Fästingmedel - hur ska man tänka?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara förstagångshundägare i sommar och känner mig lite villrådig om hur man ska tänka.

Jag bor i Skåne och har egentligen ingen nära relation till fästingar. På hästarna hittar jag inte fler än 5 stycken på en sommar och jag har aldrig haft en själv. Jag vet att vi inte har TBE här nere, men kanske har vi också färre fästingar generellt än i övriga Sverige?

Jag kikade lite på fästingmedel och tycker att de känns... Obehagliga. Starka gifter som man ska hälla i eller på sitt levande djur i hopp om att skydda dem från fästingburna sjukdomar. Jag försökte läsa i FASS om bravecto I tablettform och det var... Inte helt enkelt. Vad jag kunde utryda var att medlet ska ta livet av leddjur när de väl börjat suga blod och får i sig substansen, men i övrigt ge ganska sällsynta biverkningar för hunden som har medlet i sig. Ska man behandla förebyggande, eller ska man vänta och se hur mycket fästingar det egentligen kommer att krypa på hunden?

Finns det giftfria varianter som funkar? Det finns ju en hel uppsjö med grejer, allt från bärnstenshalsband till halsband med dofter, till små donglar man hänger i halsbandet och på något mystiskt sätt ska avskräcka fästingarna. Är det mest humbug eller är något värt att testa?
 
TBE finns i Skåne.

Bärnstenshalsband och annat humbug fungerar inte. Möjligt att de med eteriska oljor har någon effekt.

Själv sätter jag absolut fästingmedel på både hund och katt. Det är inget som skadar dem om de inte är allergiska, vilket är mycket sällsynt. Hellre det än fästingar, vilka de får många fler än hästarna, troligtvis för att det finns goare små ställen att krypa in på på mindre djur, mer fukt och "ombonat", än på hästarna, plus att smådjuren rör sig i högre gräs/lummigare/fuktigare miljö. Och så ryktas ju inte smådjuren heller.
 
Jag har haft en hund som bärnstenshalsband fungerade utmärkt på (nej, det är inte humbug men väldigt individuellt hur bra det fungerar i och med att det måste vara ”rätt” päls). Bodde då i väldigt fästingrikt område och hunden fick samma mängd fästingar med det som med scalibor.

Med nuvarande hundar är inget av ovanstående aktuellt i år dock, pga att de badar dagligen, utan ska testa Bravecto för första gången.
 
Jag provade med Frontline först, som är ett medel man heller i nacken på hunden och det går in i huden den vägen. Men det var skräp, jag hittade en död fästing och ett helt gäng som levde i all välmåga. Så jag gick över på Bravecto istället, och det fungerade faktiskt. Men jag bor i ett riktigt fästingområde, jag brukar själv ha 15-100 fastsittande per år. Och har haft Borrelia minst två gånger, förmodligen tre. Angående TBE så är det bundet till vatten, forskarna vet inte varför men det verkar vara något vattenlevande djur som bär på smittan och för det vidare via fästingar. Så bor man inom några kilometer från sjöar eller kusten är man extra utsatt.
 
Jag ger Bravecto till min papillon.

jag har massor av fästigar här. Går aldrig barbent i trädgården eller skogen för då kryper det fästingar på mig direkt. Har gärna ljusa byxor för att se dem när de kommer krypande. :(

Jag vill inte att hunden ska vara utsatt så jag medicinerar. Det fungerar utmärkt! Hittar någon enstaka krypande i pälsen ibland men inga som bitit sig fast.
 
Fästingmedel är säkra läkemedel och biverkningar ovanliga. Vilken produkt man ska välja beror lite på tycke, smak och typ av hund samt hunden levnadsvanor.
Har man dessutom katt hemma går en del produkter bort då de annars kan vara mycket giftiga för katter (exspot och scalibor exempelvis)
Skåne har ett varmare klimat än övriga landet vilket gör att fästingar trivs och det finns dessutom en större risk för annan ohyra så som loppor.
Innan fästingtabletterna kom var jag mycket nöjd med scalibor (fästinghalsband) men även exspot (spot on) även om halsbandet var mycket mer effektivt. Frontline och andra fipronilprodukter upplever jag fungerar dåligt mot fästingar.
 
Tack för era svar! Jag läser dem som att det inte är värt att chansa och att fördelarna överväger riskerna med läkemedlen.

Vi har småbarn hemma så halsband eller medel i nacken känns inte aktuellt. Och era svar gör mig lugnare när det kommer till tabletterna. Hur är det med läkemedel som kommer ut i naturen från behandlad hund? Man plockar ju så klart upp bajset men hunden kissar ju också?
 
Jag har haft en hund som bärnstenshalsband fungerade utmärkt på (nej, det är inte humbug men väldigt individuellt hur bra det fungerar i och med att det måste vara ”rätt” päls). Bodde då i väldigt fästingrikt område och hunden fick samma mängd fästingar med det som med scalibor.
Bärnstenshalsband är ju verkligen en sån grej som upplevs fungera super för vissa och inte alls för andra. Finns det något svar på eller upplevelse av vad som är "rätt" päls?
 
Tack för era svar! Jag läser dem som att det inte är värt att chansa och att fördelarna överväger riskerna med läkemedlen.

Vi har småbarn hemma så halsband eller medel i nacken känns inte aktuellt. Och era svar gör mig lugnare när det kommer till tabletterna. Hur är det med läkemedel som kommer ut i naturen från behandlad hund? Man plockar ju så klart upp bajset men hunden kissar ju också?
Substanserna som finns i fästingtabletterna elimineras till 90% i avföringen i oförändrad form. Det finns alltså en potentiell risk för påverkan på miljö/insekter/betesdjur men det finns inte många undersökningar eller studier på det området så det går inte att säga varken bu eller bä. Plockar man dock upp bajset så borde risken för evtl miljöpåverkan elimineras i princip helt.
 
Jag har faktiskt inte fästingmedel på mina. De är korthåriga och ljusa, och jag är snabb på att ta bort fästingarna som kryper.

Att jag inte har det är mycket pga vana. Hade katt förut och då gick ju vissa medel bort. Provade Frontline, ena hunden blev seg några dagar vilket inte kändes bra och fästingar kom ändå. Bärnstenshalsbanden hjälpte inte nämnvärt. Tabletter vågar jag inte ge.

Om jag får en mörk hund någon gång kommer jag troligen testa frontline igen, om det inte dykt upp något annat som verkar bra.
 
Jag har aldrig behandlat min vuxna hane faktiskt. Han får knappt några fästingar alls! Men valpen verkar de gilla O_o Har plockat flera stycken som krupit på henne..

Halsband går bort pga småbarn. Frontline går nog också bort då hanen gillar att bada.
Har varit inne på bravecto.

Men inser nu hur mycket dyrare det är att köpa fästingmedel till stor hund :rofl:
 
Jag har aldrig behandlat min vuxna hane faktiskt. Han får knappt några fästingar alls! Men valpen verkar de gilla O_o Har plockat flera stycken som krupit på henne..

Halsband går bort pga småbarn. Frontline går nog också bort då hanen gillar att bada.
Har varit inne på bravecto.

Men inser nu hur mycket dyrare det är att köpa fästingmedel till stor hund :rofl:
Ja, Bravecton är svindyr, först 99kr för receptet, sedan runt 600kr för två tabletter. Och 6 månader täcker ju inte riktigt hela säsongen, här är det omkring 8 månader så man behöver nästan tre tabletter
 
Ni som bor/om ni skulle bo/mest befinna er där det är relativt sparsamt med fästingar, hur skulle ni göra med fästingmedel då?

Jag tog fyra fästingar från min hund förra sommaren. Jag tror att han har haft 6 fästingar totalt på sig i sitt liv. Har inte haft fästingmedel på honom. Har i och för sig använt frontline comp
ett par gånger då vi fått med oss fågelloppor in (dock kan de säkert ha kommit in med mig lika väl som med hunden...). Har funderat på att använda just frontline som fästingmedel då jag vet att han tål det, men det tycks ju väldigt ineffektivt.
 
Ni som bor/om ni skulle bo/mest befinna er där det är relativt sparsamt med fästingar, hur skulle ni göra med fästingmedel då?

Jag tog fyra fästingar från min hund förra sommaren. Jag tror att han har haft 6 fästingar totalt på sig i sitt liv. Har inte haft fästingmedel på honom. Har i och för sig använt frontline comp
ett par gånger då vi fått med oss fågelloppor in (dock kan de säkert ha kommit in med mig lika väl som med hunden...). Har funderat på att använda just frontline som fästingmedel då jag vet att han tål det, men det tycks ju väldigt ineffektivt.
Jag hade nog fortsatt med frontline då och haft för vana att gå igenom pälsen efter promenad i skog och mark :)

Vissa hundar, precis som människor, verkar liksom inte dra till sig lika mycket fästingar.
Jag har haft två fästingar i mitt liv, medan min kompis kan komma tillbaka från skogen med flera krypande på sig trots att vi gått tillsammans.
Sambons whippet har ytterst sällan fästingar på sig, ibland hittar man någon krypandes men inte ens en per år som fastnar. Han får Bravecto men hon brukar bara ge en halv tablett vilket brukar fungera.
Jag ger Nexgard till mina, schnauzerskägg och -ögonbryn brukar dra till sig en del.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag velar lite angående hur jag ska göra med fästingmedel till hundarna, förra året hade jag frontline som funkade bra till Nike och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 836
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp