Färskfoderdjungeln...

Sezziyanen

Trådstartare
Några funderingar bara..

Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i magen (samt att jag blev väldigt förvånad av att se att en del brosk/benbitar från fodret verkade gå rakt igenom och komma ut i bajset vid några tillfällen?) började jag fundera på andra färskfoder. Körde Mush blå ett tag också, gick okej men kändes inte perfekt. Blev lös i magen vid några tillfällen, upplevde inte att han fått i sig nån annan skit heller :/

Testade sen sund hundmat, han verkar funka bra i magen på deras oxblandning, som innehåller enbart nöt. Däremot är jag faktiskt lite tveksam till fodret pga att det enbart är från nöt, och det står att det inte är tillsatt några vitaminer/mineraler? Samt att det inte är 100% svenska råvaror, även om iofs det verkar som det köttet de köper in från tyskland skall vara bra och kontrollerat.

Eftersom jag läst mycket bra om pondus beställde jag en låda för att testa. Deras 3XP. Men efter några dagar av att ha gett kanske hälften SH och hälften pondus så var han nu lös i magen igen. Funderar lite på kyckling? Men han får ibland kyckling som träningsgodis, iofs blir det ju inga större mängder då.. i fodret blir det ju ganska mycket då han äter 800-900g om dagen.

Min fundering är nu.. bör man fortsätta ge det nya fodret några dagar? Kan det vara en reaktion som ger med sig efter en stund, eller bör jag kanske tänka att kyckling i fodret = inte bra för min hund? Det trista är att det verkar vara kyckling i många av de "bra" färskfodrena.. Funderar på pondus NGL annars, men det är ett högenergifoder, och jag är tveksam till hur det funkar..ger man lite mindre av det isf? Det sura med just Pondus är ju att det sjutton inte finns i butikerna utan man måste beställa.. svårt att testa mindre mängder lite snabbt sådär.
 
Det kan ju vara kycklingen han reagerar på, men det kan även vara så att han inte klarar ett rent köttfoder utan behöver lite kolhydrater och fibrer att arbeta med?
Om du vill fortsätta med Pondus finns även Original som alternativ, det innehåller nötkött, lax och kokt korn :)
 
Fast han går ju utan problem på sund hundmats oxblandning? Det är enbart kött ...

Alltså, jag skulle kunna testa annan pondus också. Gillar priset och formatet med korvar till bra pris, men det är så drygt att det enbart är beställningsvara med lång leveranstid..

Vad gör egentligen det kokta kornet?
 
Det finns ju flera olika foder som innehåller bara nöt. Vom og hundemat har någon variant, sedan innehåller väl Nordic spannmålsfri åtminstone stor andel nöt om jag inte minns fel. Även Fodax ska väl ha någon variant.
 
Fast han går ju utan problem på sund hundmats oxblandning? Det är enbart kött ...

Alltså, jag skulle kunna testa annan pondus också. Gillar priset och formatet med korvar till bra pris, men det är så drygt att det enbart är beställningsvara med lång leveranstid..

Vad gör egentligen det kokta kornet?

Hur länge har du kört de olika alternativen?

Jag tror det beror på var man bor, på många ställen kan man ju köpa Pondus i sin djuraffären, på andra får man beställa.
Det kokta kornet är egentligen bara utfyllnad och tillsätter kolhydrater för hundar som behöver det för att funka bäst.

Men som Red_Chili säger finns det ju andra fodersorter med främst nöt, som är helfoder :)
 
Det finns ju flera olika foder som innehåller bara nöt. Vom og hundemat har någon variant, sedan innehåller väl Nordic spannmålsfri åtminstone stor andel nöt om jag inte minns fel. Även Fodax ska väl ha någon variant.

Hmm.. Men frågan är också lite om jag vill köra bara nöt. Är det verkligen bra att köra enbart en proteinkälla? Jag föreställer mig ju att det borde funka med tex gris också, och kanske kyckling i mindre mängd (men osäker?).

VoH har ju sin Taste, men den står ju såhär om:
TASTE är en serie med produkter, antingen från en viss djurart eller typ av innanmäte. Produkterna är mycket lämpliga som tilläggsfoder med torrfoder eller som ingrediens i sin egenkomponerade färskfoderblandning. Här är det bara att blanda efter önskemål och behov. Alla sorter innehåller tillsatt vitamin och mineralpremix och går utmärkt att använda som ett komplett foder under perioder vid t.ex. en foderliminering vid allergiutredning.

Tänker att ja, under utredning..men sen då? Förstås kunde jag ju testa köra typ VoH med nöt.. men sen då? Helst skulle jag ju hitta ett helfoder som funkar med en bra mix, och än vill jag inte utesluta att min hund kan äta annat än nöt.. Gris går ju fint i "godis" han får, tex blandfärs, fläskbitar osv..

Hur länge har du kört de olika alternativen?

Jag tror det beror på var man bor, på många ställen kan man ju köpa Pondus i sin djuraffären, på andra får man beställa.
Det kokta kornet är egentligen bara utfyllnad och tillsätter kolhydrater för hundar som behöver det för att funka bäst.

Men som Red_Chili säger finns det ju andra fodersorter med främst nöt, som är helfoder :)

Har kört SH oxblandning någon månad. Testat in några paket hit o dit av deras andra blandningar (vildand och lamm), men det blir ganska dyrt och osmidigt. Pondus 3XP har jag bara testat som 30-50% av dagsransonen senaste 2-3 dagarna, innan han nu blev lös i magen.

Här finns ingen pondus i djuraffären (än, vet att en ska ta in). De jag kan hitta i affären är: MUSH, Sund Hundmat, Fodax, VoH.

Har faktiskt funderat på fodax. Läst lite olika omdömen.. Dvs denna isf:

http://www.fodax.se/downloads/varudeklaration_premiumvilt.pdf

Nån som har en åsikt om den?
 
Har faktiskt funderat på fodax. Läst lite olika omdömen.. Dvs denna isf:

http://www.fodax.se/downloads/varudeklaration_premiumvilt.pdf

Nån som har en åsikt om den?

Jag har inte testat vilt, men ger en annan sort av Fodax. Fungerar fint på mina hundar. Från de som testat vilt, verkar de flesta bara ha gott att säga. Finns givetvis både gott och ont om de flesta foder.

Med Fodax brukar det alltid komma upp hur fodret ser ut. Jag kan hålla med om att det inte ser så trevligt ut alla gånger, men det fungerar bra och är smidigt att hantera. För min del väger det över.
Finns det att få tag i butik så är det väl bara att testa.
 
Jag har inte testat vilt, men ger en annan sort av Fodax. Fungerar fint på mina hundar. Från de som testat vilt, verkar de flesta bara ha gott att säga. Finns givetvis både gott och ont om de flesta foder.

Med Fodax brukar det alltid komma upp hur fodret ser ut. Jag kan hålla med om att det inte ser så trevligt ut alla gånger, men det fungerar bra och är smidigt att hantera. För min del väger det över.
Finns det att få tag i butik så är det väl bara att testa.
Intressant.. ser ju ut som allt annat i fryst form tycker jag vad jag kan se.. hur skiljer det sig i utseende då upptinat? Gillar faktiskt grejen med att använda just viltkött egentligen.
 
Hmm.. Men frågan är också lite om jag vill köra bara nöt. Är det verkligen bra att köra enbart en proteinkälla? Jag föreställer mig ju att det borde funka med tex gris också, och kanske kyckling i mindre mängd (men osäker?).

VoH har ju sin Taste, men den står ju såhär om:
TASTE är en serie med produkter, antingen från en viss djurart eller typ av innanmäte. Produkterna är mycket lämpliga som tilläggsfoder med torrfoder eller som ingrediens i sin egenkomponerade färskfoderblandning. Här är det bara att blanda efter önskemål och behov. Alla sorter innehåller tillsatt vitamin och mineralpremix och går utmärkt att använda som ett komplett foder under perioder vid t.ex. en foderliminering vid allergiutredning.

Tänker att ja, under utredning..men sen då? Förstås kunde jag ju testa köra typ VoH med nöt.. men sen då? Helst skulle jag ju hitta ett helfoder som funkar med en bra mix, och än vill jag inte utesluta att min hund kan äta annat än nöt.. Gris går ju fint i "godis" han får, tex blandfärs, fläskbitar osv..



Har kört SH oxblandning någon månad. Testat in några paket hit o dit av deras andra blandningar (vildand och lamm), men det blir ganska dyrt och osmidigt. Pondus 3XP har jag bara testat som 30-50% av dagsransonen senaste 2-3 dagarna, innan han nu blev lös i magen.

Här finns ingen pondus i djuraffären (än, vet att en ska ta in). De jag kan hitta i affären är: MUSH, Sund Hundmat, Fodax, VoH.

Har faktiskt funderat på fodax. Läst lite olika omdömen.. Dvs denna isf:

http://www.fodax.se/downloads/varudeklaration_premiumvilt.pdf

Nån som har en åsikt om den?

Vi ger VoH Taste med lamm till Jarla fast kompletterar med torrfoder och även matrester. Tycker det har hållt väldigt fin kvalité och hon funkar jättefint på det. De andra får Priima spannmålsfritt som inte håller samma standard (min personliga åsikt) men de presterar och tränar inte som hon därav att de får ett av lite lägre klass.
 
Hmm.. Men frågan är också lite om jag vill köra bara nöt. Är det verkligen bra att köra enbart en proteinkälla? Jag föreställer mig ju att det borde funka med tex gris också, och kanske kyckling i mindre mängd (men osäker?).

VoH har ju sin Taste, men den står ju såhär om:
TASTE är en serie med produkter, antingen från en viss djurart eller typ av innanmäte. Produkterna är mycket lämpliga som tilläggsfoder med torrfoder eller som ingrediens i sin egenkomponerade färskfoderblandning. Här är det bara att blanda efter önskemål och behov. Alla sorter innehåller tillsatt vitamin och mineralpremix och går utmärkt att använda som ett komplett foder under perioder vid t.ex. en foderliminering vid allergiutredning.

Tänker att ja, under utredning..men sen då? Förstås kunde jag ju testa köra typ VoH med nöt.. men sen då? Helst skulle jag ju hitta ett helfoder som funkar med en bra mix, och än vill jag inte utesluta att min hund kan äta annat än nöt.. Gris går ju fint i "godis" han får, tex blandfärs, fläskbitar osv..
?
Vi kör VoH Taste serien endast, varierar mellan nött samt lam så att han får båda sorterna varje vecka, och är helnöjda med den (frånsett dock att Ascot behöver gå ner i vikt så kommer därav delvis ge annat färskfoder som är mer fettsnålt). Jag har pratat med VoH samt med andra och fått beskedet att man lugnt kan ge VoH Taste serien som ett helfoder (så länge det passar ens hund så klart). Jag har fått förklarat att Taste serien inte marknadsförs som helfoder då sorterna endast innehåller ett protein. Serien innehåller dock nödvändiga vitaminer etc. Sen finns det ju ett antal färskfoder som är helfoder utan att innehålla flera olika protein, tex. Nordic eller Sund Hundmat för den delen. Vill man dock ge fler protein är det ju enkelt att göra som vi och ge två av sorterna i Taste serien :).
 
Intressant.. ser ju ut som allt annat i fryst form tycker jag vad jag kan se.. hur skiljer det sig i utseende då upptinat? Gillar faktiskt grejen med att använda just viltkött egentligen.

Jag vet inte hur vilt ser ut upptinat. De övriga är, för det mesta, grå i färgen. Har ingen bild, men googlar du så syns det ganska tydligt.
 
Intressant.. ser ju ut som allt annat i fryst form tycker jag vad jag kan se.. hur skiljer det sig i utseende då upptinat? Gillar faktiskt grejen med att använda just viltkött egentligen.
Jag tycker att fodax ser helt annorlunda ut än andra färskfoder. Jag har inte testat alla märken men en hel del och fodax är ju det enda som är grått..
Jag gillade att ge fodax men mina hundar fungerade inte på det tyvärr. Min äldsta brukar kunna äta precis vad som helst men han blev jättedålig i magen på fodax så jag gav upp.
 
Hallafoder? Deras Lamm Exclusiv tycker jag håller bra kvalité. Och så är det inte riktigt lika mycket fett som flera av de andra färskfodren.
 
VoH lamm är allt annat än grått. Det ser nästan gott ut (riktig köttfärg) och det luktar inte alls så illa som de där gråa fodren :wtf:
 
Jag tycker att fodax ser helt annorlunda ut än andra färskfoder. Jag har inte testat alla märken men en hel del och fodax är ju det enda som är grått..
Jag gillade att ge fodax men mina hundar fungerade inte på det tyvärr. Min äldsta brukar kunna äta precis vad som helst men han blev jättedålig i magen på fodax så jag gav upp.

Priima är grådassigt men hundarna funkar finfint på det och det är billigt och jag slipper äta det :D
Även Hallas burgare är rätt grå (och luktar urk)
 
Såg att Doggy kommit med ett foder på tetra, i stort sett enbart kött (kyckling, gris, nöt och älg). Svenska råvaror.

https://www.doggy.se/hundfoder/doggy/bitar-i-sas-med-alg

Någon som testat? Och någon som kan sådant som kan säga något om näringsinnehållet? Jag tycker att det är svårt att jämföra våtfoder, men 8% protein och 5,5% fett låter inte det ganska lite?
 
Såg att Doggy kommit med ett foder på tetra, i stort sett enbart kött (kyckling, gris, nöt och älg). Svenska råvaror.

https://www.doggy.se/hundfoder/doggy/bitar-i-sas-med-alg

Någon som testat? Och någon som kan sådant som kan säga något om näringsinnehållet? Jag tycker att det är svårt att jämföra våtfoder, men 8% protein och 5,5% fett låter inte det ganska lite?
Alltså, så fort det är betfiber i drar jag öronen åt mig. Det är ju bara mängd utfyllnad och har en tendens att göra att volymen på skiten ökar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Undrar om någon här har erfarenhet av Pondus färskfoder och då särskilt gällande Pondus mild? Ascot har ätit Emmzo helfoder i många år...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Vassi
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 386
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 956
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp