Färgtråd III

Ny fråga, brindle - randig päls typ som en vinthund. Vet någon här vart det anlaget kan tänkas komma ifrån i valet mellan Oldenburg, ryska trakheners och araber?
Vad jag vet finns det ingen brindle, det är oftast somatiska mutationer och det finns vissa färger som i extrem variant (som black) eller 'skewered' (vad det nu heter) kan misstas för det. Sen finns det ett anlag som ger en pälsstruktur som gör att hästen ser ut som brindle, BR1, men det är inte ett färganlag. Den finns i quartern och paint vad jag vet.

Dvs det kan finnas hästar som SER UT som brindle (har den fenotypen) men genetiskt finns det inte.

Har du exempel på hästar med brindle? Jag vet att man får många träffar när man googlar det men det är som sagt var oftast något annat. För finns det hästar med brindle som inte kan förklaras på annat sätt så är det jättehäftigt :D
 
Vad jag vet finns det ingen brindle, det är oftast somatiska mutationer och det finns vissa färger som i extrem variant (som black) eller 'skewered' (vad det nu heter) kan misstas för det. Sen finns det ett anlag som ger en pälsstruktur som gör att hästen ser ut som brindle, BR1, men det är inte ett färganlag. Den finns i quartern och paint vad jag vet.

Dvs det kan finnas hästar som SER UT som brindle (har den fenotypen) men genetiskt finns det inte.

Har du exempel på hästar med brindle? Jag vet att man får många träffar när man googlar det men det är som sagt var oftast något annat. För finns det hästar med brindle som inte kan förklaras på annat sätt så är det jättehäftigt :D
Jag har bara bilder på den när den är typ svettig å då blir den ju oxå randig 😆 men det här kanske gör det lättare.

Den är alltså randig på vertikalen över hela kroppen och ser ut som en nyduschad häst som håller på att torka.

Vet inte om någon blir klokare på de här inzoomningarna med pålagda filter som poppade ut ränderna på bålen och rumpan 🙂

Jag googlade på fenomenet och fick fram brindle men den kanske bara är en randig fux 😁
PSX_20210225_163306.jpg
 
Jag har bara bilder på den när den är typ svettig å då blir den ju oxå randig 😆 men det här kanske gör det lättare.

Den är alltså randig på vertikalen över hela kroppen och ser ut som en nyduschad häst som håller på att torka.

Vet inte om någon blir klokare på de här inzoomningarna med pålagda filter som poppade ut ränderna på bålen och rumpan 🙂

Jag googlade på fenomenet och fick fram brindle men den kanske bara är en randig fux 😁Visa bifogad fil 65268
Svårt att säga exakt vad det beror på. Men att det ser ut som brindle (fenotyp) betyder inte att det är det (genotyp). Och med nuvarande kunskap finns inte brindle (vad jag vet. Jag är inte expert bara nörd-intresserad) genetiskt hos hästar. Sen finns det mycket som inte är kartlagt ännu osv men vad vi kan säga är att det är 'concentrated pigment migration along the blaschkos lines' hur man nu säger det på svenska.
 
Svårt att säga exakt vad det beror på. Men att det ser ut som brindle (fenotyp) betyder inte att det är det (genotyp). Och med nuvarande kunskap finns inte brindle (vad jag vet. Jag är inte expert bara nörd-intresserad) genetiskt hos hästar. Sen finns det mycket som inte är kartlagt ännu osv men vad vi kan säga är att det är 'concentrated pigment migration along the blaschkos lines' hur man nu säger det på svenska.
Jag har uppmuntrat henne att kontakta ett labb i Tyskland som forskar på det här med färger å se om de anser att det är värt att kollas upp vad han eventuellt bär på för gener och mutationer. Hoppas hon nappar på det för jag är supernyfiken 🙈
 
Under tiden så kontaktade jag labbet själv och ställde frågan. Detta är svaret jag fick:

There is a fur texture pattern that looks like stripes that is called brindle, but it isn't actually the same as brindle in dogs, and is only in one line of horses.

Most 'striped' horses are due to an extreme dun factor, rabicano, or a somatic mutation.

There is also a disease called "Incontinentia pigmenti" that gives a striped appearance, but it is also only in one line of horses.

There are two or three "striped" horses that have been confirmed as chimaeras (two embryos merge during development), but this is extremely uncommon.

This must be confirmed by testing the DNA from the hair or skin of the different patches of color.
 
Under tiden så kontaktade jag labbet själv och ställde frågan. Detta är svaret jag fick:

There is a fur texture pattern that looks like stripes that is called brindle, but it isn't actually the same as brindle in dogs, and is only in one line of horses.

Most 'striped' horses are due to an extreme dun factor, rabicano, or a somatic mutation.

There is also a disease called "Incontinentia pigmenti" that gives a striped appearance, but it is also only in one line of horses.

There are two or three "striped" horses that have been confirmed as chimaeras (two embryos merge during development), but this is extremely uncommon.

This must be confirmed by testing the DNA from the hair or skin of the different patches of color.
Grymt!! Vad kul att få veta hur det ligger till. Tycker det är en så himla fin "teckning". :love:

Jag läste lite om pälsstrukturs-anlaget, och vad jag förstod så syns det bara på ston med ett anlag för BR1, ston med två anlag och hingstar syns inte anlaget på mer än att de får tunn man och svans.
 
Under tiden så kontaktade jag labbet själv och ställde frågan. Detta är svaret jag fick:

There is a fur texture pattern that looks like stripes that is called brindle, but it isn't actually the same as brindle in dogs, and is only in one line of horses.

Most 'striped' horses are due to an extreme dun factor, rabicano, or a somatic mutation.

There is also a disease called "Incontinentia pigmenti" that gives a striped appearance, but it is also only in one line of horses.

There are two or three "striped" horses that have been confirmed as chimaeras (two embryos merge during development), but this is extremely uncommon.

This must be confirmed by testing the DNA from the hair or skin of the different patches of color.

Vad menas med "extreme dun factor"?

Passar också på att fråga, apropå dun, om det finns något i färgens utseende som skulle kunna antyda att hästen är homozygot för blackanlaget?
 
Vad menas med "extreme dun factor"?

Passar också på att fråga, apropå dun, om det finns något i färgens utseende som skulle kunna antyda att hästen är homozygot för blackanlaget?
"Dun factor" är vad de kallar det när hästen har primitiva markeringar som när de har zebraränder på benen tex.

De kan ju ha anlaget non-dun 1 (nd1) som även det ger primitiva markeringar ("dun factor") utan att de har blackanlaget (D), är hästen t.ex nd1/nd1 så har den primitiva markeringar såsom ål och ränder på ben men grundfärgen kommer inte vara blekt som den blir av blackanlaget.

Jag tror de menar att när anlaget är väldigt framträdande bara när de pratar om "extreme dun factor"? Som när de har ränder i pannan, på hals/manke/rygg eller långt upp på benen tex?

352ef96d4600bab940bd35d29a8b1d57.jpg


Man kan vad jag vet inte se med blotta ögat om en häst är homozygot för blackanlaget tyvärr.
 
Eh.. Är zebror eg en jätte extrem variant av blackanlaget? Där grundfärgen blekts till vitt mellan ränderna bara? 🤯
 
Kan de ha både vilttecken och blekt päls utan att vara blacka? Min är ganska blek (dock inte som en black häst) och har tydlig ål. Hur bleka kan de bli av bara silver?
 

Bifogade filer

  • IMG_20210225_213335_907.jpg
    IMG_20210225_213335_907.jpg
    87,9 KB · Visningar: 61
Ålen går hela vägen ner i svansen, jag ser inte riktigt om den syns även i pannluggen då han är både skäck och silver också men tror att den syns lite.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210225_213335_842.jpg
    IMG_20210225_213335_842.jpg
    79,1 KB · Visningar: 54
Skulle behöva hjälp att klura ut ev aktuella färger på följande kombination:

Sto: svartskäck (föräldrars färg inte känd men kan förmoda att det finns skäck (tinkerkorsning eller irish cobkorsning)
Tilltänkt hingst: Jarno RP 145 som är isabell.
 
Skulle behöva hjälp att klura ut ev aktuella färger på följande kombination:

Sto: svartskäck (föräldrars färg inte känd men kan förmoda att det finns skäck (tinkerkorsning eller irish cobkorsning)
Tilltänkt hingst: Jarno RP 145 som är isabell.
Beroende på om det finns fuxanlag eller inte hos mamman;

INTE:
Svart 100%
Gul på det svarta 50% (dvs gulsvart)
Skäck över 50%-100% beroende på om mamman har det i en eller två uppsättningar.

MED:
Svart 50%
Fux 50%
Gul över grundfärgen 50% (dvs gulsvart eller isabell)
Skäck över 50-100% (igen, beroende på om 1 eller 2 anlag hos mamman)
 
Beroende på om det finns fuxanlag eller inte hos mamman;

INTE:
Svart 100%
Gul på det svarta 50% (dvs gulsvart)
Skäck över 50%-100% beroende på om mamman har det i en eller två uppsättningar.

MED:
Svart 50%
Fux 50%
Gul över grundfärgen 50% (dvs gulsvart eller isabell)
Skäck över 50-100% (igen, beroende på om 1 eller 2 anlag hos mamman)
Åh tack! Med andra ord, nästan räkna med en skäck, allt annat är en bonus :p
 
Åh tack! Med andra ord, nästan räkna med en skäck, allt annat är en bonus :p
Typ.
Enligt första så kommer du få en svart.
Med 50% chans till gult uppepå (Dvs gulsvart)
Och separat 50% eller 100% chans till skäck utanpå det.
Vilket blir
25% helsvart (om bara ett skäckanlag)
25% solid gulsvart (om bara ett skäckanlag)
25% svartskäck
25% gulsvartskäck
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 168
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 475
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 182
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp