Fästingmedel - hur ska man tänka?

Jag bor där det är hyfsat mycket fästingar, och det har hänt att jag plockat 30 stycken som krupit på ena hunden efter en hyfsat kort kvällspromenad i skogen. Jag har tidigare testat både fästinghalsband och Frontline, men nu badar hundarna mer än de gjorde då och jag har gått över till tabletter. Förra året hade jag Bravecto, vilket fungerade bra och utan några biverkningar, och detta året kör jag med Simparica (inga biverkningar än så länge, tablett varje månad istället, veterinären jag pratade med för recept rekommenderade det när vi diskuterade fästingmedel).
 
Förra året hade jag Bravecto, vilket fungerade bra och utan några biverkningar, och detta året kör jag med Simparica (inga biverkningar än så länge, tablett varje månad istället, veterinären jag pratade med för recept rekommenderade det när vi diskuterade fästingmedel).
Varför menade hen att det var att föredra?
 
Substanserna som finns i fästingtabletterna elimineras till 90% i avföringen i oförändrad form. Det finns alltså en potentiell risk för påverkan på miljö/insekter/betesdjur men det finns inte många undersökningar eller studier på det området så det går inte att säga varken bu eller bä. Plockar man dock upp bajset så borde risken för evtl miljöpåverkan elimineras i princip helt.
Tack för dina pålästa svar! :heart De gör mig lugnare.
 
Varför menade hen att det var att föredra?
Enligt henne var det lägre andel som fick biverkningar, sen är det ju också mindre mängd gift samtidigt per tablett eftersom man behöver ge oftare. Hon hade inga problem med Bravecto, utan det var mest att vi satt och diskuterade vilka alternativ som fanns och då tyckte hon att Simperica verkade vara snäppet bättre.
 
Enligt henne var det lägre andel som fick biverkningar, sen är det ju också mindre mängd gift samtidigt per tablett eftersom man behöver ge oftare. Hon hade inga problem med Bravecto, utan det var mest att vi satt och diskuterade vilka alternativ som fanns och då tyckte hon att Simperica verkade vara snäppet bättre.
Finns ju även Credelio och Nexgard som ges en gång per månad.
Jag föredrar också det framför Bravecto.
 
Ja, Bravecton är svindyr, först 99kr för receptet, sedan runt 600kr för två tabletter. Och 6 månader täcker ju inte riktigt hela säsongen, här är det omkring 8 månader så man behöver nästan tre tabletter
Jag har två hundar som båda kommer väga 55-60 kg som fullvuxna - blev chockad över hur dyrt frontline skulle bli att behandla med.. :o
 
Men den kostnaden bleknar jämfört med matkontot i alla fall :angel:
Behandlade en stor varghund med en riktigt kraftig lunginflammation en gång. Den behövde lite olika mediciner och hade jag skrivit ut bara djurmedicin till den hunden landade kostanden på nästan 2000 kr per dag, i 6 veckor(!). Jag skrev ut människomedicin istället, då kostnaden ofta är en bråkdel av priset för djurmedicin. Så det är dyrt att ha stor, sjuk hund :p
 
På min terrier funkade bärnstenshalsband utmärkt så länge jag höll honom nerklippt, men han var av en ras som skulle klippas regelbundet så det var inga problem. Han fick bara fästingar när pälsen blev lite för lång, och efter en klippning funkade halsbandet igen.

Nuvarande två hundar som är av trimras ger jag nexgard, för bärnstenshalsbanden fungerar tyvärr inte på dem. Behöver inte ge varje månad, håller bara koll på när effekten går ur (alltså när de får fästingar som inte dör) och då får de en ny effekt.

Bor också i Skåne och här där jag bor är det inte så mycket fästingar.
 
Bärnstenshalsband är ju verkligen en sån grej som upplevs fungera super för vissa och inte alls för andra. Finns det något svar på eller upplevelse av vad som är "rätt" päls?
Zvante (som var en ceskyterrier) hade väldigt mjuk päls. Han klipptes (rakades) regelbundet och när pälsen blev typ 2-3 cm eller längre slutade bärnstenshalsbandet ha effekt.

Här på bilden har han tom sitt bärnstenshalsband på sig :)
zvante.jpg
 
Här i Göteborg har vi mängder med fästingar. Gick en promenad i skogen igår, men på grusvägar och Ebba var många eller långa stunder off road. Hittade 5 krypande fästingar på henne efteråt...

Vi kör Bravecto. Hon badar så fort hon får chansen så varken halsband eller droppar känns som en bra idé...
 
Jag använder försvinn från skogsapoteket samt gör egen salva med sheasmör/kokosolja och lavendel/citrus. Har även en flaska med vatten och lavendel/citrus som jag sprejar med för extra effekt. Funkar superbra på mig själv, får aldrig fästingar trots högriskområde och mycket vistelse i skog/natur. På hunden funkar det hyfsat men måste dock ge fästingtablett juni-augusti när det är som mest fästingar.
 
Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara förstagångshundägare i sommar och känner mig lite villrådig om hur man ska tänka.

Jag bor i Skåne och har egentligen ingen nära relation till fästingar. På hästarna hittar jag inte fler än 5 stycken på en sommar och jag har aldrig haft en själv. Jag vet att vi inte har TBE här nere, men kanske har vi också färre fästingar generellt än i övriga Sverige?

Jag kikade lite på fästingmedel och tycker att de känns... Obehagliga. Starka gifter som man ska hälla i eller på sitt levande djur i hopp om att skydda dem från fästingburna sjukdomar. Jag försökte läsa i FASS om bravecto I tablettform och det var... Inte helt enkelt. Vad jag kunde utryda var att medlet ska ta livet av leddjur när de väl börjat suga blod och får i sig substansen, men i övrigt ge ganska sällsynta biverkningar för hunden som har medlet i sig. Ska man behandla förebyggande, eller ska man vänta och se hur mycket fästingar det egentligen kommer att krypa på hunden?

Finns det giftfria varianter som funkar? Det finns ju en hel uppsjö med grejer, allt från bärnstenshalsband till halsband med dofter, till små donglar man hänger i halsbandet och på något mystiskt sätt ska avskräcka fästingarna. Är det mest humbug eller är något värt att testa?

Mamma har bärnsten på sin hund och hunden har haft kanske 1-2 fästingar allt som allt dom senaste 4 åren. Och hon har sin hund lös ganska mycket så hon är mycket ute i det höga gräset.

Min hund har jag ingenting på, och hon brukar ha 1-2 fästingar per år, men då är hon alltid kopplad och håller sig mest på vägen. Hon går ut i gräset när hon kissar eller bajsar, sen upp på vägen igen.

Törs inte använda fästinghalsband efter att min förra hund fick stora bölder runt halsen/nacken efter jag haft det på honom.
 
Jag tänker att man inte ens funderar på bärnsten om man klarat sig med godkänt genom gymnasiet. Det är lika mycket humbug som tarotkort och homeopati och det är så uppenbart. Till sig själv är det naturligtvis fritt fram och jag tror mycket på kroppens förmåga till lindring av vissa (!) sjukdomar genom tro/samtal/whatever även om jag själv är ateist. Men djur är bara djur och saknar förmågan att vara religiösa eller spirituella. De ska bara skyddas mot lidande. Punkt.

TBE finns dokumenterat på Revinge Hed, hörde om smittade människor där redan för 10 år sedan. Det finns ju också andra fästingsjukdomar som smittar hundar. Jag ger bravecto, en dos brukar räcka en hel sommar. Jag är faktiskt inte alls orolig för miljöpåverkan när lantbruk och hobbyodlare sprider insekticider för kung och fosterland. Hundägarnas utsläpp är nog försumbar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag velar lite angående hur jag ska göra med fästingmedel till hundarna, förra året hade jag frontline som funkade bra till Nike och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 846
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp