Färskfoder

Hund123

Trådstartare
Min hund är lätt överviktig och supersvår att hålla vikten på. Om fetthalten är över 12% smäller han upp i vikt på en gång. Förut gick han på pure natural/smaak färskfoder och det funkade väl bra med vikten men hans päls och avföring var väl sisådär samt att jag tror han får klåda av kyckling. Nu har jag bytt till sund hundmat oxblandning samt ett par köttben i veckan. Däremot står det ingenstans vart köttet kommer ifrån? Jag är ju väldigt mycket för ekologiskt, bra djurhållning, ingen antibiotika osv och efter research verkar det som tyskt kött används? De har väl ganska mycket antibiotika i sitt kött?

Jag tycker detta med foder är så jobbigt. Jag vill att han ska äta färskfoder, han mår bäst på det. Jag vill att det ska vara låg fetthalt, men inte vara kyckling i. Jag vill att det helst ska vara svenskt kött, alternativt norskt/finskt. Han mådde superbra på mush med vilt i, pälsen, avföring och allt var superbra men han smällde upp i vikt då fetthalten är på 18%.

Någon som har något tips att ge? Laga egen mat vore ju bäst men mina kunskaper är ju begränsade och när jag googlar så hittar man inga rekommendationer. Eller tror ni det är ”säkert” att fortsätta med sund hundmat även om köttet kommer ifrån Tyskland?
 
Han fungerar inte på Mush Röd? Inte så lågt som 12%, men lägre än viltet och ingen kyckling.
 
Min hund åt Nordic Light innan hon fick magkatarr (äter nu veterinärfoder och mår bra).
Nötkött och vom med låg fetthalt. Minns inte exakta siffran men är nog inte svårt att googla fram.
 
Kolla Bravo! Tex deras Lamm med grönsaker. Enligt deras hemsida ska allt kött utom laxen vara svenskt. De har många olika sorter med låga fetthalter och singelprotein :)
 
Vad synd att han inte tål kyckling, annars är Priima ST bara på 7% i fett.
Tror att Sunds kött kommer från Tyskland, om jag inte minns fel.
 
Emmzos fullfoder (färskfoder) har fetthalt på mellan 8-9 %. Titta tex på deras fullfoder vilt, fullfoder lam, fullfoder nöt. Jag varierar mellan dessa tre men samtliga är fullfoder så man kan ge en variant om man vill det. Notera att Emmzo även har barf och dessa är inte fullfoder.

Alla råvaror ska komma från Sverige.
 
Min hund som lätt blev tjock funkade inte alls på färskfoder, för att hålla henne i bra hull var hon konstans hungrig. Det blev orimligt, så hon får äta torrfoder, bra hull, bra päls, bra avföring. Ibland får vi välja det fodret som funkar bäst för hunden även om vi själva helst hade gett något annat. Min erfarenhet är att hundar som lätt blir tjocka inte funkar på färskfoder.
 
Min hund som lätt blev tjock funkade inte alls på färskfoder, för att hålla henne i bra hull var hon konstans hungrig. Det blev orimligt, så hon får äta torrfoder, bra hull, bra päls, bra avföring. Ibland får vi välja det fodret som funkar bäst för hunden även om vi själva helst hade gett något annat. Min erfarenhet är att hundar som lätt blir tjocka inte funkar på färskfoder.
Min erfarenhet är precis den motsatta. Efter flera år(!) med att ständigt kämpa som en tok för att få hunden i åtminstone hyfsat hull gick hon till att bli hur lätt som helst att hålla i perfekt hull. Just efter byte till färskfoder. Jag kunde sedan, när kroppen efter någon månad helt vant sig vid färskfoder, ge vilken typ av rå mat som helst och det fortsatte fungera utmärkt.
 
Min erfarenhet är precis den motsatta. Efter flera år(!) med att ständigt kämpa som en tok för att få hunden i åtminstone hyfsat hull gick hon till att bli hur lätt som helst att hålla i perfekt hull. Just efter byte till färskfoder. Jag kunde sedan, när kroppen efter någon månad helt vant sig vid färskfoder, ge vilken typ av rå mat som helst och det fortsatte fungera utmärkt.
Menar du att hunden gick från tjock/överviktig till normal hull på färskfoder?
 
Min hund är lätt överviktig och supersvår att hålla vikten på. Om fetthalten är över 12% smäller han upp i vikt på en gång. Förut gick han på pure natural/smaak färskfoder och det funkade väl bra med vikten men hans päls och avföring var väl sisådär samt att jag tror han får klåda av kyckling. Nu har jag bytt till sund hundmat oxblandning samt ett par köttben i veckan. Däremot står det ingenstans vart köttet kommer ifrån? Jag är ju väldigt mycket för ekologiskt, bra djurhållning, ingen antibiotika osv och efter research verkar det som tyskt kött används? De har väl ganska mycket antibiotika i sitt kött?

Jag tycker detta med foder är så jobbigt. Jag vill att han ska äta färskfoder, han mår bäst på det. Jag vill att det ska vara låg fetthalt, men inte vara kyckling i. Jag vill att det helst ska vara svenskt kött, alternativt norskt/finskt. Han mådde superbra på mush med vilt i, pälsen, avföring och allt var superbra men han smällde upp i vikt då fetthalten är på 18%.

Någon som har något tips att ge? Laga egen mat vore ju bäst men mina kunskaper är ju begränsade och när jag googlar så hittar man inga rekommendationer. Eller tror ni det är ”säkert” att fortsätta med sund hundmat även om köttet kommer ifrån Tyskland?
Min lilla tjockis ger jag Mush valpfoder, trots att han blir 12 år snart, men det är den som har lägst fetthalt samt drygar ut med Mush grönsaksbollar. Då fick jag äntligen ner honom i vikt. Magkatarrhund som får ont i magen av torrfoder så hade inte mycket att välja på.

Vår andra hund, som inte fick äta fet mat pga bukspottkörtelproblem åt Emmzo vilt, har för mig att den är på 7% fetthalt och fungerade bra på den. Även min lilla tjockis skulle kunna gå på den men det är så smidigt med Mush köttbullar när man har en liten ras så jag föredrar den faktiskt.
 
Menar du att hunden gick från tjock/överviktig till normal hull på färskfoder?
Precis så. Jag kunde knappt hålla henne i vettigt hull på torrfoder, testade flera olika. Fick acceptera att hon alltid var lite rund. På färskfoder blev hon riktigt slimmad och skitsnygg och mådde allmänt bättre. Att jag vågade testa var för att en nära vän hade haft precis den upplevelsen med sina hundar.

Förövrigt var min Aysu smällfet när hon kom till mig. Bytte direkt över till färskfoder och fick henne då snabbt och lätt i utmärkt hull.
 
Här är en till som inte kan ge färskfoder pga väldigt hungriga och lättfödda hundar. De var hungriga hela tiden trots att jag la till bukfylla, och gick upp i vikt.
Nu är det inte aktuellt att ge färskfoder för mig av väldigt många andra skäl också så det är inget problem för oss.
 
Även jag har erfarenhet av att inte kunna ge lättgödda hundar färskfoder.. Jag ger gärna färskt, men jag hade en kastrerad tik som verkligen inte kunde äta färskt för hon gick upp i vikt direkt.
 
Tyvärr går han upp i vikt på torrfoder också. Jag provade under en period med diverse olika märken men ingen skillnad i vikten samt att hans päls blev som svinto och hans avföring blev hemsk - kladdig, konstig färg/lukt och i enorma mängder. Man trodde ju man gick och plockade upp efter en schäfer 😅 Även hans tänder mår mycket bättre av färskfoder, under torrfoder perioden så rök några tänder och fick jättemycket tandsten trots daglig tandborstning medans under färskfoder kan jag borsta tänderna några dagar i veckan och det är fortfarande superfint i munnen.
 
Han fungerar inte på Mush Röd? Inte så lågt som 12%, men lägre än viltet och ingen kyckling.
Tyvärr tror jag att den blir hög i fetthalt. Gav mush blå ett tag som har typ samma fetthalt och den funkade inte riktigt heller, även om den var bättre än den med vilt såklart.
 
Min hund är lätt överviktig och supersvår att hålla vikten på. Om fetthalten är över 12% smäller han upp i vikt på en gång. Förut gick han på pure natural/smaak färskfoder och det funkade väl bra med vikten men hans päls och avföring var väl sisådär samt att jag tror han får klåda av kyckling. Nu har jag bytt till sund hundmat oxblandning samt ett par köttben i veckan. Däremot står det ingenstans vart köttet kommer ifrån? Jag är ju väldigt mycket för ekologiskt, bra djurhållning, ingen antibiotika osv och efter research verkar det som tyskt kött används? De har väl ganska mycket antibiotika i sitt kött?

Jag tycker detta med foder är så jobbigt. Jag vill att han ska äta färskfoder, han mår bäst på det. Jag vill att det ska vara låg fetthalt, men inte vara kyckling i. Jag vill att det helst ska vara svenskt kött, alternativt norskt/finskt. Han mådde superbra på mush med vilt i, pälsen, avföring och allt var superbra men han smällde upp i vikt då fetthalten är på 18%.

Någon som har något tips att ge? Laga egen mat vore ju bäst men mina kunskaper är ju begränsade och när jag googlar så hittar man inga rekommendationer. Eller tror ni det är ”säkert” att fortsätta med sund hundmat även om köttet kommer ifrån Tyskland?

Skulle du kanske kunna blanda i egen utfyllnad i fodret, t ex grönsaker, för att minska fetthalten?

För mina hundar är det bäst när de får både torr- och färskfoder(brukar bli torrt på morgonen och färskt på kvällen). Ingen av dem har dock några viktproblem, det är mer med tanke på magar, päls och tänder.
Jag vill inte heller ge foder med kyckling, så färskfodret de får är Pondus NGL. Jag har tyvärr inte hittat något svenskt torrfoder som fungerar, så de får ett brittiskt med lamm.

Den Pondusvariant som har lägst fetthalt innehåller visserligen ingen kyckling(nötvom, nötkött och lamm) men ligger ändå på 13% fett. Så det kanske inte är något färskfodermärke som fungerar i ditt fall ändå, det verkar mer vara riktat till hundar med känslig mage.
 
Min hund som lätt blev tjock funkade inte alls på färskfoder, för att hålla henne i bra hull var hon konstans hungrig. Det blev orimligt, så hon får äta torrfoder, bra hull, bra päls, bra avföring. Ibland får vi välja det fodret som funkar bäst för hunden även om vi själva helst hade gett något annat. Min erfarenhet är att hundar som lätt blir tjocka inte funkar på färskfoder.

Jag har också haft en hund som blev tjock av färskfoder. Konstant hungrig eller tjock, så han fick också byta till torrfoder. Min lilla hund som hade svårt att hålla vikten fick fortsätta med färskfoder. Av nuvarande hundar kan en av tre äta färskfoder utan att svälla upp, men det är också en högintensiv unghund.
 
Emmzos fullfoder (färskfoder) har fetthalt på mellan 8-9 %. Titta tex på deras fullfoder vilt, fullfoder lam, fullfoder nöt. Jag varierar mellan dessa tre men samtliga är fullfoder så man kan ge en variant om man vill det. Notera att Emmzo även har barf och dessa är inte fullfoder.

Alla råvaror ska komma från Sverige.
Håller med om Emmzoo! Jag ger Emmzos vilt som inte är ett fullfoder, väldigt låg fetthalt! Vill du inte ge tillägg så kolla på Emmzos fullfoder!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 147
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 637
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp