Fästingar

Hund123

Trådstartare
Använder ni fästingmedicin på era hundar?

Min har redan börjat få fästingar efter promenad(bor på kusten...). Han blir mkt irriterad av de, kliar sönder och blir inflammation om han inte går på medicin/jag hinner ta bort de tidigt. Riktig fästingmagnet är han, hittar minst 5 krypande och minst 2-3 som har bitit sig fast efter typ varje promenad under sommaren. Egentligen gillar jag inte fästingmedicin pga biverkningar de kan ge, men den risken kanske är bättre än risken med sjukdomar från fästingar/sönderkliade sår? Det är ju heller inte så trevligt med de krypande fästingarna som faller av i soffan/sängen, medicinen dödar ju bara vid bett. Har inte hittat något naturligt alternativ som skrämmer bort fästingar helt och kamma efter promenad funkar inte då han har jättemycket päls(de gräver ner sig fort och väl). Någon som provat halsband i bärnsten, funkar det på långhårig hund?
 
Jag har förlorat 2 hundar till följd av fästingburna sjukdomar och vill inte uppleva det igen så för mig är det självklart att göra vad jag kan för att minska risken för ytterligare en sjuk hund och därför använder jag fästingmedel. Har testat lite olika preparat genom åren och ger nuvarande hund Nexgard.
 
Frontline på katter o hundar. Funkar finemang. Finns väl någon ras som är överkänslig men annars kan jag rekommendera det.
 
Jag ger Nexgard, sambon Bravecto. Brukar börja första april men förra året blev det redan i slutet av februari.
Tidigare gav jag exspot och till hunden innan det Scalibor halsband. Halsbandet var otroligt effektivt!

Biverkningar är ovanliga.
 
På nuvarande hund som liksom din är en fästingmagnet använder jag Serestohalsband. Jag har till tidigare hund använt probschampo med riktigt bra resultat (duschade honom en gång i månaden med det, han fick under den tiden två fästingar) men på nuvarande fungerar det inte alls.

På en ännu tidigare hund använde jag Scaliborhalsband. Han reagerade oerhört på det och bara en kort stund efter jag hade satt på det så tappade han all päls runt halsen så det blev inte långvarigt. Han hade istället naturliga halsband med citronmeliss och något mer i och det fungerade toppen på honom. Jag fick ett bärnstenshalsband men det fungerade inte alls på honom.

Pga tidigare hunds stora reaktion har jag därför varit negativ till Scalibor och liknande halsband och jag skulle aldrig våga ge fästingmedel som tablett som man inte ens kan få bort vid en reaktion. Men, på nuvarande hjälpte inga naturliga medel. Jag testade diverse naturliga halsband också med men de hjälpte inte alls. Han har kort päls (dansksvensk gårdshund) men trots att jag kammade igenom pälsen med luskam varje gång vi hade varit ute hade han ändå fästingar som satte sig. Det blev helt ohållbart och jag läste på och läste på och med tanke på att vi har katt med så fick det ju inte vara något hon reagerade negativt på och det landade i Serestohalsband som för oss fungerar klockrent. Inte en enda fästing har han haft sedan halsbandet började verka och det är verkligen jättetydligt att det är det som fungerar. Seresto börjar verka efter 48 timmar och när det har varit tvunget att duscha honom har det blivit tydligt att det hjälper för då får jag plocka fästingar i parti och minut tills halsbandet har suttit på i 48 timmar igen.
 
Jag har testat bärnsten. Det har inte gett någon som helst effekt (har korthårig hund). Vet inte hur jag ska göra i sommar. Har senaste åren kört utan fästingmedel men är ute och vandrar mer och mer...
 
Jag har testat bärnsten. Det har inte gett någon som helst effekt (har korthårig hund). Vet inte hur jag ska göra i sommar. Har senaste åren kört utan fästingmedel men är ute och vandrar mer och mer...
Har samma erfarenhet av bärnsten, ingen skillnad alls tyvärr.
Nu bor vi mitt i ett paradis för fästingar, många rådjur inpå husknuten, förra året plockade jag flera st efter varje promenad. Det är inte hållbart, så i år blir det tabletter.
 
Här finns så mycket fästingar att risken för biverkningar är mycket mindre än risken för fästingsjukdomar. Jag kör på Bravecto.
 
Jag har kört seresto vet halsband i alla år och har haft väldigt bra resultat. Det enda jag kan tycka är att det är rätt jobbigt att ha ett extra halsband på hunden hela tiden. Har inte haft några biverkningar verken på mina hundar eller sambons hund och tycker det är smidigare än att hålla på med droppar, samt känns lite säkrare än tabletter som hunden ska äta så kommer köra på samma i år igen.
 
Vi hade borrelia på valpen för två år sen (då hade vi ingenting på några av hundarna) och förra året körde vi bravecto.
Hade inte en fästing på hela säsongen, trots att vi bor i fästingland.
 
Nexgard ger jag labben, då han får klåda av halsband. Annars upplevde jag scalibor som det bästa på lagotton.

Labben får skrumpna fästingar flera månader efter nexgard, så brukar bara behöva ge 1-2 tabletter per säsong.
 
Har provat lite olika genom åren men återkommer alltid till Exspot.
Har för mig att det är det enda fästingmedlet som verkar förebyggande (alltså inte bara dödar fästingar som satt sig på hunden utan även hindrar dem från att alls sätta sig på djuret), man jag är inte helt hundra på det.
 
Bravecto på den med längre päls. Mina släthåriga är betydligt mer förskonade från fästingar samt att de inte badar i någon egentlig mening så de får frontline spot on.
 
Använder Bravecto på min. Har inte sett en enda fästing krypa på henne under dessa två åren.
 
Använde Bravecto till min. Fästingarna stendog. Provade scalibor eller vad det heter, men hunden blev så dålig på det så jag bytte snabbt.
 
Använder bravecto, tycker det är suveränt.

Hade Scalibor på förra hunden, den stora fördelen var att man själv slapp fästingar med iom att han sov i sängen. Gillar dock inte att ha extra halsband på då både hans hundkompis o katten riskerar att tugga på det. Plus att Ammo badar rätt mycket.
 
Ger båda mina Bravecto. Funkar bra. En hund i min närhet drabbades av anaplasma och blev jättesjuk. Vågar inte köra utan fästingmedel
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund på 5 år har haft simparica varje sommar och det har funkat bra. Men nu tycker jag att fästingarna inte verkar dö lika fort...
Svar
1
· Visningar
969
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 341
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp