fästingar

K

kajsakajsa

Vad gör ni med "fästingbett" alltså när man tagit bort fästingen.
Tvättar ni med något särskilt eller låter ni det bara vara?
Jag har fått lite olika bud men finns det egentligen några rekomendationer?
 
Sv: fästingar

Låt det vara! Jag har också hört mycket, att man ska smörja på olja/smör, sprit, salvor osv osv.. Men låt det bara vara.
 
Sv: fästingar

det behöver inte tvättas med något då? Ibland när fästingen suttit länge, blir det ju som ett litet blodigt sår. Jag brukar också bara låta det vara och det har aldrig hänt något. Men jag blev osäker när jag fick flera olika råd.
 
Sv: fästingar

Jag brukar aldrig göra något även om det har blivit ett sånt där litet sår. Men för bakterieriskens skull kan du ju tvätta med lite tvål och vatten. Men det skulle ju vara för själva sårets skull och inte att det har suttit en fästing där. Jag brukar inte behandla såna små sår över huvud taget.
 
Sv: fästingar

Har heller aldrig tvättat några sår efter fästingar varken på hästarna, hundarna eller katterna. Efter cirka 20 års erfarenhet med måååånga fästingar har aldrig någonting hänt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag drar mig tyvärr för mina skogsrundor numera pga alla fästingar. Jag vill helt enkelt inte dra med mig skiten hem så de hamnar på...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 356
Senast: Takire
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
919
Senast: inaa
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 727
Senast: Summerwind
·
Hundhälsa Valpen jag har nu har två gånger de senaste dagarna fått fästingar som satt sig inte på huden utan i huden - de har liksom grävt in sig...
Svar
12
· Visningar
1 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp