Färgtråd III

Vad kan de vita prickarna bero på? Hon har svarta prickar på de vita benen.
 

Bifogade filer

  • 20210109_195039.jpg
    20210109_195039.jpg
    337,7 KB · Visningar: 136
Hoppar in och svarar.

En svartbrun häst har genuppsättningen a t a t E– eller a t a E – ( t ska vara upphöjt men lyckades inte med det).

Sedan har jag hört att en häst kan vara så mörkt brun att den ser svartbrun ut.

Och jag har läst någonstans att det är en gammal teori som nu blivit motbevisad 😅
 
Om jag förstått det här med Sabino rätt nu, så är det dominant och två heterozygota sabinos lämnar därmed 75% sabinos och 25% icke sabinos. För en icke sabino med en sabino blir det 50-50.
Erkänner att jag inte är helt insatt. Detta är min minimala sabino. Den uppåtrinnande strumpan syns liksom att överläppen är vit. Hon har även vita fläckar på underläppen, bukfläck och stickelhår. Är normalbrun och apelkastad på sommaren.

Mamman har du ju träffat och hon hade en flikig stjärn och stickelhår medan pappan har stora vita tecken. Både farfars far Ganesco och morfar Ceylon var välkända sabino.
 

Bifogade filer

  • C519C2AA-8BF3-4CBE-BB3C-A84E36A62D7A.jpeg
    C519C2AA-8BF3-4CBE-BB3C-A84E36A62D7A.jpeg
    358,8 KB · Visningar: 125
Vad kan de vita prickarna bero på? Hon har svarta prickar på de vita benen.
De vita prickarna på svarta benet ser ut som de tryckskador min bruna har efter de lindor hon hade när hon var konvalescent. Kan ju vara efter några skydd eller dylikt, om inte hon hade det sedan födseln förstås.
Screenshot 2021-02-03 at 11.55.38.png
 
De vita prickarna på svarta benet ser ut som de tryckskador min bruna har efter de lindor hon hade när hon var konvalescent. Kan ju vara efter några skydd eller dylikt, om inte hon hade det sedan födseln förstås.
Visa bifogad fil 64227
Hon har haft de sen hon var tre, möjligt även tidigare men då köpte jag henne. Jag tror inte att hon haft skydd på något speciellt vis och hon hade inte varit skadad.
Fullblodet har också vita fläckar på benen och det är jag ganska säker på beror på skador, hennes ser inte riktigt likadana ut.
 
Erkänner att jag inte är helt insatt. Detta är min minimala sabino. Den uppåtrinnande strumpan syns liksom att överläppen är vit. Hon har även vita fläckar på underläppen, bukfläck och stickelhår. Är normalbrun och apelkastad på sommaren.

Mamman har du ju träffat och hon hade en flikig stjärn och stickelhår medan pappan har stora vita tecken. Både farfars far Ganesco och morfar Ceylon var välkända sabino.

Jag tror inte att det är ett sabinoanlag faktiskt.
Det jag har läst mig till är att de sabinogener som finns test för inte är representerade hos halvbloden. Något är det ju men det är inte ett testbart sabinoanlag, inte ens min fux med strumpor, bläs och bukfläck ska enligt detta ha just SB1 eller SB2 anlaget
 
Jag tror inte att det är ett sabinoanlag faktiskt.
Det jag har läst mig till är att de sabinogener som finns test för inte är representerade hos halvbloden. Något är det ju men det är inte ett testbart sabinoanlag, inte ens min fux med strumpor, bläs och bukfläck ska enligt detta ha just SB1 eller SB2 anlaget
Vet du hur de brukar vara tecknade om de har SB1 eller SB2? :)
 
Idag såg jag en häst som hade strumpor men svart ovanför hovarna och svarta hovar. Gissningsvis ett halvblod. Vad kan det vara för något?
 
Ny fråga, brindle - randig päls typ som en vinthund. Vet någon här vart det anlaget kan tänkas komma ifrån i valet mellan Oldenburg, ryska trakheners och araber?
 
Ny fråga, brindle - randig päls typ som en vinthund. Vet någon här vart det anlaget kan tänkas komma ifrån i valet mellan Oldenburg, ryska trakheners och araber?
Inte en susning! Men har trott att alla brindles var chimeras tills nu, och att det därmed inte nedärvs utan att det uppstår spontant. Så jag lärde mig något nytt idag! :D
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 168
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 472
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 182
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp