Fästingar

Har provat lite olika genom åren men återkommer alltid till Exspot.
Har för mig att det är det enda fästingmedlet som verkar förebyggande (alltså inte bara dödar fästingar som satt sig på hunden utan även hindrar dem från att alls sätta sig på djuret), man jag är inte helt hundra på det.
Även scalibor, sereste och frontline och andra produkter med samma substanser som dessa verkar repellerande.
Bravecto och Nexgard ska inte göra det, men hos många verkar det ändå som att det fungerar avstötande, till exempel mina egna hundar får mycket sällan fästingar trots Nexgard. Jag plockade oftare fästingar när de hade exspot så visst verkar det som att de inte är lika attraktiva för fästingar när de får tabletterna. Vi rör oss i samma marker som då och i Stockholm där det finns mycket fästingar. Det är många, men inte alla, som säger samma sak!
 
Jag har kört Bravecto senaste åren. Hunden får dock ändå enstaka fästingar som sätter sig, men som skrumpnar direkt. Det känns dock inte helt optimalt att de ändå biter. Något tips på vad jag borde prova istället? Långhårig hund som badas regelbundet så vill inte ha något att tex droppa i pälsen.
 
Jag har kört Bravecto senaste åren. Hunden får dock ändå enstaka fästingar som sätter sig, men som skrumpnar direkt. Det känns dock inte helt optimalt att de ändå biter. Något tips på vad jag borde prova istället? Långhårig hund som badas regelbundet så vill inte ha något att tex droppa i pälsen.

Men det är ju det som är poängen med både Nexgard och Bravecto? Fästingen dör när den sätter sig fast.
 
Jag har kört Bravecto senaste åren. Hunden får dock ändå enstaka fästingar som sätter sig, men som skrumpnar direkt. Det känns dock inte helt optimalt att de ändå biter. Något tips på vad jag borde prova istället? Långhårig hund som badas regelbundet så vill inte ha något att tex droppa i pälsen.
Då får du nog välja ett halsband, scalibor eller seresto som tas av när han badas.
 
Ger båda mina Bravecto. Funkar bra. En hund i min närhet drabbades av anaplasma och blev jättesjuk. Vågar inte köra utan fästingmedel
Min ena hund fick också anaplasma. Innan dess körde jag oftast utan fästingmedel, hade testat Bravecto men tyckte biverkningar var läskiga så nu använder jag Nexgard.
 
Kanske korkad fråga men varför i hela världen skulle bärnsten hjälpa mot fästingar??
De marknadsförs med att bärnstenen blir negativt elektrostatiskt laddad när den gnids mot pälsen, och det ska inte fästingar gilla tydligen.

Edit: tvåa på bollen :)
Finns även sk fästingvakter, som en bricka, som ska fästas i halsbandet. De avger elektroniska ultraljudssignaler som ska avskräcka fästingar.
Bra om det fungerar för någon, men jag är skeptisk.
 
De marknadsförs med att bärnstenen blir negativt elektrostatiskt laddad när den gnids mot pälsen, och det ska inte fästingar gilla tydligen.

Edit: tvåa på bollen :)
Finns även sk fästingvakter, som en bricka, som ska fästas i halsbandet. De avger elektroniska ultraljudssignaler som ska avskräcka fästingar.
Bra om det fungerar för någon, men jag är skeptisk.
Min fetning. Tyvärr fungerar inte det heller :(
 
Har fått Bravecto utskrivet till alla mina idag.
Funderar på att ta ett litet gnag på ett hörn jag också :D
 
Jag har gett Bravecto sen det kom på marknaden. Funkar perfekt. Extra bonus att det tar noskvalster och älglöss.
 
Har använt Scalibor i 12 år på Ruben utan biverkningar.
Är väldigt effektivt, de skyr honom som pesten.
Han gillar inte att bada och har sele så halsbandet stör inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund på 5 år har haft simparica varje sommar och det har funkat bra. Men nu tycker jag att fästingarna inte verkar dö lika fort...
Svar
1
· Visningar
969
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 341
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp