Färskfoder till hund med känslig mage

Coop

Trådstartare
Hej!
Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage.

Vi tog över hundarna som vuxna och hunden som äter färskfoder var van med det så då fortsatte vi. Den andra var jättedålig i magen när han kom och vi har provat några olika foder och hittat ett torrfoder som fungerar. Har provat att gå över till "normal" foder inom samma märke men det gick inte.

Jag har läst lite om färskfoder och känslig mage och alla är ju olika. Det är säkert dumt att byta något som fungerar, men ville ändå höra lite från er, om ni har en hund med känslig mage om det finns något färdigt färskfoder som fungerat för just er hund.

Tack på förhand!
 
Har ni testat att ge mush även till den som äter torrfoder? Det är väldigt vanligt att hundar som har känslig mage fungerar bra på de flesta färskfoder/mush. Däremot finns det ingen sort som fungerar för alla hundar, så det som kan vara bra för en hund med känslig mage kan vara dåligt för en annan med känslig mage.
 
Jag skulle nog prova lite försiktigt. Färskfoder är ju "renare" än torrfoder. Vi gav färskfoder till vår gammelhund och han mådde bra av det, men han hade inte känslig mage. Hunden kan bli lös i magen i några dagar vid byte till förskfoder, så få inte panik då, utan låt det gå några dagar (tror att det står på påsen ed förskfoder också).
 
Hej!
Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage.

Vi tog över hundarna som vuxna och hunden som äter färskfoder var van med det så då fortsatte vi. Den andra var jättedålig i magen när han kom och vi har provat några olika foder och hittat ett torrfoder som fungerar. Har provat att gå över till "normal" foder inom samma märke men det gick inte.

Jag har läst lite om färskfoder och känslig mage och alla är ju olika. Det är säkert dumt att byta något som fungerar, men ville ändå höra lite från er, om ni har en hund med känslig mage om det finns något färdigt färskfoder som fungerat för just er hund.

Tack på förhand!
Min hund hade väldigt känslig mage som liten, han fick en stabil mage först när jag gick över till Much och har efter det aldrig haft problem med magen. Den har också blivit tåligare med åren och han klarar nu lite olika godisar och sådant utan att magen reagerar alls.
 
Det är just det att våga prova... Han kom till mig i somras och hade nog varit dålig i magen i många år med skitfoder. Är nu fin i magen och kan äta godisar och ben utan påverkan även om jag tänker på vad jag ger. Det var de blandade åsikterna som jag har googlat mig till, så jag får fundera vidare helt enkelt.

Tack för era svar!
 
Det är just det att våga prova... Han kom till mig i somras och hade nog varit dålig i magen i många år med skitfoder. Är nu fin i magen och kan äta godisar och ben utan påverkan även om jag tänker på vad jag ger. Det var de blandade åsikterna som jag har googlat mig till, så jag får fundera vidare helt enkelt.

Tack för era svar!

Om hunden är så pass bra att du kan ge den ben och godis så skulle jag inte se det som att den har problem nu? Har den haft bekymmer innan men är bra nu - ändra inget för guds skull. Min hund äter strikt veterinärdiet och har provat alla möjliga foder och blir aldrig helt bra, hon kan fungera ok men kommer aldrig till nåt så lyxigt som ben och godis. Jag hade jublat om hon kunde få ben att tugga på.
Vad gäller färskfoder så har jag blivit avrådd från veterinären, även om många förståsigpåare på kurser, en uppfödare i samma ras osv promotat det väldigt mkt. Jag har inte provat. Inte värt risken.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
930
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 755
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp