Fästingar

Kalaspinglan

Trådstartare
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!
 
Sv: Fästingar

Kalaspinglan skrev:
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!
http://www.sva.se/dok/236.html?searchstring=erlichia&visaarkiv=1

Som jag läser det finns alltså inget vaccin idag för erlichia på hund eller katt, eller häst - det finns på humansidan dock).

Använd t.ex. Frontline (R) eller s.k. fästinghalsband.
Tänk dock på att katter kan vara allergiska mot fästinghalsbanden, eftersom de ej tål innehållet i detta. Däremot kan man använda Frontline (R) på både katt och hund. Finns i olika storlkesformat receptfritt på Apoteket.

Jag använde Frontline (R) på min katt i fjol = 0 fästingar.
Hade fästinghalsband på min hund (Saluki) = 0 fästingar, men kommer att använda Frontline (R) i år p.g.a. mindre biverkningsrisk.

mvh
Carina på Cesam Arabians
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
465
Senast: Myrten
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: MissFideli
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 716
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
520
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp