Färgtråd III

Beroende på om det finns fuxanlag eller inte hos mamman;

INTE:
Svart 100%
Gul på det svarta 50% (dvs gulsvart)
Skäck över 50%-100% beroende på om mamman har det i en eller två uppsättningar.

MED:
Svart 50%
Fux 50%
Gul över grundfärgen 50% (dvs gulsvart eller isabell)
Skäck över 50-100% (igen, beroende på om 1 eller 2 anlag hos mamman)
Hur kan du vara så säker på att hingsten inte har dominant Agouti? Är han färgtestad?
 
Hur kan du vara så säker på att hingsten inte har dominant Agouti? Är han färgtestad?
Kunde finna det här om hingsten, vet inte om det hjälper:

På lokus E, extension (svart), har Jarno en homozygot (dubbel) uppsättning av av allelen e från båda sina föräldrar.

På lokus G, grey, har Jarno en homozygot (dubbel) uppsättning av av allelen g från båda sina föräldrar.

På lokus C, creme (gul), har Jarno en enkel uppsättning av av allelen Cᶜʳ från sin far eller mor .
 
Skulle behöva hjälp att klura ut ev aktuella färger på följande kombination:

Sto: svartskäck (föräldrars färg inte känd men kan förmoda att det finns skäck (tinkerkorsning eller irish cobkorsning)
Tilltänkt hingst: Jarno RP 145 som är isabell.
Stoet är E* aa med ett eller 2 skäckanlag. Har hon EE går det inte att få föl med röd bas.
Hingsten är ee, agouti är så vitt jag vet okänt och då han har en brun pappa kan det finnas en dominant A-gen där då den inte syns på röd-baserade hästar.

Därför kan det beroende på hur det faktiskt är bli röd (ee **, om stoet är Ee), brun (E* Aa, om hingsten är ee A*) eller svart (E* aa om då hingsten har och nedärver ett a).

På grundfärgen så är det 50% chans att fölet är skäck OM stoet bara har ett anlag. Har hon två tobiano-anlag så blir fölet alltid skäck.

Det är dessutom och orelaterat till skäckanlaget 50% chans att fölet ärver gulgenen från hingsten som är isabell.

Det är en del osäkra faktorer. Möjliga färger är alltså

Fux
Brun
Svart
Rödskäck
Brunskäck
Svartskäck
Isabell
Gulbrun
Svartbrun
Isabellskäck
Gulbrunskäck
Gulsvartskäck

Kunde finna det här om hingsten, vet inte om det hjälper:

På lokus E, extension (svart), har Jarno en homozygot (dubbel) uppsättning av av allelen e från båda sina föräldrar.

På lokus G, grey, har Jarno en homozygot (dubbel) uppsättning av av allelen g från båda sina föräldrar.

På lokus C, creme (gul), har Jarno en enkel uppsättning av av allelen Cᶜʳ från sin far eller mor .

Det säger ingenting som vi inte redan vet av att hästen är isabell. Jag gjorde en snabb sökning och det verkar som att hingstens pappa är brun. Då är det minst 50% sannolikhet att han har en uppsättning av A.
 
Stoet är E* aa med ett eller 2 skäckanlag. Har hon EE går det inte att få föl med röd bas.
Hingsten är ee, agouti är så vitt jag vet okänt och då han har en brun pappa kan det finnas en dominant A-gen där då den inte syns på röd-baserade hästar.

Därför kan det beroende på hur det faktiskt är bli röd (ee **, om stoet är Ee), brun (E* Aa, om hingsten är ee A*) eller svart (E* aa om då hingsten har och nedärver ett a).

På grundfärgen så är det 50% chans att fölet är skäck OM stoet bara har ett anlag. Har hon två tobiano-anlag så blir fölet alltid skäck.

Det är dessutom och orelaterat till skäckanlaget 50% chans att fölet ärver gulgenen från hingsten som är isabell.

Det är en del osäkra faktorer. Möjliga färger är alltså

Fux
Brun
Svart
Rödskäck
Brunskäck
Svartskäck
Isabell
Gulbrun
Svartbrun
Isabellskäck
Gulbrunskäck
Gulsvartskäck



Det säger ingenting som vi inte redan vet av att hästen är isabell. Jag gjorde en snabb sökning och det verkar som att hingstens pappa är brun. Då är det minst 50% sannolikhet att han har en uppsättning av A.
Oj, jösses :nailbiting: Det kan bli lite vad som alltså:D:p
 
Och gud var kluriga ni är som har fårmåga att ens reda ut :D Andra (läs jag) blir helt vimmelkantiga av att försöka nysta i det. Det ska bli spännande att se vad det faktiskt blir. Och jag har förlikat mig med tanken att det med största sannolikhet blir en skäck av något slag (då ponnyn är tänkt som dressyrponny hade jag väl kanske helst önskat bort skäck). Har en lös uppgift om att mamman ska vara tinker alternativt irish cob, korsat med connemara/fullblod, så det är svårt att sia om vad som finns bakåt. Blir det en skäck så får fölet kanske bli hoppetossa istället :angel:
 
Och gud var kluriga ni är som har fårmåga att ens reda ut :D Andra (läs jag) blir helt vimmelkantiga av att försöka nysta i det. Det ska bli spännande att se vad det faktiskt blir. Och jag har förlikat mig med tanken att det med största sannolikhet blir en skäck av något slag (då ponnyn är tänkt som dressyrponny hade jag väl kanske helst önskat bort skäck). Har en lös uppgift om att mamman ska vara tinker alternativt irish cob, korsat med connemara/fullblod, så det är svårt att sia om vad som finns bakåt. Blir det en skäck så får fölet kanske bli hoppetossa istället :angel:
menar du att det inte skulle funka att ha en skäck som dressyrponny? i så fall är mitt tips att du tänker en gång till... ;) (för det går alldeles utmärkt att rida dressyr även på en fläckig häst)
 
menar du att det inte skulle funka att ha en skäck som dressyrponny? i så fall är mitt tips att du tänker en gång till... ;) (för det går alldeles utmärkt att rida dressyr även på en fläckig häst)
Mammahäst är en skäck som rids dressyr på, men tyvärr så tenderar teckningen ibland att en del uppfattar den som oren för ögat luras av mönstret :arghh:
 
Mammahäst är en skäck som rids dressyr på, men tyvärr så tenderar teckningen ibland att en del uppfattar den som oren för ögat luras av mönstret :arghh:
Fast nja, det är ju faktiskt skäckar högt upp i klasserna, tror inte att färgen faktiskt har en betydelse om hästen faktiskt är ren och duktig och bra riden. Om det är problemet att hästen inte ser ren ut så lär den inte heller se ren ut i hoppningen heller.
 
Fast nja, det är ju faktiskt skäckar högt upp i klasserna, tror inte att färgen faktiskt har en betydelse om hästen faktiskt är ren och duktig och bra riden. Om det är problemet att hästen inte ser ren ut så lär den inte heller se ren ut i hoppningen heller.

Fast det är väl vedertaget att man vill ha jämna vita tecken på benen och/eller jämna fläckar på en skäck av just den anledningen.
Sedan kastar man väl inte bort en bra häst bara för att den är ojämnt tecknad men kan man välja så.....
 
Fast nja, det är ju faktiskt skäckar högt upp i klasserna, tror inte att färgen faktiskt har en betydelse om hästen faktiskt är ren och duktig och bra riden. Om det är problemet att hästen inte ser ren ut så lär den inte heller se ren ut i hoppningen heller.
Hästen i fråga är ojämnt tecknad. Och den är ren, det började bli rätt tröttsamt att släpa med hästen till jobb (leg djursjukskötare på regiondjursjukhus för häst) hela tiden då ”folk” påpeka att det var orent. Som alltid och varendaste gång så är hästen ren och mina kollegor är och var av uppfattningen att mönstret, framförallt från ena sidan sett gav en illusion av orenhet. Så inga nja i det här fallet.

Att jag önskar bort en skäckavkomma om man får välja är väl rätt naturligt. Och det var med en skämtsam ton jag skrev att det får bli en hopphäst istället ifall skäck. Man behöver ju inte bädda för att jobba i motvind om inte nödvändigt.
 
Fast det är väl vedertaget att man vill ha jämna vita tecken på benen och/eller jämna fläckar på en skäck av just den anledningen.
Sedan kastar man väl inte bort en bra häst bara för att den är ojämnt tecknad men kan man välja så.....
Det kommer bli ett högt älskat föl oavsett vad som tittar ut, som är avsett för att behålla själv :D:heart Om det tittar ut en skäck får man hoppas på schysst fördelning av teckningen och det är precis som du säger ingen anledning att kasera ett föl för, däremot önsketänkande från min sida. Stoet besitter förutom trevlig gångarter, väldigt god hoppegenskaper som irländare ofta gör, så vem vet, det kanske blir en hoppetossa ändå.
 
Fast nja, det är ju faktiskt skäckar högt upp i klasserna, tror inte att färgen faktiskt har en betydelse om hästen faktiskt är ren och duktig och bra riden. Om det är problemet att hästen inte ser ren ut så lär den inte heller se ren ut i hoppningen heller.

Jag blev skickad till extra veterinärkontroll efter att ha lindat hästen med diagonalt färgade lindor (röd på vf och hb, blå på hf och vb). Fick anmärkningen "hästen rör sig udda i trav" tills jag tog av lindorna och travade igen (den stördes inte av lindorna och travade likadant båda vändorna). Lindorna blev en form av optisk illusion som gjorde att det blev svårt att se hur hästen faktiskt rörde sig.
 
Det kommer bli ett högt älskat föl oavsett vad som tittar ut, som är avsett för att behålla själv :D:heart Om det tittar ut en skäck får man hoppas på schysst fördelning av teckningen och det är precis som du säger ingen anledning att kasera ett föl för, däremot önsketänkande från min sida. Stoet besitter förutom trevlig gångarter, väldigt god hoppegenskaper som irländare ofta gör, så vem vet, det kanske blir en hoppetossa ändå.
Jag tänker såhär: om det ligger något i att stoet är korsning med antingen fullblod eller connemara bör "risken" för skäck vara 50 % vare sig mer eller mindre. Det "vanliga" skäckanlag som ofta syns hos Irish cob finns inte i någon av dessa raser.
 
Jag tänker såhär: om det ligger något i att stoet är korsning med antingen fullblod eller connemara bör "risken" för skäck vara 50 % vare sig mer eller mindre. Det "vanliga" skäckanlag som ofta syns hos Irish cob finns inte i någon av dessa raser.
Nej, det är ju väldigt sant, ingen förekommande färg alls hos dessa raser.

Ena föräldern skall vara irish cob, den andra föräldern korsning mellan connemara/fullblod. Alltså 50% irish, 25/25% connemara fullblod. Men det är bara enligt muntlig utsago, irländare you know :angel::D Man har väl velat få fram en ridhäst av cobtyp helt enkelt. Men det har ju visat sig tidigare att man inte fått vad man köpt, så who knows.
 
Får jag ställa en fråga också :D

rödblack med ål vara mamma är fux pappa fjording som betäcka med en isabell? Vad blir fölet då?
 
Får jag ställa en fråga också :D

rödblack med ål vara mamma är fux pappa fjording som betäcka med en isabell? Vad blir fölet då?
En rödblack som betäcks med en isabell kan resultera i fux, rödblack, isabell och isabellblack. 25% chans på vardera färg.
 
Pappa isabell mamma fux
Tänkte fux först men där är ngt med färgen och att han är precis likadan i huden runt nosen som den andra jag la in här för några år sedan.
 

Bifogade filer

  • received_1136189896792061.jpeg
    received_1136189896792061.jpeg
    58,3 KB · Visningar: 61

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 168
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 471
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 182
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 946
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp