FÄstingar I MÄngder!

O

Oggie

Undrar om det är någon som vet om jag kan lösa ett problem som jag har i mina hagar, nämligen FÄSTINGAR i mängder!

Det är första sommaren som vi bor på vår nya gård, och jag vet att dom senaste sommrarna så är det en granne som har använt marken till sina kor. Vi har gott om rådjur och även en en del älg som springer på vår mark.

Eftersom vi har bergknallar runt om oss så rinner det ner vatten i markerna, har bla en större pöl/dam i en del av hagen. Vi planerar att dränera, fylla upp, plöja och så. Men tills vi kommer dit så undrar jag om det är någon som vet hur vi ska göra för att försöka minska beståndet av fästingar/nymfer.

Kan man hälla något på/i markerna när man plöjer/sår??
Vet ni något dundermedel som funkar mot dom hemska blodsugande sakerna?

Vet ni något, vad som, egna erfarenheter!!! Jag är tacksam för allas erfarenheter och kunskaper!!
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

vi luntar ordentligt varje år. när dom vaknat :D

den gården vi hade förut, hade stått obrukad i många år. och där va miljarder fästingar. mycket vilt oxå...(min son fick borelia där första sommaren:eek: ) vi bröt vallen, och sådde om. sen luntade vi allt gammalt gräs, (det mesta) som inte gick att hålla ner på annat sätt. det blev en rejäl minskning av antalet fästingar på bara 2 år.

vad jag fått lära mig så är det fukt i kombination av långt gräs, som gör det idealiskt för dom små :devil: . att vi bröt vallen blev vi rek. då dom tydligen lägger ägg/ungar(vad vet jag :crazy: ) i jorden.
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Ursäkta min okunskap, men vad är lunta??
Att bryta vallen förmodar jag är att plöja och harva, eller??

Vi har en del blöta och kommer att dränera, men allt tar ju tid och pengar. Har även röjt en massa och kommer att röja mer.
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

:)
Oggie skrev:
Ursäkta min okunskap, men vad är lunta??
Att bryta vallen förmodar jag är att plöja och harva, eller??

Vi har en del blöta och kommer att dränera, men allt tar ju tid och pengar. Har även röjt en massa och kommer att röja mer.
Lunta är det härligaste som finns på våren!
Elda gräs!
ett underbart nöje för oss småpyromaner.. Typiskt västkustuttryck tror jag:)
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

som "fendi" svarat, jajemen det är att "elda". så sent det går, så stryker dom flesta nyvakna "fulingarna" med :D

att bryta vallen kan man göra genom att plöja/harva.(så gjorde vi).
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Tack så mycket för era jättebra svar, det känns skönt att höra att det finns metoder/hopp att det går att fixa.

Elda så sent som möjligt, det är våren du menar då väll??

Gud, känner mig som en idiot. Har hafft egna hästar hela mitt liv + att man har jobbat med dom i en massa härrans år. Men när det kommer till att hålla till markerna så märker jag att jag inte vet mycket!

Ny gårdsägare - Oggie
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

japp, det är på våren jag menar:D man kan ju elda även på hösten, när det blir en massa "dött" gräs..;) så gjorde jag. :)
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Vilka bra tips du fått om att bränna gammalt gräs. Det ska jag göra till hösten.

Vi har också sjukt mycket fästingar här och har röjt en massa extra i vinter i ena hagen. Här är gott om rådjur och grannen har kor som han inte har flusa på. Sen vi flyttade hit så har sonen haft borrelia och en häst erlichios så jag vill verkligen bli av med äckelfästingarna. Kommer att släppa får i den hagen i år också (nyanskaffade!) och förhoppningsvis hjälper de till att hålla nere slyn. Sedan har vi en större hage till och där måste vi ta riktiga krafttag och röja. För det är där det är flest fästingar. En liten dal med flera genomkorsande diken håller det lagom fuktigt så att fästingarna verkar stortrivas men, nu dj-vlar ska det eldas framöver!:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Något att hälla på marken känner jag inte till, men för att slippa få dom på hästarna så tycker jag att Switch fungerar förvånandsvärt bra!
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Förhoppningsvis så putsar(klipper) man betet på sensommar/höst och då blir det inte så mycket att elda.

Annars så är ett utmärkt sätt att slippa fästingar att hälla switch på hästarna, en behandling var 4:e vecka håller både knott och fästingar borta.

Man skulle också kunna prova med flusa, som är ett kraftigare medel än switch och som är framtaget till kor, har effekt på flugor också.
Det mesta som funkar på ko funkar också på häst....
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

fejko skrev:
Å hur gör man för att inte ställa till med en stor gräsbrand :confused:

Man får använda ruska, vattenslang och moteld, bränn bort ordentligt breda brandgator runt området som ska eldas bort så är det bara att fjutta på sen.
Tänk på att inte elda om det blåser, då blir det svårt att styra elden.
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Tacitus skrev:
Man skulle också kunna prova med flusa, som är ett kraftigare medel än switch och som är framtaget till kor, har effekt på flugor också.
Det mesta som funkar på ko funkar också på häst....

Jag använder Flusa för andra året, det funkar kalasbra. Blir mkt billigare samt är drygare.
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Nog använder jag Switch, men jag ville veta hur man minskade beståndet av fästingar i hagarna. Och jag har fått flera tillfredställande svar och är mycket nöjd.

Var köper ni Flusa???
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

tex, granngården, ekohallen mm.

jag tyckte inte switch hjälpte så jättebra när vi köpte den gården (det va nog väl mkt. fästingar :crazy: hade stått obrukad i mååånga år, sådär 20 år). eller, istället för 50 :angel: fästingar/dan så va det kanske "bara" 10/häst. därför la vi mer tid på att "bereda" marken och därigenom minska antalet ännu mer. sista sommaren va det inte så mkt. fästingar, några i veckan. villket känndes jätte lite :angel:
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Sådär har vi det nu, 50 fästingar per dag utan Switch och 10 per dag med Switch. Vill också ner till ett par i veckan. Kan man köpa Flusa utan att ha "bekämpningsmedelslicens"? För det är väl klass 2 på det? Vill ha det till fåren nämligen och hade tänkt fråga kobonden i närheten om han kunde köpa till mig.
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Se till att ha en pappa som är (var numera pensionär) brandchef :D
Själv skulle jag aldrig våga.

Vi gjorde en ny hage i våras och då bad jag pappa komma ner och elda lite :angel: . Och om något få fart på pensionerade brandmän så är det när de får elda lite... Jag trodde han bara skulle elda lite i kanterna men han eldade upp hela hagen :banana: och nu är den så fin..

Fast hästarna har mängde med fästingar trots detta och trots switch... den enda som är utan fästingar är det högdräktiga stoet och jag fattar noll..
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

det går utmärkt att köpa flusa på bla. ekohallen och granngården. utan licens. :D
 
Sv: FÄstingar I MÄngder!

Ahh, perfekt, då slipper jag fjäska för bonden.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 466
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Pudlan
·
Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är...
2
Svar
22
· Visningar
2 961
Senast: Magnum
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 783
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp