Fästinghalsband

Masse

Trådstartare
Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden.
Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter på koppel/sele kammar, kelar o s v.
Låter ni barn klappa hunden?
Halsbandet sprider ju medlet på utsidan av hunden. Sedan vet jag inte riktigt hur det fungerar om det sprider ut ett ämne som går in i kroppen på hunden, om det sprider sig över hela hunden eller om det bara tar dom fästingar som hamnar vid halsen på hunden.

För länge sedan använde jag halsband köpt på Apoteket för behandling av löss och loppor. Där var väldigt strikta instruktioner om att ha handskar på sig, inte alls röra vid halsbandet och att hunden definitivt inte fick bada med det på. Fick dessa halsband på recept av veterinär. Men det har fått mig till vara väldigt tveksam till fungerande fästinghalsband. Förstår att dom som ska vara avstötande med hjälp av naturmedel inte direkt utgör någon fara.
 
Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden.
Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter på koppel/sele kammar, kelar o s v.
Låter ni barn klappa hunden?
Halsbandet sprider ju medlet på utsidan av hunden. Sedan vet jag inte riktigt hur det fungerar om det sprider ut ett ämne som går in i kroppen på hunden, om det sprider sig över hela hunden eller om det bara tar dom fästingar som hamnar vid halsen på hunden.

För länge sedan använde jag halsband köpt på Apoteket för behandling av löss och loppor. Där var väldigt strikta instruktioner om att ha handskar på sig, inte alls röra vid halsbandet och att hunden definitivt inte fick bada med det på. Fick dessa halsband på recept av veterinär. Men det har fått mig till vara väldigt tveksam till fungerande fästinghalsband. Förstår att dom som ska vara avstötande med hjälp av naturmedel inte direkt utgör någon fara.
Beror väl på vilket halsband det är?
De på apotek (Scalibor och Seresto) innehåller ämnen som tas upp av blodet och sedan sprids inuti kroppen. Det ska inte hanteras av barn och hunden får inte bada med halsbandet. De verkar också avstötande.

Sånt man köper i djuraffären är inga läkemedel så hur dom fungerar (eller snarare inte fungerar…) är nog olika.

Jag klappade min hund som vanligt när han hade Scalibor, men undvek att ta i själva fästinghalsbandet om jag inte behövde. Vet som som syr in själva halsbandet i tyg och tycker att det fungerar bra ändå.
 
Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden.
Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter på koppel/sele kammar, kelar o s v.
Låter ni barn klappa hunden?
Halsbandet sprider ju medlet på utsidan av hunden. Sedan vet jag inte riktigt hur det fungerar om det sprider ut ett ämne som går in i kroppen på hunden, om det sprider sig över hela hunden eller om det bara tar dom fästingar som hamnar vid halsen på hunden.

För länge sedan använde jag halsband köpt på Apoteket för behandling av löss och loppor. Där var väldigt strikta instruktioner om att ha handskar på sig, inte alls röra vid halsbandet och att hunden definitivt inte fick bada med det på. Fick dessa halsband på recept av veterinär. Men det har fått mig till vara väldigt tveksam till fungerande fästinghalsband. Förstår att dom som ska vara avstötande med hjälp av naturmedel inte direkt utgör någon fara.
Jag använder Seresto på vår hund. Det är tyvärr inte 100% effektivt, men tar säkert bort iaf 80-90% av de fästingar han annars skulle haft. Vi tar av halsbandet när vi duschar honom eller om han badar ute, men i övrigt gör vi ingenting annorlunda. Vi klappar, kelar, gosar osv som vanligt och hunden ligger i både sängar och soffor med oss (det står dock i bipacksedeln att hunden inte ska tillåtas sova i sängen med halsbandet). Några barn har vi inte i hushållet eller närmaste bekantskapskretsen, men de som vill som vi råkar träffa på får klappa om de vill.

Det medel som verkar avstötande och dödande på fästingar är lika ofarligt för oss som det är för hundarna (det kan inte passera blod-hjärnbarriären och därmed inte påverka vår hjärna), men dödar fästingar, insekter och vattenlevande organismer (det är ju pga det senare som halsbandet skall tas av om hunden badar).
 
Mina hundar ligger i soffor och sängar, och hanteras som vanligt när de har Scalibor-halsband. Tar av dem när hundarna badar ute. Tror att jag får lite fästingskydd på köpet av all kroppskontakt, för ingen fästing har någonsin fastnat på mig när hundarna har halsbanden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag var inne på apoteket idag för att köpa ett fästinghalsband åt min hund. Vi bor i ett fästingrikt område och har hittills alltid...
Svar
3
· Visningar
3 423
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hur ser man skillnad på blodsugande och pälsätande löss? :crazy: Dom satt mest i mankammen och på halsen,nån vandrade runt på...
Svar
7
· Visningar
1 409
Senast: Livi
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 477
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 971
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp