man att flera 1 och 2 åringar var avblekbara skimmelskäckar i unghästflocken.
Sen såg vi unga ston som var mer eller mindre utskimlade beroende på åldern när dom själva sen hade föl....
Vi bodde i byn i nästan 15 år så vissa såg vi under många år....

Ja, att det var flera skimmelföl är ju inte så konstigt som sagt, eftersom han hade fler skimmlar i avel. Skimmel är mycket vanligare än skäckar inom varmblodiga travare, därav min nyfikenhet.
 
Ja, att det var flera skimmelföl är ju inte så konstigt som sagt, eftersom han hade fler skimmlar i avel. Skimmel är mycket vanligare än skäckar inom varmblodiga travare, därav min nyfikenhet.


Han hade många skimlar, både avblekbara och konstant skimlar...

Men det fanns en annan travmänniska som fick ett föl som blev skimmel och som sa att den inte var från Sjöös linjer.
Den blev helt kritvit redan som 3 åring, så det tror jag på.
Den skulle ägaren ha som ridhäst eftersom den inte skulle bli någon bra travhäst...
Vet det för jag frågade om den var till salu, vilket den inte var... 🙄

Tyvärr vet jag inget mer då vi flyttade därifrån för nästan 5 år sedan...
 
Kunde inte låta bli så jag färg testade henne. Hon är EE kan inte ge fux 😭 jag som älskar fuxar 😭 men jag super nöjd med de föl hon lämnat men lite lite besviken ändå . Men jag hade ju mina misstankar om att hon inte kunde ge fux .
 
Han hade många skimlar, både avblekbara och konstant skimlar...

Men det fanns en annan travmänniska som fick ett föl som blev skimmel och som sa att den inte var från Sjöös linjer.
Den blev helt kritvit redan som 3 åring, så det tror jag på.
Den skulle ägaren ha som ridhäst eftersom den inte skulle bli någon bra travhäst...
Vet det för jag frågade om den var till salu, vilket den inte var... 🙄

Tyvärr vet jag inget mer då vi flyttade därifrån för nästan 5 år sedan...

Såg att flera av skimlarna dessutom var felaktigt registrerade som konstantskimlar.
 
Ja, att det var flera skimmelföl är ju inte så konstigt som sagt, eftersom han hade fler skimmlar i avel. Skimmel är mycket vanligare än skäckar inom varmblodiga travare, därav min nyfikenhet.


Han hade många skimlar, både avblekbara och konstant skimlar...

Men det fanns en annan travmänniska som fick ett föl som blev skimmel och som sa att den inte var från Sjöös linjer.
Den blev helt kritvit redan som 3 åring, så det tror jag på.
Den skulle ägaren ha som ridhäst eftersom den inte skulle bli någon bra travhäst...
Vet det för jag frågade om den var till salu, vilket den inte var

Tyvärr vet jag inget mer då vi flyttade därifrån för nästan 5 år sedan...
Såg att flera av skimlarna dessutom var felaktigt registrerade som konstantskimlar.

Det var nog flera av dom som var avblekbara skimmel säckar som registrerades som konstantskimlar...
En vi minns särskilt för hon var så otroligt social hade vitt på halsen framifrån och melerat huvud, vit upp mellan bakbenen upp mot rumpan bakifrån med melerad rumpa, melerade ben på ena sidan, vit fläck på andra sidan upp mot revbenen...
Vi minns inte mera, det var sambon som kom ihåg henne mest....

Hon var nästan helt vit sista året vi såg henne med prickig rygg typ flugskimmel
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 226
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 543
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 218
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp