Fästingdags?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Har ni hittat några fästingar på era hundar ännu?

Något år tog jag första fästingen i februari, det var rekord för oss i stockholm. Ingen av hundarna har haft någon ännu i år.

Det har varit snö och is en längre tid, men nu har det mesta av snön smält bort, solen skinit flera dagar i rad och det varit omkring 5 plusgrader på dagarna så det känns som att det börjar närma sig.

Beställde precis hem Nexgard så att jag har hemma.

När brukar ni börja med fästingskydd? Eller ger ni året om?
 
Brukar bli i början av april, ungefär. När det inte längre är ständig nattfrost. Eller när flera i närheten börjar hitta fästingar på sina hundar även om jag inte sett någon själv.
Ger inte året om. En på våren och påfyllning mitt i sommaren.
 
Har sett folk på fb som hittat men har inte hittat själv än, tack och lov. Vet inte riktigt när jag ska börja ge. Men det blir väl nån gång i slutet på april början på maj
 
Tog en i November senast. Jag har en Bravecto hemma som jag nog kommer ge i April. Jag brukar inte ha hemma året runt utan det bara blev så i fjol. Effekten av tabletten höll sig så bra att jag gav aldrig tvåan.
 
Inga fästingar än men de kommer väl snart. Jag har en Bravecto-tablett kvar från i fjol med utgångsdatum i april, jag tänkte ge den nu i mars någon gång och se hur länge den håller i sig. Jag gav nog i maj i fjol och effekten höll hela säsongen så därför har jag den andra tabletten kvar nu
 
Inte hittat någon ännu, eller hört någon annan heller. Kommer börja närmare sommaren, har köpt hem Nextguard.
 
Vi har väll nära på metern snö än 🤣

Nej men ger aldrig fästingprofylax, bor i Norrbottens kustland så finns väldigt få fästingar.

Har inte gett när jag bott söderut heller (Köpenhamn, Blekinge resp Västmanland) men tror inte min dåvarande hund var så attraktiv då plockade 3st på 6år.

Har ni hittat några fästingar på era hundar ännu?

Något år tog jag första fästingen i februari, det var rekord för oss i stockholm. Ingen av hundarna har haft någon ännu i år.

Det har varit snö och is en längre tid, men nu har det mesta av snön smält bort, solen skinit flera dagar i rad och det varit omkring 5 plusgrader på dagarna så det känns som att det börjar närma sig.

Beställde precis hem Nexgard så att jag har hemma.

När brukar ni börja med fästingskydd? Eller ger ni året om?
 
Bor i södra Halland, inga fästingar ännu. Soligt och fint (och börjar bli varmt) på dagarna, men har senaste veckan haft flera minusgrader varje natt, så gissar att det i kombination med barmark håller undan de små krypen än så länge. Vi hade fästinghalsband på vår hund fram till början av december förra året (då det blev RIKTIGT kallt och snö), men har gått utan sedan dess. Börjar nog bli dags att införskaffa ett nytt...
 
Vi ger bravecto och brukar ge i april skulle jag säga. Bor i sthlm. Men har alltid koll när våren närmar sig, vill absolut ge medlet innan fästingarn blir aktiva.
 
Jag har i princip bestämt mig för att ha något på Lily eftersom hon är mörk på stora delar av kroppen. Ebrah får inte mycket och det är lätt att se dem innan de sätter sig. Har dock inte bestämt vad jag ska ge eller när jag ska börja.
 
Har ni hittat några fästingar på era hundar ännu?

Något år tog jag första fästingen i februari, det var rekord för oss i stockholm. Ingen av hundarna har haft någon ännu i år.

Det har varit snö och is en längre tid, men nu har det mesta av snön smält bort, solen skinit flera dagar i rad och det varit omkring 5 plusgrader på dagarna så det känns som att det börjar närma sig.

Beställde precis hem Nexgard så att jag har hemma.

När brukar ni börja med fästingskydd? Eller ger ni året om?
Såg en fästing igår, så hunden fick sin 1a tablett igår.
 
Har ni hittat några fästingar på era hundar ännu?

Något år tog jag första fästingen i februari, det var rekord för oss i stockholm. Ingen av hundarna har haft någon ännu i år.

Det har varit snö och is en längre tid, men nu har det mesta av snön smält bort, solen skinit flera dagar i rad och det varit omkring 5 plusgrader på dagarna så det känns som att det börjar närma sig.

Beställde precis hem Nexgard så att jag har hemma.

När brukar ni börja med fästingskydd? Eller ger ni året om?
Fick upp minne på facebook att jag tog första fästingen (Norrköping) i februari förra året. Nu handlar det nog bara om dagar med tanke på sol och fint väder innan hundarna får sin första, för vi har galet med fästingar. Kommer ge Bravecto/Nexgard i slutet av mars.
 
En fråga om fästingskydd. Jag har gett Bravecto till stora hunden de senaste åren vilket alltid gått bra, men har börjat fundera på vad jag ska ge till unghunden. Det är ju lite läskigt med orala medel OM hunden skulle reagera - svårt att få ut det ur kroppen...

Nån som provat fästingmedlen Credelio (tuggtablett), eller K9 Advantix (för utvärtesbruk)? Hur funkar de jämfört med Nexgard, Frontline och Bravecto? Vi bor i fästingland med massor av borrelia så jag vill att mina hundar ska ha ett riktigt bra skydd.
 
Jag gav min Bravecto idag och just som sist kräktes hon av den. Men det tog nog åtta timmar i alla fall så medlet hade redan hunnit ut i systemet. Få se hur länge den räcker, i fjol räckte en tablett från maj till fästingsäsongen var över i november
 
En fråga om fästingskydd. Jag har gett Bravecto till stora hunden de senaste åren vilket alltid gått bra, men har börjat fundera på vad jag ska ge till unghunden. Det är ju lite läskigt med orala medel OM hunden skulle reagera - svårt att få ut det ur kroppen...

Nån som provat fästingmedlen Credelio (tuggtablett), eller K9 Advantix (för utvärtesbruk)? Hur funkar de jämfört med Nexgard, Frontline och Bravecto? Vi bor i fästingland med massor av borrelia så jag vill att mina hundar ska ha ett riktigt bra skydd.
Credelio funkar likadant som Nexgard. Det består av samma substansgrupp.

Frontline fungerar inte jättebra överlag, framförallt inte mot fästingar är min (och många djurägaren) erfarenhet. Verkar fungera mest mot loppor.

Advantix har jag inte gett själv, men andra spot-on preparat (Exspot, Vectra etc). Föredrar tablett framför spot-on. Det tas också upp av kroppen så det är samma sak där, går inte att få bort när det väl tagits upp.

Sedan finns ju även fästinghalsband så som Seresto och Scalibor. Jag använde sistnämnda i 10 år till min första hund med väldigt god effekt.

Borrelia är inget du behöver vara orolig för då det ytterst sällan orsakar sjukdom hos hund. Det är inte alls som hos människor. Däremot förekommer det mycket anaplasma så något slags fästingskydd bör man ha. I fjällen eller myggtrakter föredrar jag Vectra 3D då det verkar avstötande mot mygg också.
 
Credelio funkar likadant som Nexgard. Det består av samma substansgrupp.

Frontline fungerar inte jättebra överlag, framförallt inte mot fästingar är min (och många djurägaren) erfarenhet. Verkar fungera mest mot loppor.

Advantix har jag inte gett själv, men andra spot-on preparat (Exspot, Vectra etc). Föredrar tablett framför spot-on. Det tas också upp av kroppen så det är samma sak där, går inte att få bort när det väl tagits upp.

Sedan finns ju även fästinghalsband så som Seresto och Scalibor. Jag använde sistnämnda i 10 år till min första hund med väldigt god effekt.

Borrelia är inget du behöver vara orolig för då det ytterst sällan orsakar sjukdom hos hund. Det är inte alls som hos människor. Däremot förekommer det mycket anaplasma så något slags fästingskydd bör man ha. I fjällen eller myggtrakter föredrar jag Vectra 3D då det verkar avstötande mot mygg också.

Ja, det förstås, tänkte mer på biverkningar som kramper etc, verkar som det är vanligare på Bravecto än till exempel Credelio? Men det kanske bara handlar om hur länge läkemedlen har använts?

Bra info med borrelia! Men anaplasma vill en ju verkligen inte ha på sin hund, hu...
 
Ja, det förstås, tänkte mer på biverkningar som kramper etc, verkar som det är vanligare på Bravecto än till exempel Credelio? Men det kanske bara handlar om hur länge läkemedlen har använts?

Bra info med borrelia! Men anaplasma vill en ju verkligen inte ha på sin hund, hu...
Det är verkligen mycket ovanligt med kramper utlösta av Bravecto. Bravecto är betydligt mer populärt så därför är det också naturligt att det rapporteras fler biverkningar. Du har även Simparica fästingtablett. Men alla tabletter inklusive Bravecto innehåller samma substansgrupp bara att Bravecto verkar längre (3 mån jämfört med 1 mån). Det finns ingen tablett som är mer osäker än den andra så det spelar ingen större roll vad du använder.
Personligen ger jag helst tablett en gång i månaden då det är lättare för mig att komma ihåg.

En fördel med tablett jämfört med spot-on är att de tar även kvalster av olika slag (rävskabb, noskvalster, demodex etc). Så du får automatiskt skydd mot även det.
 
Här fick alla hundar Bravecto idag, har inte sett någon fästingar ännu men det känns som det bara är en tidsfråga innan de dyker upp.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 040
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp