Färskfoder, bakterier och resistens

Såhär är det gällande ursprungsland på Purenaturals produkter:

Torrfoder: Storbritannien
Våtfoder: Tyskland/Eu
Färskfoder: Finland

I färskfoder-sortimentet finns både helfoder, och BARF-korvar om man vill komponera egna måltider :)
 
Såhär är det gällande ursprungsland på Purenaturals produkter:

Torrfoder: Storbritannien
Våtfoder: Tyskland/Eu
Färskfoder: Finland

I färskfoder-sortimentet finns både helfoder, och BARF-korvar om man vill komponera egna måltider :)

Skönt då har jag inte blivit lurad 🙂
 
Varför ska man ge annat under antibiotikabehandling?
För information till andra som inte vet :)
Från SVA:
Om hunden behandlas med antibiotika, och en tid efter att den avslutat behandlingen, bör den om möjligt inte äta färskfoder eller annat foder som inte värmebehandlats. Detta eftersom behandling med antibiotika gynnar förekomsten av resistenta bakterier. Det ökar även sannolikheten för att sådana bakterier ska finnas i stor mängd i hundens avföring, vilket i sin tur ökar risken för vidare spridning.
 
Såhär är det gällande ursprungsland på Purenaturals produkter:

Torrfoder: Storbritannien
Våtfoder: Tyskland/Eu
Färskfoder: Finland

I färskfoder-sortimentet finns både helfoder, och BARF-korvar om man vill komponera egna måltider :)
Okej va bra - vart hittar du info ?
men låter kanon, även om jag föredrar Mush. men Pure Naturals har finfina påsar med älgben däremot :D
 
För information till andra som inte vet :)
Från SVA:
Om hunden behandlas med antibiotika, och en tid efter att den avslutat behandlingen, bör den om möjligt inte äta färskfoder eller annat foder som inte värmebehandlats. Detta eftersom behandling med antibiotika gynnar förekomsten av resistenta bakterier. Det ökar även sannolikheten för att sådana bakterier ska finnas i stor mängd i hundens avföring, vilket i sin tur ökar risken för vidare spridning.

Jag trodde det endast gällde färskfoder som innehöll fågel? Dvs att färskfoder utan kyckling kunde ges. Är så säker på att jag hade läst en artikel från SVA där dem bara angav att just fågel skulle undvikas. Hum, minns jag helt fel?
 
Jag trodde det endast gällde färskfoder som innehöll fågel? Dvs att färskfoder utan kyckling kunde ges. Är så säker på att jag hade läst en artikel från SVA där dem bara angav att just fågel skulle undvikas. Hum, minns jag helt fel?
Det stämmer med vad jag hört. Jag ger lamm vid antibiotikabehandling.
 
Jag trodde det endast gällde färskfoder som innehöll fågel? Dvs att färskfoder utan kyckling kunde ges. Är så säker på att jag hade läst en artikel från SVA där dem bara angav att just fågel skulle undvikas. Hum, minns jag helt fel?
Här verkar de tycka att man inte ska ge foder som inte värmebehandlas alls.
 
Nja, de testade bara färskfoder som helt eller delvis innehöll kyckling. Vissa innehöll alltså även annat kött. SVA har ingenstans avrått från utfodring med färskfoder bara uppmärksammat att det kan vara problematiskt och förenat med risken vilket konsumenten ska vara medveten om och dessutom hålla god hygien.
Vår hygienansvariga rekommenderar ingen rå föda varken BARF eller färskfoder eller annat vid samtidig antibiotikabehandling.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 557
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 361
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
851
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp