Färgtråd III

Han hade många skimlar, både avblekbara och konstant skimlar...

Men det fanns en annan travmänniska som fick ett föl som blev skimmel och som sa att den inte var från Sjöös linjer.
Den blev helt kritvit redan som 3 åring, så det tror jag på.
Den skulle ägaren ha som ridhäst eftersom den inte skulle bli någon bra travhäst...
Vet det för jag frågade om den var till salu, vilket den inte var

Tyvärr vet jag inget mer då vi flyttade därifrån för nästan 5 år sedan...


Det var nog flera av dom som var avblekbara skimmel säckar som registrerades som konstantskimlar...
En vi minns särskilt för hon var så otroligt social hade vitt på halsen framifrån och melerat huvud, vit upp mellan bakbenen upp mot rumpan bakifrån med melerad rumpa, melerade ben på ena sidan, vit fläck på andra sidan upp mot revbenen...
Vi minns inte mera, det var sambon som kom ihåg henne mest....

Hon var nästan helt vit sista året vi såg henne med prickig rygg typ flugskimmel

Åtminstone en felregistrerad var en helt vanlig avblekbar skimmel. De är inte ovanligt att man registrerar/registrerade avblekbara skimlar som konstantskimlar felaktigt, så det behöver inte på något vis baseras på något skäckanlag.
 
Jag har ända sen jag träffade denna häst tänkt på vilken färg hon är, typ grå, lite brunt och lite vit men jag har ingen aning om vad färgen kallas, någon som har en aning🤷🏽?
FF5775F8-52B2-4C9F-976E-C3F5FB58F3C3.jpeg
 
Jag har ända sen jag träffade denna häst tänkt på vilken färg hon är, typ grå, lite brunt och lite vit men jag har ingen aning om vad färgen kallas, någon som har en aning🤷🏽?Visa bifogad fil 40965
Silversvart. Fullt normal silversvart färg, som de flesta (alla) andra färger kommer de i flera nyanser. Det vita i ansiktet gissar jag är för att hästen är lite till åren? :)
 
Min nya häst är skimmel som dom flesta lipizzanare och det är helt okej.
Men så fick jag ett foto på henne som föl och då blev jag helt ställd över hennes färgändring...
Nu ser hon ut så här :
 

Bifogade filer

  • IMG_20191126_234704.jpg
    IMG_20191126_234704.jpg
    165,3 KB · Visningar: 133
Och som föl, f 11

Ska man tro internet, så finns det konstantskimmelanlag hos lipizzaner, även om det är ovanligt. En Linda V -Favory Mercy (?) med stammen 1601 Favory XXlll -1 x 496 Mima Xlll - 618 Siglavy Toplica XVll-2 bl.a. Och ev en som heter Neapolitano Bassoviza, men bilden på den är svartvit. Finns i en facebookgrupp https://www.facebook.com/groups/147995319191731/ som jag tror man kan besöka även utan facebook.
 
Min nya häst är skimmel som dom flesta lipizzanare och det är helt okej.
Men så fick jag ett foto på henne som föl och då blev jag helt ställd över hennes färgändring...
Nu ser hon ut så här :
Och som föl, f 11
Det är ju helt klart en konstantskimmel som även har avblekbart anlag.
Min welshponny ser också ut sådär. Vit i huvudet (som inte är ett vitt tecken), fortfarande mörkgrått tagel (12 år) och det mesta av den grå apelkastningen är bortblekt nu men på knän och haser finns en del av färgen kvar.
1577209441472.png

Jag vet inte, men jag har länge misstänkt att hon har båda skimmelanlagen. Hennes far har båda, så det är absolut möjligt.
 
Det är ju helt klart en konstantskimmel som även har avblekbart anlag.
Min welshponny ser också ut sådär. Vit i huvudet (som inte är ett vitt tecken), fortfarande mörkgrått tagel (12 år) och det mesta av den grå apelkastningen är bortblekt nu men på knän och haser finns en del av färgen kvar.
Visa bifogad fil 42607
Jag vet inte, men jag har länge misstänkt att hon har båda skimmelanlagen. Hennes far har båda, så det är absolut möjligt.

Att jag inte tänkt på att hon har bägge sorternas skimmelanlag 🤗😘

Hon står som född brun i passet.
 
Eftersom jag inte får visa andras bilder, så hoppas jag nån vill leta själv.
Ett föl med strumpor och vit fläck i sadelgjordsstaden typ, samt en vit fläck på åtminstone ena bogen och en uppe på rumpan. Bläs. Bild finns på Lövstas instagram från i somras. Mamma är brun, pappa skimmel och ser inte ut att vara skäck under. Christallo II 1366. Vad är fölet för typ av skäck? Sabino och bukskäck ger väl inte enstaka fläckar ovanpå kroppen på att säga?
 
Eftersom jag inte får visa andras bilder, så hoppas jag nån vill leta själv.
Ett föl med strumpor och vit fläck i sadelgjordsstaden typ, samt en vit fläck på åtminstone ena bogen och en uppe på rumpan. Bläs. Bild finns på Lövstas instagram från i somras. Mamma är brun, pappa skimmel och ser inte ut att vara skäck under. Christallo II 1366. Vad är fölet för typ av skäck? Sabino och bukskäck ger väl inte enstaka fläckar ovanpå kroppen på att säga?

Overo kanske?
 
Det tror jag inte finns bland halvblod.
Inte? Hade för mig det men det stämmer kanske.
Alla färger är tillåtna hos halvbloden, så teoretiskt sett skulle det kanske kunna finnas. Särskilt eftersom stamboken är öppen och nån ras med overo skulle kunnat korsats in. Men jag har inte sett någon på alla de år jag haft med halvblod att göra.
Overo=bukskäck är recessivt, så det krävs att det finns hos båda föräldrarna - är osynligt i enkel uppsättning - för att färgen ska visa sig. Och visst, det kan teoretiskt sett vandra dolt i många generationer.
 
Ser inte ut som nån typiskt overo heller. Den enstaka vita fläcken på ryggen gör overo rätt osannolik.

Får man länka till nåns instagram här?
 
Eftersom jag inte får visa andras bilder, så hoppas jag nån vill leta själv.
Ett föl med strumpor och vit fläck i sadelgjordsstaden typ, samt en vit fläck på åtminstone ena bogen och en uppe på rumpan. Bläs. Bild finns på Lövstas instagram från i somras. Mamma är brun, pappa skimmel och ser inte ut att vara skäck under. Christallo II 1366. Vad är fölet för typ av skäck? Sabino och bukskäck ger väl inte enstaka fläckar ovanpå kroppen på att säga?
Sabino kan ge enstaka fläckar även högre upp på kroppen, jo, även om det inte är det vanligaste. Så högst troligt är det någon variant av sabino.
 
Brukar stickelhår vara kvar för alltid om hästen får såna som små? Eller kan de komma och gå?

Vet min förra häst fick stickelhår en fällning som vuxen men några år senare var de som bortblåsta och kom aldrig igen.

Det är en SWBåring som börjar få stickelhår nu vid första riktiga fällningen.
Finns stickelhår i stolinjen och även skimlar.
(även om jag antar att just det anlaget inte påverkar?)
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 201
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 524
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 208
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 987
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp