Färskfoder, vilken märke ska man välja?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hej på er!

Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge färskfoder.) i dagsläget får de Royal Canin s bantningsfoder från veterinären. De mår bra på fodret och håller vikten. Men jag gillar att ge mat i kongar och frysa in som aktivering och hundarna Älskar färskfoder! Det blir också billigare för mig än våtfoder..

Önskemål på färskfoder:

- Ej kyckling

* Gärna burgare.

* ska ta liten plats i frysen. ( har liten frys}

* gärna bra pris.

* ej för fett!

Har testat musch ( lite för fet} och Fodax vilt. fodax gillar jag men lite svårt kanske få tag i. Men funderar på klass färskfoder. Är det bra?
 
Ska det vara kycklingfritt och i burgare så har du inte jättemycket att välja på. Det är väl typ Mush och Fodax Vilt. Har du kollat om Fodaxbilen stannar nära dig? Om den gör det så är det ju jättelätt att få hem :)

Själv kör jag ganska ofta på färskfoder med kyckling i, trots att jag helst undviker att ge kyckling. Jag lyckas helt enkelt inte hålla nere matpriset annars. Det går åt minst 1kg mat per dag här hemma. När det gäller Klass så har jag testat det för några år sedan, då fick båda hundarna diarré :meh: Har dock inte koll på om de eventuellt ändrat innehållet sen dess eller inte, sådant görs ju då och då. Kikade lite snabbt nu på deras hemsida och tycker inte det är så lätt att hitta innehållsförteckning och framförallt inte en bra innehållsförteckning. Jag vill gärna se hur många % kött det är i maten.

Sedan finns också Bravo, de har jag bra erfarenhet av, men de verkar ha gått upp i pris och blivit lite bökiga att få tag i (åtminstone där jag bor). Kanske kan vara värt att kolla upp.
 
Bravo har olika burgare, även kycklingfria. Olika fetthalter. Klass har också kycklingfritt men vågar inte säga något om fetthalt.
 
Pondus mild känns som det vettigaste alternativet utifrån dina kriterier om det kan va ok med icke hamburgare. Svenskt kött, inge fågel, låg fetthalt, mer än 1 proteinkälla och bra prissatt i sitt segment. Tycker inte att korvarna är nämnvärt krångligare att hantera än t.ex. blocken från mush, delar upp dom frysta med hammare och morakniv när jag kommer hem från affären på ett par minuter och sen är det klart.
 
Klass är fritt från kyckling. Dock inga burgare. När jag ger färskfoder så ger jag Klass. Det tillverkas i mitt närområde och jag får tag i det väldigt billigt.
 
Jag tycker det spelar roll hur mycket man ska ge om dagen/ per måltid. Jag har precis gått över till Fodax och är nöjd än så länge, jag gillar att det är i mindre block. Men det säljs ju i 10 kg förpackningar så jag vet inte om du räknar det som mycket eller lite?

Varför vill du inte ge kyckling? Jag frågar då det oftast är ett bra sätt att få ner fetthalten, vilt som jag också gillar att ge är oftast fetare.
 
Varför vill du inte ge kyckling? Jag frågar då det oftast är ett bra sätt att få ner fetthalten, vilt som jag också gillar att ge är oftast fetare.
Vissa vill minimera kyckling då det är det proteinet som har störst risk att ha skadliga bakterier för oss människor, andra för att det kan ses som minst naturligt då det är väldigt snabbväxande djur som generellt sätt äter foder istället för att beta och vissa väljer bort kyckling ur ett djurvälfärdsperspektiv då de generellt sett har det sämre än kor, lamm med flera.

Om kyckling är mer magert än vilt beror mer på vilka detaljer som inkluderas i fodret än att kyckling generellt sätt skulle va magrare.
 
Hej på er!

Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge färskfoder.) i dagsläget får de Royal Canin s bantningsfoder från veterinären. De mår bra på fodret och håller vikten. Men jag gillar att ge mat i kongar och frysa in som aktivering och hundarna Älskar färskfoder! Det blir också billigare för mig än våtfoder..

Önskemål på färskfoder:

- Ej kyckling

* Gärna burgare.

* ska ta liten plats i frysen. ( har liten frys}

* gärna bra pris.

* ej för fett!

Har testat musch ( lite för fet} och Fodax vilt. fodax gillar jag men lite svårt kanske få tag i. Men funderar på klass färskfoder. Är det bra?
Emmzoo vilt om du inte ska ha fett...
 
Vi ger Emmzo och vill man ge foder med lägre fetthalt rekommenderar jag det. Gav förut både Emmzo vilt (fetthalt 8,6), Emmzo lam (fetthalt 9,5%) och Emmzo oxkött (fetthalt 9,4%) (samtliga helfoder) men pga av prisökningar ger vi nu endast Emmzo oxkött helfoder. Mycket nöjd med fodret (alla tre varianterna). Min hund funkar mycket bra på det. Ska dock noteras att det innehåller potatis- och betfibrer, vilket vissa inte gillar men det verkar passa min hund. Kötthalten är 66%, 5-10% ben. Jämfört med andra färskfoder som innehåller tex ris (tex Real) eller grönsaker som utfyllnad har Emmzo en högre kötthalt vad jag har kunnat se.

Har sett att Emmzo även kommit (eller kanske haft sen tidigare) ett helfoder med nötvom.

Vi testade även Pondus mild nu under början av året men att ge endast det funkade inte på min hund tyvärr. Hans avföring blev jättekonstig, svart, lösare och ibland slemmig. Just nu får han ca 60-100 g pondus och resten Emmzo och det funkar utmärkt. Men kommer bara köra denna mix tills han har ätit upp allt Pondus foder som jag köpte.

Är burgare viktigt så skulle jag titta på Nordic, men om man samtidigt vill komma ner i fetthalten så blir utbudet begränsat. Dom har en light variant (helfoder) men jag tycker innehållet känns tråkigt då det är: Vom, Ångkokt Korn, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Mineraler och Vitaminer. Dvs vom är huvudingrediensen följt av ångkokt korn. Där tycker jag Emmzo står sig betydligt bättre. Nordics övriga varianter har fetthalt på 13% och uppåt.
 
Vissa vill minimera kyckling då det är det proteinet som har störst risk att ha skadliga bakterier för oss människor, andra för att det kan ses som minst naturligt då det är väldigt snabbväxande djur som generellt sätt äter foder istället för att beta och vissa väljer bort kyckling ur ett djurvälfärdsperspektiv då de generellt sett har det sämre än kor, lamm med flera.

Om kyckling är mer magert än vilt beror mer på vilka detaljer som inkluderas i fodret än att kyckling generellt sätt skulle va magrare.
Jag är medveten om att det finns olika anledningar till att inte ge kycklingkött, där av att jag fråga. 🙂

Jag har även koll på hur det fungerar med vilda djur, men just tex Mushs wild har en högre fetthalt än deras andra färdiga foder.
 
Hej på er! vill tacka alla som svarat i tråden, tack!

Kyckling vill jag ej ge pga. Smittorisken till människor om jag har förstått rätt. Har ej diskmaskin så det blir med flaskborste och diskmedel i kongarna när de rengörs. Osäker om det blir tillräckligt hygienisk?

Burgare för det känns enklare att mosa i kongar. Lite fastare konsistens känns det som. Jag gillar Fodax Vilt pga. Burgare och priset. Dom har iofs 10 kg förpackningar men det går nog, annars har föräldrarna en extra frysbox i förrådet hemma hos dom.

Men har även kikat på Real färskfoder, deras exklusive ( lamm trior jag det är?) verkar bra pris men lite slabbigare att hantera. Vet ej om det är för fett? Kanske deras Senior med kyckling fungerar bra? Vilken djungel detta är haha!

Som bas får dom torrfoder. Äter 3 ggr/ dag. Tänkte ge kong 1 gr/ dag. Per hund. Byter ut en måltid när de kommer vara hos mig. Har även lickmats också.

Det är mest för mental aktivering dom får kongar. Annars blir det torrfoder som godis på snuffelmattor. Eller aktiveringsleksaker.
 
Hej på er! vill tacka alla som svarat i tråden, tack!

Kyckling vill jag ej ge pga. Smittorisken till människor om jag har förstått rätt. Har ej diskmaskin så det blir med flaskborste och diskmedel i kongarna när de rengörs. Osäker om det blir tillräckligt hygienisk?

Burgare för det känns enklare att mosa i kongar. Lite fastare konsistens känns det som. Jag gillar Fodax Vilt pga. Burgare och priset. Dom har iofs 10 kg förpackningar men det går nog, annars har föräldrarna en extra frysbox i förrådet hemma hos dom.

Men har även kikat på Real färskfoder, deras exklusive ( lamm trior jag det är?) verkar bra pris men lite slabbigare att hantera. Vet ej om det är för fett? Kanske deras Senior med kyckling fungerar bra? Vilken djungel detta är haha!

Som bas får dom torrfoder. Äter 3 ggr/ dag. Tänkte ge kong 1 gr/ dag. Per hund. Byter ut en måltid när de kommer vara hos mig. Har även lickmats också.

Det är mest för mental aktivering dom får kongar. Annars blir det torrfoder som godis på snuffelmattor. Eller aktiveringsleksaker.
Måste det vara färskfoder? Jag fyller mina kongar och slickmattor med våtfoder. Kan förvaras i rumstemperatur och sedan kyl efter öppning.
Jag gillar Magnussons ångkokta, Dogmans i korvar eller Rocco eller Rinti från zooplus.
 
Måste det vara färskfoder? Jag fyller mina kongar och slickmattor med våtfoder. Kan förvaras i rumstemperatur och sedan kyl efter öppning.
Jag gillar Magnussons ångkokta, Dogmans i korvar eller Rocco eller Rinti från zooplus.
Tack för ditt svar! först hade jag tänkt färskfoder men jag får nog tänka om nu. Ena hunden har problem att äta torrfoder ( även uppblött) så äter nu blötfoder på burk som jag hade hemma i samma märke som torrfodret. men det är för tok för dyrt att ge två hundar även en! hon har inte många tänder kvar pga. Tandlossning. ( dragit ut hos veterinären). Ska kolla med min vanliga veterinär om det är dags igen för tandsanering. Hon är pigg o glad fast hon är snart 10 år.

Några bra tips på blötfoder som funkar påhundar som lätt går i vikt? Magnussons ångkokta testade jag en gång och det blev de dåliga i magen av. Måste funka med magarna också. Gärna få finnss i zooaffärer El hos veterinären.

Funderar på doggys lamm och ris i blötmat? Är det bra?
 
Kyckling vill jag ej ge pga. Smittorisken till människor om jag har förstått rätt. Har ej diskmaskin så det blir med flaskborste och diskmedel i kongarna när de rengörs. Osäker om det blir tillräckligt hygienisk?
Själv har jag gett färskfoder i typ 11 år nu, har aldrig gjort rent mer noga än vanlig livsmedelshygien och aldrig haft några som helst hälsoproblem relaterat till det varken hos mig eller hundar. Hanterar du rå kyckling till dig själv? Annan rå mat? Klarar du av att hålla det hygieniskt så lär det inte vara några större problem med hundmaten, framförallt inte om du väljer färskfoder med ingredienser från länder med så bra djurhållning som möjligt.
 
Tack för ditt svar! först hade jag tänkt färskfoder men jag får nog tänka om nu. Ena hunden har problem att äta torrfoder ( även uppblött) så äter nu blötfoder på burk som jag hade hemma i samma märke som torrfodret. men det är för tok för dyrt att ge två hundar även en! hon har inte många tänder kvar pga. Tandlossning. ( dragit ut hos veterinären). Ska kolla med min vanliga veterinär om det är dags igen för tandsanering. Hon är pigg o glad fast hon är snart 10 år.

Några bra tips på blötfoder som funkar påhundar som lätt går i vikt? Magnussons ångkokta testade jag en gång och det blev de dåliga i magen av. Måste funka med magarna också. Gärna få finnss i zooaffärer El hos veterinären.

Funderar på doggys lamm och ris i blötmat? Är det bra?
Har gett Doggys blötmat ibland men tycker att hundarna blir fisiga på det (mina i alla fall).
Skulle då hellre välja Dogman Harmony, finns i massa olika smaker.
 
Själv har jag gett färskfoder i typ 11 år nu, har aldrig gjort rent mer noga än vanlig livsmedelshygien och aldrig haft några som helst hälsoproblem relaterat till det varken hos mig eller hundar. Hanterar du rå kyckling till dig själv? Annan rå mat? Klarar du av att hålla det hygieniskt så lär det inte vara några större problem med hundmaten, framförallt inte om du väljer färskfoder med ingredienser från länder med så bra djurhållning som möjligt.
Precis det här.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 377
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 308
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 337
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 316
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp