Fästingar och reaksjon

I

Icebabe_1

min häst har fått några fästingar efter jag slutade på vitlök,nu är jag dock lite bekymrat,den nest sista jag drog på han så blev det en konstig skorpa,den gick utover men med ett hål mitt i,jag skrapade bort denne och då var det fin hud under.hur kan det bli en sådan skorpa? :confused:i helgen drog jag en fästing till på halsen hans,han var jättesvullen och öm,nu undrar jag om nån vet om fästingarna her är giftiga och om nån har nån aning om skorpan.varför den bular ut med ett hål mitt i.
 
Jag kan inte så mycket om det men det första jag tänkte på var att det kan vara elichia. Är inte riktigt säker på detta. Har du sett nåt annat symtom som vinglighet, eller feber. Lycka till
 
Skorpan/svullnaden du beskriver är klassisk. Dvs en utbuktning med ett "hål" mitt i. Lite som en vulkan, en liten kulle med en krater mitt i. Låt den vara om det inte verkar infekterat eller börjar vara. Dock brukar det oftare vara bulor än skorpor, men..

Det går inte utefter hur det ser ut efter en färsting avgöra om den burit på borrelia eller erlichios, och det är bara att vänta och se. Får hästen hög feber, svullna ben, vinglighet eller andra "skumma" symptom så kan den ha fått borrelia eller elichios. Men virushelvetet (ursäkta språket) kan lika gärna ligga latent och visa sig långt senare, när man glömt allt vad fästingar heter.

Ofta missar man den första reaktionen (som kan vara mildare eller allvarligare) eller förväxlar den med något annat (eftersom viruset kan ha legat latent, och flera månader senare när immunförsvaret är nedsatt av ngt annat så slår den till). Då kan man få en mer "kronisk" typ, som visar sig på ännu fler skumam sätt, där oförklarliga, återkommande och "runtvandrande" ledinflammationer på flera ben är ganska vanligt tecken.

Men, det finns INGEN anledning till oro i nuläget, men håll den där fästingen i bakhuvudet, och OM hästen får symptom så kom ihåg att nämna fästingarna för vet, även om det gått ganska lång tid emellan.

De FLESTA fästingar för dock inte smitta vidare så det finns ingen anledning att börja oroa sig i förtid =)
 
Min häst har tidvis haft MYCKET fästingar den här sommaren, tidvis 7-8 st/dag. Vi bor dessutom i ett område med hög smittrisk (fick själv borrelia i somras efter att ha fått en fästing i hästhagen).

Min häst har under de två senaste veckorna varit lite svullen i bakbenen. Han är pigg och glad, ingen värme, ingen hälta, han beter sig normalt både i dressyr och hoppning. Han är torr i frambenen men svullnaden bak är lite hårdare än den brukar vara (dvs han är normalt alltid lite "blötare" i bakbenen under vår/sommar/höst men det brukar vara mjukt) men mjuknar och går ner efter rörelse.

Tanken på att det kan vara symptom på någon fästingburen sjukdom har inte slagit mig förrän nu så jag har inte tempat honom då han varit pigg och glad.

Jag har tänkt att det troligen beror på installningen (foderomställning) men... kan det vara ngt fästingburet? :eek:
 
Fästingj*vlar!!!!!! (Ursäkta mitt språk)
För två veckor sedan fick jag ta bort min älskling. Hon hade fått båda fästingsjukdomarn. Den ena gav den andra plus en massa följdsjukdomar som ledde till katastrofen... jag fick säga hej då "på riktigt". :cry:

Vill uppmana er alla att hålla koll på de äckliga små helveteskrypen.
Är ni minsta osäkra på hur er häst mår så kolla upp det.
Jag blev förvånad när diagnosten ställdes på min pålla.

Från början trodde jag bara att hon var extra hängig, men när hon inte ville äta längre tillkallade jag veterinär.
Behandling påbörjades men det gick inte att rädda henne...

Jag håller alla tummar som går för att ni alla ska vara och förbli skonade mot fästingäcklen.

Var uppmärksamma! Mvh//jojja
 
Hejsan! Jag hade bett veterinären att ta ett blodprov för säkerhetsskull. Min egen häst fick erlichia och hade knappt några symptom alls.
 
jag har tagit tempen på honom då jag tyckte han hadde blivit hengig,men han var okey i temp.
kan det karnsje vara derför han fick en vit hinna på ögat?
och det började värka?nu är han givetvis bättre på ögat,godt är det,men det med fästingarna bekymrar mig,han svulnar upp på en gång när dom sätter sig liksom.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·
Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Låtta
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 391
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp