Färskfoder, bakterier och resistens

Ardennern

Trådstartare
Ger Pure natural färskfoder till vår hund. Är det någon som har källa på eventuella bakterier eller antibiotikaresistens? Såg ett test men tyvärr fanns inte den sorten jag ger med där. Vad ger ni för färskfoder?
 
Ger Pure natural färskfoder till vår hund. Är det någon som har källa på eventuella bakterier eller antibiotikaresistens? Såg ett test men tyvärr fanns inte den sorten jag ger med där. Vad ger ni för färskfoder?
Har Pure Natural färskfoder? Trodde bara de hade våtfoder?
 
Vad är du orolig för skulle hända?

Jag antar att TS syftar på risken för att hunden blir bärare av antibiotikaresistenta ESBL-bakterier och även riskerar att sprida dessa vidare till omgivningen via avföringen.
Har ingen koll på pure naturals foder men den studie som gjorts av SVA handlade om foder som innehöll slaktbiprodukter från fjäderfä (vissa även med biprodukter från andra djurslag).
 
Rå fågel ska så klart hanteras med varsamhet och man ska ha goda hygienrutiner.

Vid pågående antibiotikabehandling ska man ge annat foder.

Färskfoder utan fågel är inte alls lika riskabelt att hantera.

(Pure natural är inte färskfoder!)
Jodå, dom har även fryst färskfoder - men tror det är från Tyskland vilket gör att det går bort för mig.
 
Vad är du orolig för skulle hända?

Orolig vet jag inte men jag tycker om att vara medveten om vad jag fodrar med. Det är främst antibiotikaresistens jag vill undvika. Sedan helst inte ha ett foder med för onödigt mycket bakterier eller till exempel campylobakter.
 
Jodå, dom har även fryst färskfoder - men tror det är från Tyskland vilket gör att det går bort för mig.

Hm... då har ja dessvärre blivit lurad om det du skriver stämmer. Det skulle komma enbart från Norden enligt kvinnan i butiken. Får undersöka detta lite närmare.
 
Rå fågel ska så klart hanteras med varsamhet och man ska ha goda hygienrutiner.

Vid pågående antibiotikabehandling ska man ge annat foder.

Färskfoder utan fågel är inte alls lika riskabelt att hantera.

(Pure natural är inte färskfoder!)

Du får gärna förklara vad det är som gör att Pure Natural inte räknas som färskfoder :)
 
Senast ändrad:
Jag är inte speciellt orolig för bakterier så länge jag har god handhygien själv och friska hundar :)
Jag väljer dock Much (finskt) och Emmzo (svenskt).

Jag är också lite intresserad av Mush. Hon i butiken sa dock att man inte helt säkert kan veta att det kommer från Finland? Att det även kan komma från andra länder. Men hon kanske inte hade koll vad vet jag. Däremot så såg jag en undersökning som visade att dom påträffat antibiotikaresistens i den gröna påsen med Mush.. Emmzo låg betydligt bättre till när det gällde det mesta.
 
Hm... då har ja dessvärre blivit lurad om det du skriver stämmer. Det skulle komma enbart från Norden enligt kvinnan i butiken. Får undersöka detta lite närmare.
Jag är inte 100% säker, men kollade för en tid sedan. Det var svårt hitta info men ska leta igen. Torrfodret är inte svenskt/nordiskt så har svårt tro att färskfodret är det
 
Jag är också lite intresserad av Mush. Hon i butiken sa dock att man inte helt säkert kan veta att det kommer från Finland? Att det även kan komma från andra länder. Men hon kanske inte hade koll vad vet jag. Däremot så såg jag en undersökning som visade att dom påträffat antibiotikaresistens i den gröna påsen med Mush.. Emmzo låg betydligt bättre till när det gällde det mesta.
Emmzo har bra grejer, men jag köper endast deras ”barf-foder”. I stort sett endast vilt (malt med ben) och lamm (malt med ben). Deras färskfoder-blandning innehåller potatisfibrer och min ena hund tål inget med potatis i - inte ens potatisfibrer. Hon ska även ha mycket mager kost, så därför vilt och lamm. Hanen får mest Mush och en klick då och så av vilten och lammen :)
Vad gäller Mush så är väl inte sllt helt finskt. Laxen är väl från Norge (jag undviker ge så mycket av lax), men dom har bra råvaror i övrigt.
 
Rå fågel ska så klart hanteras med varsamhet och man ska ha goda hygienrutiner.

Vid pågående antibiotikabehandling ska man ge annat foder.

Färskfoder utan fågel är inte alls lika riskabelt att hantera.

(Pure natural är inte färskfoder!)
Ts använder ju deras färskfoder. Så du får gärna förklara varför det inte räknas dit?
 
Ser nu att det är i Storbrittanien och inte Tyskland som Pure Natural tillverkas - jag måste fått hjärnsläpp där i minnet :meh: Men det står inget specifikt gällande deras torrfoder, blötfoder och färskfoder så jag tar då för givet att allt tillverkas där. är lite dålig på hur deras färska sortoment är, men jag håller mig till nordiska så långt det går när det gäller råa animalier - torrfodret vet jag inget om alls :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 559
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 370
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
853
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp