Fästingmedel

BiMi

Trådstartare
Hej, jag har en omplaceringshund som enligt förra ägaren haft problem med klåda torr hud och mjäll, vet. hade sagt att han var allergisk. Har nu haft hunden ca 2 månader och märker inget av han skulle ha några problem med klåda mm.
Nu till frågan har börjat tröttna på fästingar och undrar vilket fästingmedel man bör använda till en sådan hund, har kollat på apoteket och där fanns medel som man skulle ha på i nacken och två sorters halsband, det ena ganska nytt vad jag förstod.
Erfarenhet och förslag på vad som är bäst eller ska jag fortsätta plocka dessa djur varje dag. Har provat att borst med tät karda efter promenader men bor ju på gård så gräs finns ju överallt så det verkar inte heller hjälpa:mad:
 
Sv: Fästingmedel

Man får nog tyvärr prova sig fram. Frontline sägs väl vara det mildaste, men allt är ju individuellt vad de tål.
 
Sv: Fästingmedel

Ska nämna att hunden badar varje dag som det är sol. Ska kolla på frontline, vet att jag tänkte köpa det till katten förra året för då hade han massor av fästingar i år har han haft två!
Förstår att det är olika vad dom tål, ska fråga min vet vad hon tycker.
 
Sv: Fästingmedel

Båda mina har Frontline och den ena badar så fort hon kommer åt - det fungerar ändå så länge man inte schamponerar. Det sitter i hudfettet:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 898
Senast: ptr
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 037
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp