Färsk havre

Texaz

Trådstartare
Har med mig sen ungdomen att hästar aldrig ska fodras med med färsk havre, utan att den måste lahras några månader först.
Är det sanning även idag, och varför?
 
Minns också detta från förr. Minnet sviker lite men var/är det inte ngt med e-vitamin eller liknande? Att man måste tillföra det om man ska ge färsk havre? Ger bara (krossad) havre till två hästar och köper in det så har inte funderat mkt mer på det. Krossad havre ska ju inte bli för gammal iaf..Kanske finns ngn som har egen havre här som kan svara bättre.
 
E-vitamin måste tillföras oavsett. En häst som inte äter färskt gräs som huvudsaklig föda ska få sitt behov av e-vitamin tillgodosett genom tillskott. E-vitamin är det som försvinner först när gräset är slaget. Utan e-vitamin har hästen det svårt att ta upp selen vilket också alltid ska ges.
 
Stämmer. Färsk havre ska ligga i 5 veckor innan man börjar fodra med den, ELLER så tillför man E-vitamin, då kan man använda färsk.
Vadå tillkommer det e-vitamin under lagringen? Eller händer det något under lagringen som gör att hästen kan ta upp e-vitamin från havren?
 
Var med om att man fodrade med nyskördat grönt havre på strå i ett stall en gång.
Kan lugnt säga att alla hästar blev akutkassa i magen och minst 6 hästar uppvisade koliksymtom.

Jag minns inte mekanismerna bakom det hela, men nej, man ska inte fodra med nyskördad havre, kan man lugnt säga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
638
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: slant98
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp