Fästinghelveten!

Mia_R

Trådstartare
Jag drar mig tyvärr för mina skogsrundor numera pga alla fästingar. Jag vill helt enkelt inte dra med mig skiten hem så de hamnar på tomten eller inomhus och kan krypa vidare till mig eller katterna. Jag har vid ett tillfälle fått plocka en fästing på min ena innekatt, kan bara kommit från att han och hundarna gosat med varandra. 😖

Finns det nånting som fästingar avskyr doften av? Fästingmedel hindrar dem ju inte att åka snålskjuts hem och vi har mycket fästingar här. 😵‍💫
 
Kan inte komma på annat än att rolla hunden med klädroller efter varje (skogs)promenad. Kanske inte det enklaste men man kan ändå komma åt de små rackarna som fortfarande inte fäst in sig.
 
Jag hade kikat på något man kan spreja på, då sitter det på pälsen och inte bara i huden vilket förhoppningsvis är mer avskräckande?
Har du mörk hund?
På min ljusa ska det mycket till att de hinner sätta sig då jag kan känna/ titta igenom henne. BCn kan jag ta om de ska sätta sig runt öronen/armhåla/ljumske, men annars är det för svårt.
 
Vet inte om det verkligen funkar, men en bekant påstår det: hon sätter fast såna små rullar av cederträ i hundens halsband. Såna som man kan ha i garderober för att mal ska avskräckas.
 
Jag hade kikat på något man kan spreja på, då sitter det på pälsen och inte bara i huden vilket förhoppningsvis är mer avskräckande?
Har du mörk hund?
På min ljusa ska det mycket till att de hinner sätta sig då jag kan känna/ titta igenom henne. BCn kan jag ta om de ska sätta sig runt öronen/armhåla/ljumske, men annars är det för svårt.
Ja, han är en grönis och den andre en malle. Tänkte också om det fanns något man kunde spreja med som fungerade repellerande.
 
Ja, han är en grönis och den andre en malle. Tänkte också om det fanns något man kunde spreja med som fungerade repellerande.
Centaura ska vara bra, jag använder mig av UltraShield men det är "starkare" och tror inte det är godkänt för hund.
NAF med citronella vet jag är populärt också.
 
Jag har provat Centaura och är långt ifrån imponerad. Förutom att det blir lika mycket fästingar som utan så luktar det hemskt, sura rönnbär och bärfis
Även vid kortare stunder? Har läst att effekten bara håller ca en timme.
 
Jag drar mig tyvärr för mina skogsrundor numera pga alla fästingar. Jag vill helt enkelt inte dra med mig skiten hem så de hamnar på tomten eller inomhus och kan krypa vidare till mig eller katterna. Jag har vid ett tillfälle fått plocka en fästing på min ena innekatt, kan bara kommit från att han och hundarna gosat med varandra. 😖

Finns det nånting som fästingar avskyr doften av? Fästingmedel hindrar dem ju inte att åka snålskjuts hem och vi har mycket fästingar här. 😵‍💫
Seresto halsband verkar avstötande, ok att använda även till katt.
 
Min erfarenhet är att inget biter på dessa djur förutom riktigt starka gifter vilket ändå inte hindrar dom från att krypa på en.

Jag brukar dusha efter varje skogsrunda och helt enkelt hålla hundarna borta från säng och soffa lite mer än under vintertiden.
 
Det finns anledningar till att jag varken gillar katter eller hundar i sängen

Min gräsmatta och skogarna här är fulla med fästingar. (jäkla rådjur!) Hunden ger jag bravecto. Själv går jag aldrig med bara ben eller sandaler hemma. Ljusa byxor i skogen

Katten är ett bekymmer eftersom den inte går att röra. Så jag kan varken droppa medel eller plocka fästingar. Får helt enkelt vänta tills de ramlar av.
 
Jag använder dels den typen av fästingmedel som man applicerar i en sträng i nacken på hunden och dels Centaura ”utanpå” pälsen och på min själv. Plockar bort lösa fästingar direkt efter promenaden - har väldigt ljus hund så de syns bra!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 817
Senast: Zpunk
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
37 837
Senast: Artline
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp