Fästingprofylax för människor?

Roheryn

Trådstartare
Som trådrubriken lyder - finns det? Jag tänker alltså på preparat som verkar avskräckande på de små krypen, i likhet med de halsband, tabletter och droppar som finns att köpa för hund och katt? Jag bor i ett område där TBE är ovanligt, annars vet jag att man kan vaccinera sig mot just det, men det finns ju fler fästingburna sjukdomar plus att fästingbett är obehagliga och kliar mycket. Hunden är helt fästingfri med sitt halsband och det vore ju väldans skönt att kunna vara det själv också!
 
Som trådrubriken lyder - finns det? Jag tänker alltså på preparat som verkar avskräckande på de små krypen, i likhet med de halsband, tabletter och droppar som finns att köpa för hund och katt? Jag bor i ett område där TBE är ovanligt, annars vet jag att man kan vaccinera sig mot just det, men det finns ju fler fästingburna sjukdomar plus att fästingbett är obehagliga och kliar mycket. Hunden är helt fästingfri med sitt halsband och det vore ju väldans skönt att kunna vara det själv också!
Ja det finns. Centaura, Mygga fästing, Salubrin fästingspray och apotekens egna mygg/fästingsprayer.
 
Ja det finns. Centaura, Mygga fästing, Salubrin fästingspray och apotekens egna mygg/fästingsprayer.
Men inget i stil med t.ex. de tabletter man kan ge till hund? Utan jag måste i så fall spraya på mig något varje gång jag går ut? (till stor del gör jag det redan, när jag rider sommartid sprayar jag både hästen och mig med Centaura eller Ultra Shield)
 
Salubrins fästingspray fungerar riktigt bra. Det är fästingtätt på sommarstället och det är alltid någon jäkel som biter en men med sprayen kryper de inte ens på mig :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 436
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Snart kommer den blivande hunden ner hit till fästingland. I mitt område har vi dessutom TBE och andra fästingburna sjukdomar (bara i...
2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Niangi
·
D
Hästvård Upptäckte att den häst jag är medryttare på hade jättemycket fästingar på mulen, på huvudet och halsen. :eek: De flesta fästingarna var...
Svar
6
· Visningar
1 342
Senast: Ylva86
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 213
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp