Färgval fasad

@Amha Ja, jag håller med om att trefärgade hus är riktigt snyggt. Spröjs och detaljer i en annan färg. Men så kommer jag inte göra, det blir för mycket jobb om de nya fönstren öht går att måla. Det är väl ytterdörren som gärna kan få vara mörkgrön eller röd. Och då funkar ju gult, grönt och ljusgrått :nailbiting:
 
Jag som avskyr gula hus säger grönt. Gärna med två kontrastfärger, tex röda foder och vita bågar.

Har själv Bornholmsrött hus med grå gavelspetsar och vita fönster, dörrar och vindskivor.
Jag säger det samma. Gult är så....skrikigt. jag tycker det är fint med mjukare färger som får huset att harmonera med omgivningen.
 
Jag håller med om gult (eller möjligen falu rött). Köpte ett gult hus för 2 år sedan, och tänkte mest att det går ju att måla om. Men nu blir jag väldigt glad varje gång jag närmar mig vårt fina gula hus som lyser upp gatan.
 
@Amha Ja, jag håller med om att trefärgade hus är riktigt snyggt. Spröjs och detaljer i en annan färg. Men så kommer jag inte göra, det blir för mycket jobb om de nya fönstren öht går att måla. Det är väl ytterdörren som gärna kan få vara mörkgrön eller röd. Och då funkar ju gult, grönt och ljusgrått :nailbiting:
Faller valet på gult röstar jag för en ljusare ton av detta, någon som ligger närmare vitt än jättegul så att säga.
 
Hade jag fått välja helt fritt på mitt hus (äger det inte) så hade jag valt cremefärgat (alltså mer beige än vitt) med vinröda och/eller gröna detaljer, typ som runt fönstersmygar och dörren. Alternativt ljust grått.
 
Ett annat alternativ kan kanske vara en mild gul med annan färg, tex grönt på knutar och foder, det gillar jag generellt bättre än vitt. Spana in sophiepasodergarden på Instagram, deras färgsättning av huset är fantastisk. Även med vita fönster tror jag det hade kunnat vara snyggt.
 
Gustavsbergsfärger kan bli snyggt.
Deras seire med skålar i keramik och emalj i de färgerna
Vi har en granne som måldade sitt hus så.
Sen byttes det ägare och färg till kritvitt.
Huset dog färgdöden och ser förfärligt ut.
Passar absolut inte på äldre hus vid skogskanten
 
Det där är ett hus som borde vara grönt, tycker jag!
Gillar @Lovisaleonora s förslag, eller kanske såhär:
mala_utomhus_trahus_alcro_gron_2156x1213.jpg

Jag bor i ett hus med precis den här färgsättningen och kan bara hålla med. /inte alls partisk :angel:
Gult kan vara fint men kan också lätt bli skrikigt, i alla fall i mina ögon. Jag hade valt en mildare, kanske lite pastellig nyans isåfall.
 
Jag bor i ett hus med precis den här färgsättningen och kan bara hålla med. /inte alls partisk :angel:
Gult kan vara fint men kan också lätt bli skrikigt, i alla fall i mina ögon. Jag hade valt en mildare, kanske lite pastellig nyans isåfall.

Det finns några hustyper, i vissa områden, i viss stil som passar i rätt gul nyans (i mina ögon). Det är förfärande få i relation till hur många som valt gult.
 
För att gult ska bli snyggt och passa in så får man vara noga med färgval och omgivning.
Ju mer påträngande färg desto mer krävs av omgivningen.
Ett riktigt gult hus behöver en riktigt snygg välskött stor trädgård för att bli bra.
Milda dova färger smälter in med omgivning och natur.
Vita knutar endast på faluröda hus.
Brutet vitt mot gult på knutarna ett stort nej.
Bättre att färgmatcha husfasaden i så fall.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi hyr sedan i augusti ett gulligt litet rött hus med vita knutar på en ort 11 mil hemifrån (Göteborg). I hyreskontraktet står det att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 330
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp