Fästingdags?

Plockat en fästing idag, södra Dalarna 😵 nu kryper och kliar det på hela mig I inbillning...
Tips på bra medel till snart 8 månaders valp? Sover i sängen så vissa halsband verkar gå bort. Hon busar biter och leker mycket med familjens andra hundar så spot on känns inte lämpligt 🤷🏻‍♀️
 
Plockat en fästing idag, södra Dalarna 😵 nu kryper och kliar det på hela mig I inbillning...
Tips på bra medel till snart 8 månaders valp? Sover i sängen så vissa halsband verkar gå bort. Hon busar biter och leker mycket med familjens andra hundar så spot on känns inte lämpligt 🤷🏻‍♀️
Fästingtablett. Skulle välja en som ges 1 gång i månaden då hunden fortfarande växer.
Man kan få recept via onlineveterinär.
 
Vår lilla ljusa är en riktig fästingmagnet 😱 Igår när vi kom hem från skogen plockade jag nog 15 som kröp på henne 🤬 Så äckligt. Hon har fått Bravecto, så de sätter inte sig, men om jag inte plockar dem, vart tar de då vägen?!
 
Vår lilla ljusa är en riktig fästingmagnet 😱 Igår när vi kom hem från skogen plockade jag nog 15 som kröp på henne 🤬 Så äckligt. Hon har fått Bravecto, så de sätter inte sig, men om jag inte plockar dem, vart tar de då vägen?!
De kryper i sängen.

Jag har en katt jag inte får röra, så fästingmedel är svårt. Han sover i min äng om dagarna. Och släpper av fästingar......
 
Usch jag tog en ganska stor på hunden igår och fick eld i baken att ge den försenade nexgardtabletten. Bättre sent än aldrig antar jag.
Vad är för/nackdelar med de olika fästingtabletterna? Jag upplever att Nexgard håller fram till sensommaren så brukar bara ge 1-2 tabletter om året.
 
Vår lilla ljusa är en riktig fästingmagnet 😱 Igår när vi kom hem från skogen plockade jag nog 15 som kröp på henne 🤬 Så äckligt. Hon har fått Bravecto, så de sätter inte sig, men om jag inte plockar dem, vart tar de då vägen?!
Dom sätter sig och så dör dom! 👌🏻😅

Har nog sett max två fästingar i sängen under dessa iaf fem år som jag har gett bravecto, däremot hittar jag ofta små torkade lik bland pälsen. 😝
 
Alla 4 har fått NexGard för någon vecka se. Har inte brukat ge så tidigt utan väntat men nu hade kompisar i närheten plockat från sina hundar så då fick mina direkt.
@Malibu_Stacy skyddar alltså NexGard även mot rävskabb? Men man kan inte behandla skabben med NexGard? Man misstänker nämligen att min ena fått rävskabb så han behandlas mot det nu, med Stronghold. Jag tänkte inte på att säga att han nyligen fått NexGard men det kanske inte spelar någon roll. :)
 
Alla 4 har fått NexGard för någon vecka se. Har inte brukat ge så tidigt utan väntat men nu hade kompisar i närheten plockat från sina hundar så då fick mina direkt.
@Malibu_Stacy skyddar alltså NexGard även mot rävskabb? Men man kan inte behandla skabben med NexGard? Man misstänker nämligen att min ena fått rävskabb så han behandlas mot det nu, med Stronghold. Jag tänkte inte på att säga att han nyligen fått NexGard men det kanske inte spelar någon roll. :)
Man kan förebygga och även behandla rävskabb med Nexgard men minns inte hur ofta den ska ges då, om det är samma som vanligt eller oftare.
Så står hunden redan på Nexgard är det inte så troligt att den har rävskabb.

Till katt finns tabletten Credelio (finns även till hund), receptbelagd.
 
Man kan förebygga och även behandla rävskabb med Nexgard men minns inte hur ofta den ska ges då, om det är samma som vanligt eller oftare.
Så står hunden redan på Nexgard är det inte så troligt att den har rävskabb.

Till katt finns tabletten Credelio (finns även till hund), receptbelagd.
Han var dålig innan han fick NexGard. Men kan säkert vara något annat. Han börjar se bättre ut i huden nu iaf men får både kortison och badas varannan dag också med något specialschampo jag inte minns vad det heter. :)
Tack för namnet på tabletten till katt! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 073
Senast: iNTOHiMO
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 986
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp